Matvaror som är ovärt att laga från grunden?

När jag var yngre och pluggade så hade jag en väninna som hade gård för självhushåll. Fick alltid mjölk (pastöriserad såklart) och ägg av henne. Mjölken lät jag stå några dagar i kylen och sen skummade jag av grädden på toppen. Var jättebra för mig som gärna bakar allt bröd själv t.ex. Fick också köpa billigt kött av henne som hon och hennes familj inte gjorde av med själva som var av högsta kvalitet eftersom hon fött upp det själv och det var närslaktat. Aldrig haft bättre kött än då tror jag och riktigt lyxigt som student att kunna äta t.ex. lamm regelbundet för nästan inga pengar alls.
Tillverka egen mjölk = bröstmjölk. ;)
 
Ja gud ja, finns ju tom en liten knapp för det på rosten, men kanske inte med tunnbröd.. :D

Eftersom jag var otydlig kan jag förklara då :)

Syftet var inte av typen man har dåligt med tid och köper färdigmat för att underlätta typ. Det gör nog de flesta då och då även om man kan göra egen och det är bättre.

Här tänkte jag mer på sådant som man alltid skulle välja att köpa färdigt istället för att göra själv, oavsett hur mycket tid och lust man har till sitt förfogande. Helt enkelt varor som är BÄTTRE färdigköpta, antingen genom den stora tidsbesparingen kontra kvalitet eller liknande.

Jag brukade förr vara en riktig sucker för Findus köttfärssås på burk, så satans god var den. Alltså jag har ätit säkert hundratals hemmagjorda köttfärssåser genom åren, vissa supersnabba, andra långkok med vin och grejer osv, men ingen har någonsin varit i närheten av den perfektion som var Findus burkköttfärssås :D Nu har de dock ändrat receptet sedan ett par år tillbaka så nu är den värdelös :meh:

Åh, jag älskade den köttfärssåsen. Levde på konserver i min första lägenhet eftersom jag inte kunde laga mat...
Även köttbullar i konserv, med pulvermos till.

Idag är jag dock vegetarian :D
 
Kom på en sak till ketchup gör jag inte från grunden, köper Muttis tomatketchup istället. Den tycker jag är jättegod och är dessutom kryddad på något sätt som ger den lite sting. Önskar bara att det fanns lite större förpackning av den så det inte tog slut så fort.
 
Jag tycker ändå att det är trist med våfflor. Gott att äta men så mycket bökigare än pannkakor. Som värdinna kan man ju då inte bara göra klart allt och sen sätta sig ner i lugn och ro och umgås utan måste passa våfflorna hela tiden.
Själv tycker jag pannkakor är mycket bökigare och blir inte alls gott om dom ligger och väntar. Gör nästan aldrig pannkakor men gör ofta våfflor (hemmagjord smet, aldrig smakat på våffelmix) Våfflor lägger jag på galler när dom är färdiga så dom förblir krispiga och skulle någon kallna så är det bara att slänga ner i brödrosten, blir som nya igen.
också smidiga att göra och förvara i kylskåpet till nästa dag, bara slänga ner i brödrosten så kan man ha ”nygjorda” våfflor till frukost :D
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?
Huruvida man har våffeljärn beror kanske på vad man är van med "hemifrån"/från uppväxten? Hade inte själv våffeljärn som student men när jag var klar med studierna och flyttade till min egna lgh så införskaffades våffeljärn direkt :D. Nu gör jag inte våfflor ofta, blir väl kanske 3-4 gånger om året. Men ett våffeljärn kommer alltid finnas hos mig. Frasiga våfflor är så smarrigt när man blir sugen. Nu har jag ett litet våffeljärn så den tar inte mkt plats alls.
 
Senast ändrad:
Vi köper halvfabrikat när det inte är säsong att koka egen tomatsås, lägga in gurka och sånt. Eller när vi är för lata helt enkelt. Bröd köper vi bake off eller från två av stans bästa bagerier som båda ligger 500 m bort. Lyxigt värre! Annars blir det mest matlagning från grunden eftersom vi äter laktosfritt och det är fasiken skummjölkpulver i ALLT. Färdig maräng det tex ofta inte en gnutta ägg i, men skummjölkpulver. :banghead:

Delar med mig av mitt bästa bea-recept också. Alla som äter den tycker om den!

2,5 dl vatten
1 buljongtärning grönsaks/kött (ger djupare smak)
1 tsk dragon
1 msk rödvinsvinäger

Koka upp och koka tills buljongtärningen är löst. Blanda 1,5 msk maizena med lika mycket vatten. Rör i och låt koka ihop lite ta sen bort från värmen och låt svalna ett tag.

Separera 2 ägg (gärna rumsvarma) och rör ner gulorna i kastrullen. Sätt på medelhög värme och koka upp under omrörning. Tillsätt 25-50 g smör (beroende på tycke och smak) och smaka av med salt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp