Matvägran och ev magkatarr/magsår

Hgfy

Trådstartare
OBS! Långt inlägg.

Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han då och då spytt galla på morgonen/förmiddagen. Ibland har jag varit sen med frukosten och ibland har han själv vägrat äta. Har överhuvudtaget haft svårt att få honom att äta, främst på morgonen.

Torrfoder åt han hos förra ägaren (typ friskies?!) men det ville jag inte ge så provade Standardt och även provpåse med Magnussons. Inte poppis. Provade då Fodax som han gillade rätt bra. Efter ett tag blev jag dock trött på allt skräp som hamnat i fodret (plast, metall) och personligen tyckte jag det var riktigt otrevligt med hela kycklingklor också :s Bytte då till Nordic som funkade bra ett tag, provat både morotsvarianten och SP+ men fungerade ungefär som Fodax. Dock verkar han inte alls förtjust i morot så blev sämre på att äta.

Senaste månaden har jag varierat nordic med voh och lite barf och bara gett mat på kvällen och han har ätit med god aptit utan att spy en enda gång. Även varit bättre på att tugga tuggben och ta godis som belöning.

Problemet är att han för en vecka sedan började spy massa galla! Han har varit ensam mycket senaste tiden och tuggade tidigare den dagen i sig några små plastbitar från mammas sminkborste som hon så lägligt lämnat på hallgolvet. Han klarade inte ens fem timmar utan mat. Har varit hos vet och fått lite mediciner, pro-kolin för bakteriefloran och andapsin som är en magsårsmedicin. Pro-kolinen tror jag har hjälpt, nu får han mat tre gånger om dagen. Dock äter han SJUKT DÅLIGT jag vet inte hur jag ska få honom att äta! Han går nästan och gömmer sig när det är dags att äta, vill verkligen inte. Har inte lyckats få i honom andapsin än, det är riktigt stora tabletter och ska ej tas i samband med måltid :(

Det jag söker era tips för:
* Foder till kräsen hund med känslig mage?
* Hur man får i hunden tabletter?!
* Hur kan jag locka honom att äta?
Har provat skinka, ost, leverpastej, grädde, mjau kattmat, matrester, hundgodis, mata med sked, konkurrens om maten, avskildhet vid måltid, tjata, ignorera, gosa vid matskålen, motion före, trickträning före... Effektiviteten varierar, inget fungerar i nuläget tillräckligt bra. Och då är det ändå voh och nordic som serveras! Att svälta honom fungerar rent mentalt men då pajar magen, han MÅSTE äta. Jag tror att det kan lösa sig om jag bara får i honom medicinen dock, han har antagligen sura uppstötningar och det är klart man inte vill äta då!

Hoppas någon orkade läsa xD
 
Har en magkatarrhund fungerar jättebra på voh nr 25 + standart ph-balans. Har däremot ingen erfarenhet av magsår på hund..

Ang. att få i hund tabletter så tycker jag det är enklast att lägga in tabletten så långt in på tungan som möjligt, hålla igen munnen och rikta nosen uppåt samtidigt som man masserar lite på halsen
 
Ah okej :) Får kolla upp den där ph-balansen!

Jag försökte det men han spottade ut den x) Jag vågade inte lägga den tillräckligt långt bak tror jag, och inte hålla igen munnen ordentligt heller... Känns som han kommer sätta den i halsen? Han sätter nästan alltid torrt hundgodis i halsen och då har han ändå påslagen salivutsöndring... :s
 
Dags att uppdatera lite! Han spydde av Andapsin så jag struntade i det. Pro-kolinen funkade bra men är nu slut. Han äter 2-3 mål mat om dagen och har slutat spy men fortfarande får han ständigt uppstötningar. Både före och efter maten :( Han håller mig vaken på kvällarna och väcker mig på morgonen med sitt smaskande :/ VoH är det han äter, med kattmat och ibland grädde som topping. Fortfarande dålig aptit på ffa morgonen. Han har börjat få b-vitamin mot fästingar och även för att det är bra för tarmen.

Fått det senaste provsvaret också. B12 var ok men folsyra var lite lågt, vilket indikerar att något inte står rätt till i tarmen. Finns tyvärr inte folsyra i b-vitamintillskottet dock...

Funderar på hur jag ska gå vidare, och vad som kan vara felet :( Veterinären skrämde upp mig med ev livstid på kortison mot kronisk inflammation i tarmen... Nej tack! Jag funderar på vad det kan vara. Skulle parasiter kunna vara en anledning? Han har inte blivit avmaskad någonsin av mig :/
 
Måste du ge just andapsin? Finns en sort för människor ( står still i huvudet ) som hundar kan ta som är ett pulver i en behållare som man kan svälja eller öppna. Bara att ta en klick leverpastej med det i eller blanda i maten. Naturella riskakor eller torkad lunga på kvällen och/eller det första på morgonen suger upp magsyra. Det gillar även min kräsne magkatarrshund för det luktar. 5 cm bit räcker.
 
Det kanske inte framgick tydligt nog men han får ingen Andapsin! Vill helst inte mixtra själv med mediciner så väntar nog tills jag pratat med veterinären igen. Men om du kommer på vad den heter får du gärna skriva det :)

Tyvärr gillar Kokos inte lunga, har försökt :( Inte riskaka heller, men kanske med smör? Tror dock att magsyraproduktionen går igång på smör haha x) Det lilla kräket ratar till och med hästrevben och kalkon- och kycklinghals ibland! På morgonen vill han helst inte äta alls, ibland inte ens ost som han annars älskar! :/
 
Vad jag skulle göra i det här läget är att höra av mig till de på Standardt. De har gratis kostrådgivning och är extremt(!) duktiga. (och nej, de rekommenderar inte bara sitt egna foder, de har riktigt bra koll på barf osv också)
 
Tänkte bara uppdatera och berätta hur det gått! Gjorde en gastroskopi på honom och provsvaren tydde på en eventuell proteinallergi. Jag är ju skeptisk till dessa proteinallergier men han var som värst i magen då han åt Nordic (som ju är bara ox) så jag har helt enkelt hållit mig till kyckling, lamm, kalkon och så de ox-produkter som finns i VoH (lax, 33, sprint för tillfället) och vissa tugg av ox. Han har bara kräkts en gång sedan dess och inte på flera veckor nu! Dessutom har hans ögon nästan slutat rinna! :D Så kommer att fasa ut de flesta VoH-sorter som innehåller ox och gå över till den med 100% kyckling och öka mängden BARF (han får det bara ibland just nu) så tror jag att han kommer må prima. Han har dessutom väldigt bra aptit just nu och har haft i ca tre veckor, blev nästan orolig först xD Han har dock brutit av en kindtand så nu får han inte äta hästrevben mer för är rätt säker på att det är ett sånt som var boven :< Det verkar som att han får behålla den halva tanden dock, inga inflammationer och han tuggar ju och äter som aldrig förr :)
 
Tänkte bara uppdatera och berätta hur det gått! Gjorde en gastroskopi på honom och provsvaren tydde på en eventuell proteinallergi. Jag är ju skeptisk till dessa proteinallergier men han var som värst i magen då han åt Nordic (som ju är bara ox) så jag har helt enkelt hållit mig till kyckling, lamm, kalkon och så de ox-produkter som finns i VoH (lax, 33, sprint för tillfället) och vissa tugg av ox. Han har bara kräkts en gång sedan dess och inte på flera veckor nu! Dessutom har hans ögon nästan slutat rinna! :D Så kommer att fasa ut de flesta VoH-sorter som innehåller ox och gå över till den med 100% kyckling och öka mängden BARF (han får det bara ibland just nu) så tror jag att han kommer må prima. Han har dessutom väldigt bra aptit just nu och har haft i ca tre veckor, blev nästan orolig först xD Han har dock brutit av en kindtand så nu får han inte äta hästrevben mer för är rätt säker på att det är ett sånt som var boven :< Det verkar som att han får behålla den halva tanden dock, inga inflammationer och han tuggar ju och äter som aldrig förr :)

Jag tror inte att jag hänger med? :confused:

Har du en hund med symptom som är konstaterat allergisk, men du väljer att låta den fortsätta äta det den är allergisk mot? Varför? Vad menar du med att du inte tror på "proteinallergi"?

Hur som helst, bra att hunden verkar må bättre i alla fall! :up:
 
Jag tror inte att jag hänger med? :confused:

Har du en hund med symptom som är konstaterat allergisk, men du väljer att låta den fortsätta äta det den är allergisk mot? Varför? Vad menar du med att du inte tror på "proteinallergi"?

Hur som helst, bra att hunden verkar må bättre i alla fall! :up:

Han är inte KONSTATERAT allergisk och då han hade symtom åt han inte bara VoH utan varierade VoH med Nordic, MUSH och annat rått. De förändringar som hittats kunde enligt deras erfarenheter tyda på en proteinallergi men det finns inget svart och vitt där. Då jag lät göra gastron åt han bara VoH och var redan på bättringsvägen, jag ville bara kolla för säkerhets skull då han inte var 100% symtomfri vid tillfället. Veterinären höll med om att jag kunde prova en månad till med bara VoH och se, och han fortsatte ju bli bättre. Det är inte heller så att så fort han äter lite ox blir han dålig. Jag är övertygad om att han är känslig mot ox, och för stort intag under för lång tid gör honom dålig men tex vommen i VoH verkar inte vara några större problem. Ska dock fasa ut även den för säkerhets skull och undvika oxtugg. Är ju inte säker på vad han inte tål men förhoppningsvis är det bara oxkött som är för starkt och inte nåt annat dolt. Citronsyra tror jag dock inte heller han tål för han blev dålig av Dentastix och billigt kattgodis, men det kan man ju själv räkna ut att det inte är hälsosamt för någon. Citronsyra alltså.

Japp, det är såå skönt! Nu är det jag som har ont istället, i benet -.-
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 224
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp