Matvanor till 6-månaders

snurpe

Trådstartare
Hej på er bukefalister!

Jag tänkte höra lite hur ni gör med mat till era sexmånadersbebisar :) Vår lille Isac på sex månader håller på att matträna med riktig mat (burkmat) för att någon gång framöver avvänjas vid tutte. Som det är nu äter han annan mat en gång per dag, till lunch. Då äter han först en varmrätt och sedan en efterrätt och till detta får han vatten. Resten av dagen/kvällen äter han tutte, med undantag för välling på kvällen. Hur gör ni?

Sedan funderar jag jättemycket över mängden. Hur mycket burkmat "ska" man ge dem vid varje portion? Hur mycket är rimligt? Jag har gått lite på chans och Isac äter ju det han får. Men hur mycket brukar ni ge? Hel burk varmrätt? En halv? En tredjedel? En fjärdedel? Och efterrätten - hur mycket ger ni där?

Tacksam för lite vägledning :D

/snurpe
 
Sv: Matvanor till 6-månaders

Hej..
Det är jättesvårt att säga hur mycket just ditt barn vill/skall äta.

Min son slutades ammas vid 3 månaders ålder pg diverse problem. Vi började då med ersättning och efter ett par veckor så körde vi i gång smakisarna. Sen lade vi till gröt och större matportioner...

Sen märkte vi att sonen var mycket mycket gladare i riktig mat och att han stod sig bättre på det, så när han var 6 månader så åt han så här:
Morgon 07:00 Gröt
Brunch 10:00 Ersättning
Lunch 13:00 Barnmat motsvarande en hel stor burk (200 gr)
Eftermiddag 17:00 Smakisar av det vi åt och/eller barnmat motsvarande liten burk (135 gr)
Kväll 19:30 Välling, 200 ml

Till gröten alltid "efterrätt" liten del på varje sked. Kanske blev 2 matskedar/måltid. Till vanlig mat fick han några teskedar efterrätt.
 
Sv: Matvanor till 6-månaders

När min var 6 mån fick han precis som din. Han fick en 135 grams burk med varmrätt och sedan antingen en 100 grams (köps i paket om 4 st) eller en 135 grams burk fruktpuré till dessert, nu drack han de här fruktdrickorna man kan köpa till bebisar då jag vill vänta på att vårt vatten ska testas. Nu är han 7,5 mån och äter två mål om dagen, enligt min BVC-sköterska bör de göra det vid 8 mån ålder, så äter han en 200 g varmrätt vid lunchtid och vid ca 18.00 tiden äter han en 200 g burk med fruktpuré eller fruktpuré med yoghurt. Han gillar inte gröt så det har vi lagt ner helt.
Jag tar gärna emot tips på vad man kan ge en snart 8-månaders att äta.

06.00 ammas
09.00 ammas
12.00 Varmrätt
15.00 ammas
18.00 Fruktpuré eller dyl, när han var 6 mån så ammades han istället
21.00 ammas
02.00 ammas
 
Sv: Matvanor till 6-månaders

Tack för era svar! Då borde jag kunna ge lite mer av varmrätten :)

/snurpe
 
Sv: Matvanor till 6-månaders

Hur mycket en 6-månaders äter är nog väldigt individuellt. När min son var 6 månader åt han vara e1-2 teskedar om dagen utöver amningen. Han började inte äta mer förrän vi insåg att han inte tyckte om pure och burkmat. Så han fick våran mat från det att han var lite mer än 7 månader gammal och då i små bitar eller mosat med en gaffel. Fram till att han var nästan ett år var bröstmjölken huvudfödan.
 
Sv: Matvanor till 6-månaders

När Jason var 6 månader åt han ungefär såhär

7:00 välling
11:00 gröt
15:00 en burk mat och efterrätt (tex en banan eller annan fruktpuré)
19:00 välling
Sover hela natten

Ibland blev det lite mellanmål emellan måltiderna om han verkade hungrig.


Nu vid 10 månader äter han så här
8:00 välling
10:00 smörgås
12:00 dubbel portion gröt
15-16:00 middag
19-20:00 välling
Somnar och hela natten...
 
Sv: Matvanor till 6-månaders

Rekomendationerna är ju att börja med smakisar vid 6 månader egentligen.

Nova-Li har fått smaka lite från 4,5 månad (suga på en bit rån tex), och sista veckorna har hon fått smakat lite mera.
Idag fick hon kokta "stavar" av sötpotatis, det ska vara snällt för magen att börja med.

Hon blir 6 månader den 23:e
 
Sv: Matvanor till 6-månaders

Lova fick äta hemlagad mat från start hon gillade inte burkmat.... så det var som naturligt att hon fick en liten tallrik både lunch och middag redan som 6 månader (uppskattningsvis motsvarande ½ stor burk per mål i mängd).... sen frukt direkt efter (banan var stor favorit)... ersättning och välling/gröt övriga mål....
 
Sv: Matvanor till 6-månaders

Sebastian åt oftast 2 mål mat om dagen som 6 mån gammal.

Brukade se ut såhär på ett ungefär:

Frukost kl 10 - Välling
Lunch kl 13 - Stor burk mat + efterätt
Middag kl 17-18 - Stor burk mat + efterätt
Kvällsmål kl 21-22 - Välling

Han har ätit rätt så mycket hela tiden, han är en matälskare av stora mått.
Nu är han 15 mån gammal strax, och äter rätt så liknande;

Frukost kl 8 - Välling 250 ml
Lunch kl 11 - Stor tallrik lagad mat (Dagis)
Middag kl 17 - 250 g burk mat, eller lagad i samma strl
Kvällsmål kl 19 - Välling 250 ml

Däremellan äter han ibland något äpple, lite kex, en macka eller annat som han vill ha den dagen. Vissa dagar äter han självklart lite mindre, och andra lite mer.
När jag började med smakisar vid 4 mån ålder, så fick han själv styra hur mycket han ville ha. Mängden ökade rätt fort, och han stod sig mycket bättre på maten. Gröt har han inte varit särskilt intresserad av, så vi har kört på mer mat istället och sen välling som frukost/kvällsmål.
 

Liknande trådar

Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 658
Senast: Lazy Lady
·
Gravid - 1år Min 6 månaders har blivit så himla trög i magen nu sedan vi börjat med mat :down: Hon tycker det är spännande och vill gärna ha, men vi...
Svar
15
· Visningar
1 033
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 498
Hundhälsa I tisdags kräktes min hund ganska många gånger under dagen, några få gånger i onsdags och i torsdags kom det upp ett par gånger på...
Svar
3
· Visningar
1 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp