Bukefalos 28 år!

Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

strawberrysylt

Trådstartare
Hellooo alla!

Var ett tag sen jag skrev något här nu, men nu är jag tbx och undrar över en grej som jag hoppas ni är intresserade av att diskutera:).

Jag har, efter många om och men, börjat plugga till kock inom storhushåll :bump: :banana: och funderar på;

1. Känner du till Livsmedelsverkets rekommendationer för hur vi bör äta? Om ja, är det något du följer/tänker på? Något särskilt du fäster vikt vid?

2. Dina tankar om protein, fett, kolhydrater och socker.

Alla tankar om mat, matvanor, Livsmedelsverket mm är välkomna! Det får bli hur utsvävat som helst, men satte upp de två punkterna som en liten riktlinje som hade varit intressant att höra bara. Shoot!

:bump:


//r
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Hellooo alla!

Var ett tag sen jag skrev något här nu, men nu är jag tbx och undrar över en grej som jag hoppas ni är intresserade av att diskutera:).

Jag har, efter många om och men, börjat plugga till kock inom storhushåll :bump: :banana: och funderar på;

1. Känner du till Livsmedelsverkets rekommendationer för hur vi bör äta? Om ja, är det något du följer/tänker på? Något särskilt du fäster vikt vid?

2. Dina tankar om protein, fett, kolhydrater och socker.

Alla tankar om mat, matvanor, Livsmedelsverket mm är välkomna! Det får bli hur utsvävat som helst, men satte upp de två punkterna som en liten riktlinje som hade varit intressant att höra bara. Shoot!

:bump:


//r

1: Hyfsat, jag är rätt inne på detta med mineraler och vitaminer, detta efter att ha upptäckt att jag har lidit av stor b-vitamin och magnesiumbrist under lång tid. Man inser ju mer man läser att en del av rekomendationerna är ganska förlegade och man undrar hur dom tänker där. Pga av giftstruma är jag också ganska påläst om tex jod och vad det gör för kroppen och blir redigt fundersam hur dom tänker där....O_o
Att man skulle få i sig alla vitaminer och mineraler av en enbart hälsosam kost numera är i mina öron förlegat då markerna utarmas något enormt sista åren, samt alla gifter osv som förstör näringen i det vi äter.

2: Tänker inte slaviskt på hur jag äter, men föredrar att äta nyttigare då jag märker att man mår bra av det. Föredrar sockerfritt men socker i liten mängd är inte farligt så klart man kan unna sig även sånt ;)
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Tusen tack för ditt intressanta svar!

1: Hyfsat, jag är rätt inne på detta med mineraler och vitaminer, detta efter att ha upptäckt att jag har lidit av stor b-vitamin och magnesiumbrist under lång tid.

Hur upptäckte du det? Vi har inte börjat läsa om vitaminer o mineraler ännu på denna utbildningen, men jag har ju läst om det innan, förstås, men jag minns inte bristsymptomen och även om jag gjorde det hade det varit intressant att höra dina personliga erfarenheter om du vill utveckla:).

Man inser ju mer man läser att en del av rekomendationerna är ganska förlegade och man undrar hur dom tänker där. Pga av giftstruma är jag också ganska påläst om tex jod och vad det gör för kroppen och blir redigt fundersam hur dom tänker där....O_o
Att man skulle få i sig alla vitaminer och mineraler av en enbart hälsosam kost numera är i mina öron förlegat då markerna utarmas något enormt sista åren, samt alla gifter osv som förstör näringen i det vi äter.

Jätteintressant! Det ska jag hålla i minnet när vi ska läsa mer om (asså det ingår ju i allt, förstås, men mer) miljön osv.

2: Tänker inte slaviskt på hur jag äter, men föredrar att äta nyttigare då jag märker att man mår bra av det. Föredrar sockerfritt men socker i liten mängd är inte farligt så klart man kan unna sig även sånt ;)

Tack igen för ditt svar!


//r
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

1. Nej.

2. Va?

angel.gif


Men för att försöka vara något seriös, nej, jag känner inte till något om det och är inte heller intresserad. Det enda jag lägger vikt vid är antal kalorier i det jag äter, som jag vill kunna räkna fram med millimeterprecision, däremot bryr jag mig inte om vad kalorierna ifråga består av. Jag vet inte direkt om det är till någon hjälp för dig, haha, men ja. Jag har aldrig upplevt att min kropp mått bättre eller sämre av t.ex. socker eller fett.
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

1. Ja, har pluggat "kost vid träning" vid höstas och då ingick dessa. Håller däremot inte med om allt. Tror exempelvis vi kan må bra av lägre andel kolhydrater och tycker gränsen på socker på 10% (har jag för mig) är alldeles för hög. Likaså, äter man mindre kolhydrater behöver man inte heller lika mycket fibrer. Viktigt att få i sig alla näringsämnen men äter man en varierad icke-vegetarisk kost brukar det gå per automatik. Vegetarianer måste jobba hårdare. Bland annat för att få i sig järn och B-vitamin. Med tanke på föregående meningar så brukar jag inte direkt räkna om jag får i mig alla näringsämnen.

Försöker däremot se till att få i mig omega3 genom att välja rapsolja, valnötter etc. Planen är att äta D-vitamintillskott i vinter då det är svårt att få i sig genom mat.

Har själv ätit liberal LCHF de senaste åren men DET tror jag inte alla måste göra för att må bra, men jag tror inte det är skadligt heller (individuell anpassning är bra). Framförallt anser jag att det är viktigt att försöka låta bli halvfabrikat och jag tror de flesta mår bra av att skippa raffinerat socker och undvika gluten/laktos.
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

1. Känner du till Livsmedelsverkets rekommendationer för hur vi bör äta? Om ja, är det något du följer/tänker på? Något särskilt du fäster vikt vid?

2. Dina tankar om protein, fett, kolhydrater och socker.

1. Är inte speciellt inläst på vad just Livsmedelsverket har för rekommendationer utan känner mest till vad jag själv behöver äta, vilka extra tabletter jag måste ta (typ järn, kalcium, zink, b12 (spruta) samt "mitt val kvinna"). Jag tycker att det är bra att det finns några "officiella" rekommendationer för människor att följa så att man har någon slags grund att stå på när man ska försöka räkna ut vad som gäller för än själv. Det finns så mycket rekommendationer överallt som gäller både det ena och det andra, men när det gäller LV så känns det som att de måste vara någorlunda pålitliga i alla fall :D
Men kan lägga till att jag tycker att man borde uppsöka läkare om man ska lägga om sin diet helt så att man kan ta prover och sen genom provsvaren se om man har eventuella brister som ej går att få upp med hjälp utav bara kosten.

2. Proteiner, fett och kolhydrater är i alla fall enligt mig delar av en normal kost. Det gäller att hitta balansen mellan de tre. Tränar man jätte mycket måste man få i sig proteiner men man kan samtidigt inte ta bort kolhydraterna helt då (vad jag har hört) kroppen börjar bränna proteinerna istället. Långsamma kolhydrater hjälper ju dessutom blodsockret att ligga på en bra nivå. Fett och socker är sådant man kanske måste vara mer försiktig med, men som jag tror ni förstår av vad jag skriver, allt med måtta! Socker är ofta en sådan sak man klarar sig utan, även om det tar tid att lära sig kroppen och sig själv att det inte behövs.
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Tack båda två för era svar!

Stormkast: Jag räknar också kalorier, men jag bryr mig också väldigt mycket om vart kalorierna kommer ifrån. Inte bara för att jag vill ta hand om mig, utan också för att jag, om jag skulle äta mycket socker och fet mat, inte skulle bli mätt och få sötsug och då få mycket svårare att hålla mig inom kalorigränsen. Det är inget du känner igen dig i? Hur tänker du om mättnad? Vad mättar dig bäst? Utveckla gärna om du vill!



yew98fq:
Vad kul med någon mer som också pluggat kost-relaterade kurser! Jag håller med dig där, gällande kolhydraterna. Där kan jag känna att kostråden lever kvar sen flera hade ett fysiskt krävande arbete. Nuförtiden är det ju inte alls lika många som är t ex skogsarbetare och behöver de 8 brödskivorna om dagen eller vad det var de propagerade för. Fast samtidigt finns ju tallriksmodellen som man anpassar till varje individ.

Gällande att det brukar (förstår att du inte menar alla) ske per automatik att man får i sig alla näringsämnen om man inte är vegetarian så håller jag med för egen del, men många äter väldigt dåligt också, tror jag, tyvärr och då är det nog inte alltid så.

Angående sockerkonsumtionen håller jag med om att alla nog mår bra av att skippa raffinerat socker helt och hållet. Huruvida gränsen på 10% är för högt satt känner jag att jag inte är tillräckligt insatt i, men många, många i Sverige hamnar ju över den gränsen och där finns ju ett problem, helt klart.

En sak som jag tycker är intressant i sockerfrågan är den här boomen som kom där i början på 90-talet, eller så upplever jag det iallafall. När jag var liten delade 4 (ibland 3, det var lyx!) personer på ett sånt där glasspaket i papper ni vet, GB Gräddglass en halvliters. Hårdransonering på läsk, man delade på en glasflaska och det var typ en gång i veckan eller så.
Nu ser det ju heeelt annorlunda ut. Skrämmande.

Kommer också att tänka på att i skolan, när jag gick i lågstadiet blev det vilda diskussioner efter att ett godispapper hittats i en papperskorg. Det var absolut förbjudet med godis i skolan. Nu, för kanske 1,5-2 år sen när jag praktiserade på en skola där barnen gick i F-1-2, hade vissa barn med sig chokladmuffins och kanelgifflar som de åt på "fruktstunden", vilket var helt okej. Jag bara :crazy::rage:. Hallå, vuxna, vakna!

Det där med LCHF är också väldigt intressant! Hur ser du på för- och nackdelarna med det mättade fettet? Vore väldigt intressant om du ville diskutera vidare. :)


//r
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Tack för ditt svar!

Jag tycker som du, det är bra att det finns råd att luta sig lite mot, för att få ett hum om hur man bör äta. Sen ska man ju alltid vara källkritisk, även till SLV, anser jag =). Och anpassa efter sig själv, som du säger.
Hur har du kommit fram till att du behöver äta kosttillskott för att få i dig det du räknat upp? Hur kommer det sig att du inte kan få det genom kosten? Jag menar inte att låta dömande, absolut inte! Hoppas jag inte låter så, jag är bara intresserad och du får gärna svara om du vill =).

Jag säger som du också gällande kolhydrater, protein och fett, det gäller att hitta sin egen balans. Känner du till något om mättat och omättat fett?


//r
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Stormkast: Jag räknar också kalorier, men jag bryr mig också väldigt mycket om vart kalorierna kommer ifrån. Inte bara för att jag vill ta hand om mig, utan också för att jag, om jag skulle äta mycket socker och fet mat, inte skulle bli mätt och få sötsug och då få mycket svårare att hålla mig inom kalorigränsen. Det är inget du känner igen dig i? Hur tänker du om mättnad? Vad mättar dig bäst? Utveckla gärna om du vill!
När jag räknar kalorier för att gå ner i vikt äter jag så pass lite att mättnad aldrig är något jag eftersträvar, då fokuserar jag snarare på att äta så att jag vet att jag får energi några timmar framåt, så det är lite svårt att svara på. Men jag påverkas oavsett mer av volymen än innehållet, så att säga. Jag kan lätt hålla mig en hel dag och vara pigg på en minipanpizza, medan jag blir hungrig på 30 minuter om jag äter typ havregrynsgröt, grovt bröd eller något annat "nyttigt".

I övrigt får jag faktiskt bara sug efter sött och skräpmat när jag inte äter det. Jag har aldrig så mycket cravings efter en kaka eller choklad som när jag lever på kyckling, sallad och dylikt, och när jag väl stoppar i mig "skit" så längtar jag istället efter mina sallader.
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Kosttillskotten tar jag tillsammans med rekommendationer när det gäller min kost också. Jag har genomgått en operation vilket gör att min kropp inte tar upp allt jag äter optimalt. Det gör att jag exempelvis måste ta b12-sprutor och x-antal tabletter om dagen. Men när det gäller järn-tabletterna så hade jag otroligt dåliga värden redan innan operationen.
Det är därför jag "propagerar" lite att man ska ta prover hos läkare för att se om man behöver ta extra-tableter eller om det bara är en sund kost man kan hålla sig till. Personligen tror jag inte att det är "bra" att sitta och knapra piller med massor utav tillskott, utan att man ska försöka få i sig det den "naturliga" vägen genom hälsosam kost.
När det gäller mättat och omättat fett är jag helt lost om jag ska vara ärlig!
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Vad ledsen jag blir av att läsa det första du skriver =(. Som sagt, jag räknar också kcal, nu för att hålla vikten, innan för att gå ner. Väljer man rätt saker kan man ju äta jättemycket och bli proppmätt fast det inte innehåller alls mycket kcal, tycker jag iallafall. Men det är inget du är intresserad av?

Jag håller däremot med om det där med havregrynsgröt och grovt bröd, det har aldrig innan mättat mig heller! Men - jag tycker jag blir mättare av det nu! Jag läste för inte så länge sen att man tydligen ska "klara av" mer kolhydrater när man är smal och frisk, än om man är överviktig, som jag var innan. Vet inte om det stämmer, men kanske...

Däremot håller jag inte med om cravingsen, jag är nästan aldrig sötsugen nuförtiden, men blir jag det, brukar jag fråga mig själv "har jag ätit ovanligt mycket kolhydrater/socker på sista tiden?" och då brukar svaret alltid bli ja...

Masqueradee: Okej, då är jag med! tack igen för ditt svar. Nä, jag håller med dig, tycker inte heller att man ska sitta och knapra piller i onödan, utan istället se över sin kost. Behöver man sen tillskott ändå så är det ju så.

Mättat fett är fett som finns i feta kött- och mejeriprodukter och omättat det som finns i t ex fet fisk och nötter. SLV säger att mättat fett är farligt, LCHF säger att det inte stämmer. I korthet, typ.


//r
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Det där med LCHF är också väldigt intressant! Hur ser du på för- och nackdelarna med det mättade fettet? Vore väldigt intressant om du ville diskutera vidare. :)


//r

Klipper lite, men håller med dig om det andra du skrev också, om bland annat hur synen på socker förändrats under åren, sorgligt!

Ang mättat fett: Som jag ser det har det omättade fettet klara fördelar - men det mättade har faktiskt inte särskilt mkt nackdelar. SLV har ju också släppt lite på gränserna i nyare studier. Det finns vissa studier som visar på en korrelation mellan mättat fett och högre kolesterol (där kolesterol sedan korrelerar med hjärt/kärlsjukdomar) men samtidigt är träning bra för att sänka kolesterolvärdet och jag personligen testade kolesterolet efter 2 år på LCHF och hade superfina värden. Dvs: ev. risker med det mättade fettet tror jag motverkas rätt effektivt av träning. Letade extra mkt efter argument MOT mättat fett när jag pluggade men hittade faktiskt inte så mkt fakta.

Ett annat skäl till att "fettgränserna" finns är ju att det är lätt att komma upp i för hög kCal gräns totalt om man äter mycket fett. (fett + kolhydrater gör det ju lättare att få i sig stora mängder energi).

För övrigt är det ju även extra viktigt att tänka på att få i sig alla näringsämnen om man är en liten tjej, eller äter kalori-restriktivt. Vi fick göra beräkningar för dels en tjej på 1600 kcal och dels en kille på 2300 kcal, rätt stora skillnader! :)
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

1. Ja, hyfsat.
Jag följer de väl inte till punkt och pricka direkt. Se dels nedan, dels har jag inte så stort förtroende för livsmedelsverket.

2. Har tidigare ätit lchf och funkat bra på det. Äter dock inte så idag. Tror väl lite att lagom är bäst men jag är inte rädd för fett och har i åtanke att det är lätt att äta för mycket kolhydrater.
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Intressant (och skrämmande! ). Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, eller så förklarar jag skillnaden med min egen ålder.

Yew: lust att utveckla ang kolhydrater och fibrer?
Hur testade du kolesterol, vc?

Halvt OT men en annan sak jag börjat tänka mer och mer på är miöjögifter och ekologiskt. Det sistnämnda har jag alltid försökt köpa så mycket som möjligt, men bara för miljöns skull. Nu väger jag in min egen hälsa också.
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Däremot håller jag inte med om cravingsen, jag är nästan aldrig sötsugen nuförtiden, men blir jag det, brukar jag fråga mig själv "har jag ätit ovanligt mycket kolhydrater/socker på sista tiden?" och då brukar svaret alltid bli ja...

Ja, det verkar som om de flesta får ett större sötsug just om de äter mycket sött, eller får abstinens när de väl försöker sluta. Jag är väldigt glad att min hjärna bestämt sig för att fungera annorlunda, även om det kan suga rätt hårt att vissa perioder inte ha cravings på något gott. Jag är väl lite sådär att jag gärna belönar mig själv när jag haft ett bra träningspass, gått ner till en viss vikt eller så, och det är ju inte supermotiverande att fira med en morot.
biggrin.gif
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Fibrers två "bevisade" funktioner enl min litteratur:
1. Sänka blodfetter och kolestrol, (ffa betaglukaner)
Vilket, som jag skrev tidigare, inte nödvändigvis behöver vara ett problem, äter man mer fetter bildas kolesterol av både ond och god typ och det är halten mellan dessa som är relevant.

2. ökad tarmfunktion
Är framförallt kolhydrater som gör oss förstoppade och fibrer kan sätta igång magen. (MEN - jag som har känslig mage får ju ont i magen av fibrer istället)

Fibrer är även icke-smältbara vilket gör att de bidrar till mättnad utan att ge energi - något som också är ett skäl att rekommendera fiberrik kost för att underlätta för folk att hålla vikten. GI- sänks också i och med att magsäcken töms långsammare.

Jag kollade blodfetter mm genom lifegene. Forskningsprogram som är gratis att deltaga i mot att man ger bidrag till forskning (googla, superbra!)
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Halvt OT men en annan sak jag börjat tänka mer och mer på är miöjögifter och ekologiskt. Det sistnämnda har jag alltid försökt köpa så mycket som möjligt, men bara för miljöns skull. Nu väger jag in min egen hälsa också.

Jag försöker också tänka mer på vad jag köper för livsmedel. Tyvärr har jag inte alltid ekonomisk möjlighet att köpa allt Ekologiskt/KRAV-märkt/FairTrade, men när det går gör jag absolut det! Här i Uppsala (och på fler ställen säkert) har vi nu varje fredag "Bondens egna marknad" med hyfsat lokala producenter. Där försöker jag handla så mycket som möjligt. Dels kan jag få reda på exakt hur allt produceras, hur långt det har transporteras och så vidare eftersom jag pratar med den som odlat tomaterna eller fött upp kossan som köttet kommer ifrån.
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Tack för ditt svar!

När jag läser vad du skriver kommer jag att tänka på något jag läst tidigare på en annan kurs= att hos friska människor sköter kolesterolhalterna sig själva, balansen mellan det goda och det onda. Alltså att det är bara om man har något fel på den funktionen i kroppen som man behöver bry sig om att försöka sänka halten av dåligt kolesterol. Är detta något du läst om/vet mer om?

Bra att du skrev också att fibrer bidrar till att sänka kolesterolet, det hade jag missat. Intressant.

Åh, känner att jag är för dåligt påläst om detta, jag vill kunna mer. Ska fråga min lärare om det på torsdag!

Sen, ja, visst har det säkert att göra med att fett innehåller mer energi (lättare att gå upp i vikt) också!

Stormkast: Jag kan hålla med dig lite där, om att det är tråkigt att inte ha sug efter något! Fast jag räknar in mat där med, ibland är jag verkligen inte sugen på något alls, så tråkigt!! Men, att jag inte är sugen på sötsaker så ofta gör inte lika mycket, en efterrätt eller något att fira med kan för mig vara t ex grovt bröd med kokt ägg. Alldeles "för nyttigt" för att vara en efterrätt tycker kanske någon, men det är ju så gott! Tycker man något är jättegott så är det ju det liksom =).

Masqueradee och Jenka: vad bra att ni handlar ekologiskt! Åh, jag längtar tills jag kan flytta til hus, då ska jag ha egna hönor och så ett trädgårdsland! *drömmer*

//r
 
Senast ändrad:
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

1. Känner du till Livsmedelsverkets rekommendationer för hur vi bör äta? Om ja, är det något du följer/tänker på? Något särskilt du fäster vikt vid?

Dom har rätt många rekomendationer... Brukar inte följa något annat än de som gäller hygien, livsmedelshantering och miljögifter. Gillar deras livsmedelsdatabas dock, väldigt komplett.

2. Dina tankar om protein, fett, kolhydrater och socker.

Proteiner är viktiga byggstenar, fett essentiellt och kolhydrater rena rama raketbränslet. Brukar inte tänka på så mycket annat vad gäller dessa, mer än att jag försöker äta mer protein, mindre fett och kolhydrater efter behag.
 
Sv: Matvanor och Livsmedelsverkets rekommendationer!

Ja, det stämmer. Vid fettrik kost höjs båda kolesterolen något men de tar liksom ut varandra och det är kvoten som är det relevanta.. :)

Det är ju bla därför som livsmedelsverket har tagit tillbaka rek. om att bara äta max 1 ägg om dagen. :) Ägg är rena rama vitaminbomben och innehåller alla vitaminer vi behöver utom c-vitamin !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har den senaste tiden blivit lite intresserad av kost. Framförallt hur fördelningen av kolhydrater/protein/fett påverkar kroppen...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp