Matvanor (utbruten från Tips i vardagen)

Mabuse

Trådstartare
Tänka ut vad man ska äta i minst en vecka i förväg så att aldrig frågan ”vad ska vi äta ikväll uppstår”? Eller rättare sagt, om den uppstår så har man 3-5 alternativ ”in the works”.
Det där har jag undrat över - hur vet man vad man kommer vara sugen på och ha lust att laga en vecka framåt? ”Vad vill jag äta ikväll?” är svårt att veta tidigare än samma dag. tycker jag.
 
Det där har jag undrat över - hur vet man vad man kommer vara sugen på och ha lust att laga en vecka framåt? ”Vad vill jag äta ikväll?” är svårt att veta tidigare än samma dag. tycker jag.
Jag är sån som äter ungefär samma i perioder så det är lätt att ha rätt saker hemma. Och blir jag sugen på något väldigt specifikt så håller det ofta i sig ett bra tag.
 
Det där har jag undrat över - hur vet man vad man kommer vara sugen på och ha lust att laga en vecka framåt? ”Vad vill jag äta ikväll?” är svårt att veta tidigare än samma dag. tycker jag.
Vi bestämmer aldrig exakt vilken dag som rätt X ska lagas. Men har handlat grejer för 4-5 rätter så då kan man välja vad man är sugen på av just dom rätterna just den dagen.
 
Det där har jag undrat över - hur vet man vad man kommer vara sugen på och ha lust att laga en vecka framåt? ”Vad vill jag äta ikväll?” är svårt att veta tidigare än samma dag. tycker jag.
För egen del är inte vad jag vill äta ikväll lika fluktuerande eller känsligt i behov av toppoptimering. Förbereder bara mat som vill ätas och/eller intresse finns för. Men det är säkert olika.

Sen kanske det är en metod sprungen ur bivillkoret att skulle man bestämma det samma dag, så går det inte. Det är 2 mil till närmaste försäljningsställe för livsmedel. Lika långt till närmaste ”restaurang”= pizzeria och ytterligare en mil till nästa kluster av sådana verksamheter.

Jag tycker i alla fall det är väldigt skönt att hela tiden ha dessa 3-5 rätter i olika stadier av förberedelser för att kunna färdigställas. Innehåll i liten frys, liten kyl, skafferi och egen odling är det som finns att laborera med.
 
Det där har jag undrat över - hur vet man vad man kommer vara sugen på och ha lust att laga en vecka framåt? ”Vad vill jag äta ikväll?” är svårt att veta tidigare än samma dag. tycker jag.

Jag är alltid sugen på hemmagjord lasagne, så det ser jag till att alltid ha några portioner av i frysen - funkar bra som mitt wild card om/när jag plötsligt vill bryta mig loss från veckoplanen en dag, eller när jag har svårt med fantasin att fylla veckoplanen. :D Men annars så uppvägs (för mig) eventuell brist på spontanitet av lättnaden att inte stå som ett frågetecken och inte vara sugen något särskilt, alternativt vara sugen på något särskilt och sakna någon eller flera ingredienser.

En veckoplan för maten underlättar ju både tidsmässigt och ekonomiskt och blir för mig ett enklare sätt att undvika svinn när jag utgår från vad som behöver användas inom kort, eller så handlar jag precis det som behövs.

Har valt torsdag kväll som städtid för att dammsuga/torka golv/städa badrummet. Det motiverar att det är fint och fräscht till helgen och att det frigör tid och ork att umgås och bara koppla av fredag kväll. Och det motiverar i sin tur det allmänna undanplockandet övriga dagar så att det inte blir så där oöverstigligt och så att torsdagsrutinen ska kunna klaras av någorlunda snabbt.
 
Jag är alltid sugen på hemmagjord lasagne, så det ser jag till att alltid ha några portioner av i frysen - funkar bra som mitt wild card om/när jag plötsligt vill bryta mig loss från veckoplanen en dag, eller när jag har svårt med fantasin att fylla veckoplanen. :D Men annars så uppvägs (för mig) eventuell brist på spontanitet av lättnaden att inte stå som ett frågetecken och inte vara sugen något särskilt, alternativt vara sugen på något särskilt och sakna någon eller flera ingredienser.

En veckoplan för maten underlättar ju både tidsmässigt och ekonomiskt och blir för mig ett enklare sätt att undvika svinn när jag utgår från vad som behöver användas inom kort, eller så handlar jag precis det som behövs.

Har valt torsdag kväll som städtid för att dammsuga/torka golv/städa badrummet. Det motiverar att det är fint och fräscht till helgen och att det frigör tid och ork att umgås och bara koppla av fredag kväll. Och det motiverar i sin tur det allmänna undanplockandet övriga dagar så att det inte blir så där oöverstigligt och så att torsdagsrutinen ska kunna klaras av någorlunda snabbt.
Ja, det var en fördel jag glömde bort - att ha en plan för ett antal rätter framåt har gjort det enklare att jobba bort svinn, tycker jag. Ingredienser som blir över hamnar i planen som tillbehör eller smaksättare till kommande rätt istället för en oplanerad tillvaro som leder mot förruttnelse och sopor.
 
Vi bestämmer aldrig exakt vilken dag som rätt X ska lagas. Men har handlat grejer för 4-5 rätter så då kan man välja vad man är sugen på av just dom rätterna just den dagen.
Jo, första dagen går väl an, men ju fler dagar som går ju mindre finns det att välja på, dag fyra är det väl bara två rätter, och dag fem en? Vare sig man vill eller inte.
 
Jo, första dagen går väl an, men ju fler dagar som går ju mindre finns det att välja på, dag fyra är det väl bara två rätter, och dag fem en? Vare sig man vill eller inte.
Nä, listan fylls på löpande för min del vartefter matlagningsprocesserna pågår. Men det fluktuerar såklart, och vissa dagar måste något visst lagas färdigt för att inte förfaras.
 
Jo, första dagen går väl an, men ju fler dagar som går ju mindre finns det att välja på, dag fyra är det väl bara två rätter, och dag fem en? Vare sig man vill eller inte.
Jag upplever behovet av att äta och laga precis det jag är sugen på just nu minskas när man har en sån lista. Bekvämligheten att det finns hemma och att jag slipper fundera på ”vad jag vill äta till middag” trumfar det. Och sen finns alltid alternativet att göra något annat om man verkligen inte känner för den där sista rätten på listan. Det händer också att jag använder ingredienserna till andra maträtter istället eller skjuter på den rätten till en annan dag.
 
För egen del är inte vad jag vill äta ikväll lika fluktuerande eller känsligt i behov av toppoptimering. Förbereder bara mat som vill ätas och/eller intresse finns för. Men det är säkert olika.

Sen kanske det är en metod sprungen ur bivillkoret att skulle man bestämma det samma dag, så går det inte. Det är 2 mil till närmaste försäljningsställe för livsmedel. Lika långt till närmaste ”restaurang”= pizzeria och ytterligare en mil till nästa kluster av sådana verksamheter.

Jag tycker i alla fall det är väldigt skönt att hela tiden ha dessa 3-5 rätter i olika stadier av förberedelser för att kunna färdigställas. Innehåll i liten frys, liten kyl, skafferi och egen odling är det som finns att laborera med.
Jag har aldrig haft mer än tio minuter till närmsta matbutik, det påverkar såklart. Antingen har jag nån ingrediens hemma och handlar resten, eller så handlar vi allt samma dag. Vi handlar i snitt en gång om dagen, skulle jag säga. Handlar vi mer sällan blir saker bara liggande och blir dåliga, tycker det är extremt svårt att veta hur mycket som ska gå åt av olika saker. Vissa dagar går ingen mjölk alls, andra två liter, t ex, beroende på om nån är törstig. Barnen varierar mellan att äta en dl mat och mer än sin pappa, beroende på aptiten för dagen, så ibland blir det rester som behöver bakas in i middagen dagen därpå, och ibland räcker inte maten och det går en halv limpa i mackor en halvtimme senare. Osv. Så minst svinn blir det om man handlar varje dag, och kompletterar det som behövs just den dagen, och vad som ser bra ut i affären just då (kanske någon fin grönsak, t ex, eller något på extrapris).
 
Nä, listan fylls på löpande för min del vartefter matlagningsprocesserna pågår. Men det fluktuerar såklart, och vissa dagar måste något visst lagas färdigt för att inte förfaras.
Aha, så du har alltid mat planerad fem dagar framåt? Dvs hittar på en middag om dagen, typ, men för fem dagar bort?
 
Jag blir fascinerad över matdiskussionen. Hur vet man vad man är sugen på? Skulle jag laga mat utifrån vad jag är sugen på, så skulle jag inte äta alls.

Jag planerar veckans luncher varje måndag, så jag tar fram rätt låda ur frysen rätt kväll. Har sju maträtter rullande, så när nån håller på att ta slut, så lagar jag den igen (alltid på helgen dock). Som singel får jag då minst fyra portioner jag kan frysa ned. När jag väl äter lunch så kokar jag ris eller pasta beroende på mat och värmer lådans innehåll i kastrull.
 
Aha, så du har alltid mat planerad fem dagar framåt? Dvs hittar på en middag om dagen, typ, men för fem dagar bort?
Typ. Mer löpande än diskreta planeringssteg. Så när man handlar så har man en grov plan nån vecka framåt och sen får butiken klara sig själv. Och sedan får det som finns och blir över göras till resterande måltider, kompletterat med de basvaror och odling som finns hemma. För mig funkar det bäst för att komma ned i svinn, eftersom man använder det där som blev över och det som inte blev över saknar man inte just de dagarna. Under tiden så tecknas nya idéer ned som mentala noteringar.

Men jag förstår att optimeringsvillkoren ser annorlunda ut om man kan betrakta butiken mer som del av tillgängligt lager.
 
Senast ändrad:
Typ. Mer löpande än diskreta planeringssteg. Så när man handlar så har man en grov plan nån vecka framåt och sen får butiken klara sig själv. Och sedan får det som finns och blir över göras till resterande måltider, kompletterat med de basvaror och odling som finns hemma. För mig funkar det bäst för att komma ned i svinn, eftersom man använder det där som blev över och det som inte blev över saknar man inte just de dagarna. Under tiden så tecknas nya idéer ned som mentala noteringar.

Men jag förstår att optimeringsvillkoren ser annorlunda ut om man kan betrakta butiken mer som del av tillgängligt lager.
Det är ju just det där som blev över, och är svårt att beräkna på förhand, som gör planering svårt, tycker jag. Först efter maten vet man, och då kan man ha det som grund för nästa dags middag. Det handlar ju också om hur mycket tid och ork som finns för matlagning, vilket också är
svårt att sia om.
 
Det är ju just det där som blev över, och är svårt att beräkna på förhand, som gör planering svårt, tycker jag. Först efter maten vet man, och då kan man ha det som grund för nästa dags middag. Det handlar ju också om hur mycket tid och ork som finns för matlagning, vilket också är
svårt att sia om.

Vi utgår från vad vi brukar vilja äta, hur mycket tid vi brukar ha/vilja lägga på matlagning och hur mycket vi brukar äta i planeringen. För vardagar innebär det att vi planerar för 3-4 middagar som inte tar mer än 15 min. att tillaga. Vi har en sisådär 5-6 rätter som vi brukar rulla på och gillar att äta, och så sparar vi de lite roligare och mer tidskrävande rätterna till helgerna. En måltid är rester/oplanerat (hämtmat eller liknande).
 
Försöker framförallt förenkla matinköp och matlagning, tycker redan det tar orimligt mycket tid i vardagen.
Jag lagar också storkok och äter samma mat 4-5 dagar i rad. Det gör mig inget, hellre det än att laga mat varje dag. (Ibland fryses maten in och då kan man ju variera lite mer, men helst inte då maten är godare utan att ha varit fryst.)
Handlar numera nästan bara online, ca 3-4 gånger per månad, sällan jag går in i en matbutik numera.
 
Tillägg angående veckoplanerandet av mat: blir jag toksugen på något speciellt på torsdagen så är jag oftast sugen på det måndagen därpå också, så "uppoffringen" att inte äta det just den dagen utan i stället stoppa in det i nästa veckas menyer känns inte så stor. Snarare att jag har hunnit längta lite till efter vad det nu är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 761
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 695
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp