Matvaror som är ovärt att laga från grunden?

Exile

Trådstartare
Ja som topic lyder typ.. Vilka hel/halvfabrikat köper ni där ni helt klart tycker det är slöseri att göra det själva istället? Tänker något som blir likvärdigt i smak, eller spar så pass mycket tid så att det är värt det eller liknande. Kan börja med att bidra med två grejer själv.

All form av pasta. Mycket smidigt och billigt att köpa torkat, jobbigt att laga med minimal smakskillnad, orka kavla och grejer.

Filodeg och annat "puff pastry". Måste vara det mest värdelösa att göra själv? Tar tusen år att vika, kavla, vika, kavla, kyla...vika, kavla osv.. När man kan köpa färdig deg som puffar sig utmärkt och smakar exakt likadant.
 
Eh... potatismos! :o För att jag är så jävla lat och hatar att skala potatis, vi äter potatis med skal på i det här hushållet.
Men visst egen mos är ju god, men tja, oftast, i stort sett alltid pulvermos eftersom potatisskalande + böket att göra den gör att det är enklare att röra ner lite pulver i vatten....

Pizzadeg och pajdeg. Går att köpa. lika gott. Slut på böket, kladdet och min energi finns kvar trots att jag fixat hemgjord pizza till middag...

(Ja jag är en skam som förälder!)
 
Havremjölk, pesto, sylt/marmelad och sötpotatispommes är väl de saker som jag kommer på såhär på rak arm.

Pesto och sylt/marmelad skulle jag väl i och för sig inte säga att det är slöseri att göra själv, snarare ganska tillfredsställande, men med tanke på tidsåtgången samt de specifika råvarorna som ibland kan vara lite knepiga att få tag i så är det värt att (oftast) köpa färdigt tycker jag.
 
Ja som topic lyder typ.. Vilka hel/halvfabrikat köper ni där ni helt klart tycker det är slöseri att göra det själva istället? Tänker något som blir likvärdigt i smak, eller spar så pass mycket tid så att det är värt det eller liknande. Kan börja med att bidra med två grejer själv.

All form av pasta. Mycket smidigt och billigt att köpa torkat, jobbigt att laga med minimal smakskillnad, orka kavla och grejer.

Filodeg och annat "puff pastry". Måste vara det mest värdelösa att göra själv? Tar tusen år att vika, kavla, vika, kavla, kyla...vika, kavla osv.. När man kan köpa färdig deg som puffar sig utmärkt och smakar exakt likadant.

Pasta är väl inte ”minimal smakskillnad” , men ja, 90% av pastan som förtärs är köpt torkad eller färsk färdig. Men för den där speciella måltiden är det värt det.

Slänger istället in räksmörgås/tårta. Butikens är lika god och vilket pill man undviker. Men likväl är det roligt att göra det ibland.

Allt handlar inte om målet och resultatet. Matlagning är rogivande, avkopplande och fantastiskt.

Duckar.
 
Jag gör det mesta från grund, men även jag är människa och lat ibland. Men jag har fasen svårt att komma på något här, det skulle vara köpebröd ibland kanske? Felix inlagda gurka, och likaså inlagda rödbetor på burk köper jag utan att blinka, jag har inte tid att göra allt, ffa inte plats att lagra. Köper färdiga korvar, som färsk salsicca, bratwurst, frukostkorv tex. Pasta gör jag själv, men köper spenat och ricottafylld färsk pasta, det är för meckigt och pilligt att göra själv med fyllning. Vanlig pasta gör jag för det mesta själv. Sen köper jag en färdigrätt ibland som jag gillar, mannerströms västerbottenpaj är väldigt god. Köper varma koppen ofta till jobbmat.

Yoghurtkvarg räknas väl som halvfabrikat? Ja, då sätter vi sånt på det samvetet också. Mejerivaror.
 
Yoghurtkvarg räknas väl som halvfabrikat? Ja, då sätter vi sånt på det samvetet också. Mejerivaror.
Mejerivaror är nog helfabrikat? Eller var går gränsen?

Det är väl få saker i affären som är rena råvaror (ägg, färskt/fryst kött och fisk, nötter färsk frukt och grönsaker.. mer?) utan det mesta är väl i alla fall processat på något vis.

Håller för övrigt med om bönor och kikärtor. Jag har inte kunnat få hemkokta baljväxter bra. Vissa blir mos och vissa hårda fastän de kokat lika länge..
 
Pizza-kit , fruktansvärt smidigt. Även pajdeg köper jag, då oftast bara gör tacopaj till sambon och han kunde bry sig mindre om färdig eller hemmagjord.

Sen ost-sås till lasagne, jag får aldrig till den om jag gör själv och köptevariant går ner i både mig och sambon :up:
 
Även en del soppa köper på burk (eller annan förpackning) emellanåt, oftast blir t.ex Heinz tomatsoppa som smidigt bara värma när man verkligen inte orkara laga mat.

Våffel-mix med.

Känner typ igen mig med @Enya om bortser från potatismoset där kan jag inte äta annat hemmagjort (samt inte är förälder, men ja.. hajar nog) :rofl:
 
Frågan är nog snarare om det finns något som är värt att laga från grunden? 🙊

Mvh halvfabrikatsunge

Känner att gränsen för både hel- och halvfabrikat ligger mycket närmre vad jag anser vara "laga mat" än råvaror 🙄

Pekkas potatisgratäng måste väl ändå vara bland det bästa?! 😍 trots att jag har en sådan skivningsmaskin jag kunnat använda till potatisen. Skulle kunna äta enbart den till middag!
 
Pasta är väl inte ”minimal smakskillnad” , men ja, 90% av pastan som förtärs är köpt torkad eller färsk färdig. Men för den där speciella måltiden är det värt det.

Slänger istället in räksmörgås/tårta. Butikens är lika god och vilket pill man undviker. Men likväl är det roligt att göra det ibland.

Allt handlar inte om målet och resultatet. Matlagning är rogivande, avkopplande och fantastiskt.

Duckar.

Jag håller med angående pastan. Det är en jättestorskillnad på köpepasta och hemmagjord! Både smak och konsistens. MEN, att göra pasta tar en del tid så vi äter nästan alltid köpepasta. Till vardags alltid.
 
Allt handlar inte om målet och resultatet. Matlagning är rogivande, avkopplande och fantastiskt.

Duckar.
Gud vad jag önskar att jag hade en sådan inställning! Ser det mest som ett nödvändigt ont. Mitt största problem med matlagning är att det tar tid. Hur sjutton är det tänkt att man ska varken hinna eller orka laga mat när man jobbar? Nu gör jag det ändå så ofta som möjligt, men det finns inget "fantastiskt" med det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp