Matvägran samband med brunst???

Miagi

Trådstartare
mitt sto har denna vecka varit hmm .. ovanligt livlig o prillig. Nu några dagar senare har hon börjat brunsta. Första brunsten brukar bli väldigt kraftig på henne om det ter sig som förra våren :O)

För 2 dagar sen så började hon rata höet, lämnade ca 2 kg kvar (hon får ca 13kg/ hö dygn) sen den kvällen så hade hon inte rört em höet. På morgonen låg där ca 9-10 kg hö orört.

Ingen feber utan en gnäggande ivrig häst som vill ut till hagen (annars en snäll flicka som väntar på sin tur) men just igår var det väldigt bråttom.

Tittade till henne på kvällen o hon hade inte rört höet.

Jag hade till råga på allt den dagen åkt till ridhus för att rida igenom henne ordentligt och att hon då brukar ha en väldans aptit efter arbete.
hon ville inte äta höet, jag hade då inte bytt ut de ca 10 kg som blivit kvar.
Så till kvällen bytte vi ut höet o la in nytt, då tuggade hon lite mer än vanligt.

Idag på morgonen låg där ca 5 kg hö- en bättring.
Ingen feber utan en ivrig dam som ville ut o kolla på killarna i grannhagen.

Men var inte så intresserad av lunch höet som hon faktiskt ätit dagarna innan..... fattar noll!

OBS! hon äter allt annat foder hon får i krubban med god aptit.

Höet kan det knappast vara fel på då de andra hästarna glatt kalasade på det övergivna höet som vi bytte ut.

Ska snart ta in henne o kolla på henne igen.. Men hon är inte hängig.

Tror ni det kan hänga ihop med brunsten??? :confused:

Det är det enda jag kan tänka mig eftersom hon är som dag o natt när det gäller brunst.

börjar bli smått orolig :confused: . Fö kändes hon jättefin att rida o det var underbart :rofl: :banana: att rida igenom henne ordentligt när hon är med på noterna.

Mia
 
Sv: Matvägran samband med brunst???

Så här gör mitt sto när hon börjar få tag i små gröna strån i hagen, även om de långt ifrån täcker hennes behov så kan hon ändå rata grovfoder pga det.
 
Sv: Matvägran samband med brunst???

Jag funderade också på just detta med matvägran och brunst. Min sto har kommit igång ordentligt i brunst den här veckan. Hon har har ganska nyligen börjat gå med en valack. Jag har haft henne i ca 1,5 år och hon har under den tiden bara gått med ston, så förra året märkte jag inte av någon brunst alls i princip. Men i år :crazy: :D Så fort valacken tittar på henne så ställer hon sig bredbent och kissar lite. Kunde knappt skritta ordentligt igår när jag red ut med en kompis och hennes valack. Blir helt till sig :D
Pållan brukar alltid äta ordentligt och ha god aptit, men de här dagarna verkar det som om hon haft annat i tankarna. Lunchhöet var inte alls lika intressant som vanligt och hon hade lämnat nästan all krafft i morse :crazy: Men hon är pigg och glad att rida och ser inte alls hängig ut, mer åt det nöjda hållet ;)
Om hon inte börjar äta ordentligt när hon går ur brunsten får jag kolla upp det, men nu antar jag att hon bubblar över av vårkänslor och brunst så att hon helt enkelt inte har tid för mat ;)
 
Sv: Matvägran samband med brunst???

Intressant att höra att någon annan har liknande problem med sina "tjejer". Mitt 2åriga sto har de senaste dagarna börjat rata hösilaget. Hon äter bara lite av det, men nästan allt kraftfoder. Ingen feber, hon dricker som vanligt och avföringen verkar helt normal. Men även hon är helt prillig, hoppar och studsar, och verkar ha tankarna på helt andra saker än vad hon brukar. Just nu står hon i hagen och flirtar ivrigt med grannens travhästar på andra sidan vägen.
Vi får väl hoppas att dessa vårkänslor ger med sig, innan man smittas och blir likadan...
 
Sv: Matvägran samband med brunst???

Ja jag hoppas på det med... för mycket sus och dus i skallen nu... :D

Tog ut ca 8 kg hö imorse...

Hittade en bal som doftade jättegott, bra mycket mer än de andra o ska se om hon kan låta bli den sen i eftermiddag. Samma hö åt hon med aptit i hagen iallfall...

verkar som hon blivit mega kräsen....? för hon verkligen luktade på kakan först i hagen innan hon "godkände" den, de andra äter med god aptit...

SKUUMT!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 264
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 425
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp