Mattes korrektionspadd, hur tjock?

Oknytt

Trådstartare
Någon som vet hur mycket man egentligen kan fylla ut en för vid sadel med en mattespadd med alla ilägg i? En storlek eller mer? Är det ens lämpligt?

Köpte en superfin sadel till mitt fullblod i bomvidd MW då sadelutprovaren tyckte han kunde ha en tjockare fårskinnspadd under en MW sadel "tills han musklar sig" tidigare i höst. Hästakraken har dock fått vila i några veckor pga smärre skada samt minskat ner i kraftfoder = hästen har tappat väldigt mkt muskler på kort tid och har nu snarast smal/normal till normal i bomvidd och sadeln hamnar såklart i framvikt och lättar bak. Sadelns bom är omvärmningsbar och jag funderar på att skicka den för omvärmning till en storlek mindre så jag slipper använda padd överhuvudtaget när jag rider i den, även när hästen är mer musklad och köra med padd de gånger han faller ur.
 
Någon som vet hur mycket man egentligen kan fylla ut en för vid sadel med en mattespadd med alla ilägg i? En storlek eller mer? Är det ens lämpligt?

Köpte en superfin sadel till mitt fullblod i bomvidd MW då sadelutprovaren tyckte han kunde ha en tjockare fårskinnspadd under en MW sadel "tills han musklar sig" tidigare i höst. Hästakraken har dock fått vila i några veckor pga smärre skada samt minskat ner i kraftfoder = hästen har tappat väldigt mkt muskler på kort tid och har nu snarast smal/normal till normal i bomvidd och sadeln hamnar såklart i framvikt och lättar bak. Sadelns bom är omvärmningsbar och jag funderar på att skicka den för omvärmning till en storlek mindre så jag slipper använda padd överhuvudtaget när jag rider i den, även när hästen är mer musklad och köra med padd de gånger han faller ur.

Jag hade definitivt inte värmt om någon sadel för att passa en häst du bedömer för låg i hull och mindre muskler än den hade i utgångsläget.

Kör med mattespadden 👍
 
Jag hade definitivt inte värmt om någon sadel för att passa en häst du bedömer för låg i hull och mindre muskler än den hade i utgångsläget.

Kör med mattespadden 👍

När han var bättre musklad låg den fint med en mattespadd utan ilägg, men jag hade helst önskat att slippa padd överhuvudtaget och därför funderat på att värma om den till en M eftersom jag tvivlar på att han någonsin kommer kunna ha en MW utan padd hur fint musklad han än blir. Just nu är problemet att mattespadd utan ilägg är för tunn då han tappat så mkt, men känns så overkill att lägga i alla tre iläggen... Men jag kanske inte har något annat val 😅
 
@Oknytt det är inget självändamål i sak att ha sadel utan padd. Om sadeln ligger bra i grunden minus att den nu är lite vid, så med en mattespadd (som f.ö fördelar tryck optimalt), ser jag inget problem. Målet är ju att hästen musklar på sig eller hur? Det har den möjlighet att göra då utan att sadeln är för tight måttad utifrån nuvarande status. Så din sadelutprovare rådde klokt .
 
@Oknytt det är inget självändamål i sak att ha sadel utan padd. Om sadeln ligger bra i grunden minus att den nu är lite vid, så med en mattespadd (som f.ö fördelar tryck optimalt), ser jag inget problem. Målet är ju att hästen musklar på sig eller hur? Det har den möjlighet att göra då utan att sadeln är för tight måttad utifrån nuvarande status. Så din sadelutprovare rådde klokt .

Tack för kloka synpunkter 😊👍🏻 Har fyllt på med ilägg i mattespadden och justerat foderstaten. Ska prova sadeln imorrn med padd + ilägg.
 

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 151
Senast: Emiro
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 551
Senast: Lavinia
·
Utrustning För 3 månader sedan konstaterade även sadelutprovaren att hästens sadel inte längre låg bra. Något jag misstänkt en tid men inte kollat...
2
Svar
34
· Visningar
14 063
Senast: Elektron
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 341
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp