Matvaror som är ovärt att laga från grunden?

Fast just pizzabottendeg tycker jag tillhör kategorin superbegripligt varför folk köper färdig. Dels kräver det ju planering iom jäsningen. Dels är pizza något som många associerar till snabbmat, och dels är ju att göra deg med jäst inte helt okomplicerat för någon som är ovan och/eller ointresserad av matlagning.

Att föredra köpta pepparkakor är däremot obegripligt ;) ;)
Men om man har mindset att pizza på pizzerian är snabbmat, men hemmagjord pizza med egen pizzadeg är något helt annat så faller ju definitionen att pizza alltid är snabbmat.
 
Men om man har mindset att pizza på pizzerian är snabbmat, men hemmagjord pizza med egen pizzadeg är något helt annat så faller ju definitionen att pizza alltid är snabbmat.

Absolut, och att det alltid var snabbmat skrev jag ju inte heller. Jag svarade på frågan om varför folk köper färdig pizzabottendeg.

I det här huset tar pizzatillverkning typ två dygn med surdeg och allt pga finsmakare till make :p Jag gör det aldrig pga så gott är inte pizza att det är värt det :p
 
Jag skulle nog klassa de flesta icke smaksatta mejerivarorna som typ råvara, finns det NÅGON som gör egen creme fraiche/gräddfil/yoghurt? Hatten av till dem isåfall!

Ketchup, senap och liknande såser köper jag. Ja, såklart en massa annat också men skulle aldrig drömma om att koka egen ketchup när Heinz är perfekt hehe.

Men de måste väl ändå räknas som halvfabrikat? Kanske jag ska googla på hur man definierar halvfabrikat.

När jag var i Frankrike drack vi färsk (men kyld) getmjölk! Vi förädlade den i och för sig inte så det hade väl ingenting med matlagning att göra precis :).
 
Ja, jo jag är också wolt & foodoorakund, men jag väljer nog annat hellre än den där pizzarullen. Det har hänt att jag köpt sån också, men njäää...mooshy säger jag om den botten...då fräser jag hellre upp en snabb omelett i pizza-style - går mycket snabbare :D
Med småbarn är det sååå himla smidigt med färdig botten. De kan ju fixa allt själva och brukar gilla den oavsett om botten är lite mjuk eller kombon av fyllning är minst sagt märklig. Vill jag själv ha en god pizza så köper jag en. Eller så gör jag med halvfärdig köpt deg i påse istället för rulle. Smakar mycket bättre. Lite potatis och ost på, eller grönkål och ägg. Inte så slafsigt.
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?
 
Med småbarn är det sååå himla smidigt med färdig botten. De kan ju fixa allt själva och brukar gilla den oavsett om botten är lite mjuk eller kombon av fyllning är minst sagt märklig. Vill jag själv ha en god pizza så köper jag en. Eller så gör jag med halvfärdig köpt deg i påse istället för rulle. Smakar mycket bättre. Lite potatis och ost på, eller grönkål och ägg. Inte så slafsigt.
Jag har också haft småbarn, har också gjort hemmapizza men då har det i första och främsta fall varit hemmagjord pizzabotten.

Men som sagt, om smaken är det en smaksak, om graden av 'besvärlighet' eller inte handlar om planering eller inte.
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?

Vi har våffeljärn. Men det är såå mycket bökigare att göra än pannkakor att jag nästan aldrig gör våfflor. Rengöringen av våffeljärnet är otroligt tråkig och det går aldrig att få det helt rent. Jag har nog gjort våfflor en gång på 10 år så den platsen i skåpet hade kunnat utnyttjas mycket bättre.
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?
Jag har ett gammalt från mitt förädrarhem. Det är omkring 50 år. Vi gör våfflor 2-4 ggr per år. Den dagen det går sönder så kommer det nog inte att ersättas.
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?
Ser nog våffeljärnet som standardutrustning. Använder det dock ganska sparsamt just för våfflor för att när man är flera som ska äta så tar det tid och jag lyckas inte behålla frasigheten på laggarna i värmd ugn innan resterande våfflor blir färdiggräddade. Använder järnet för varma mackor desto oftare.
 
Jag har också haft småbarn, har också gjort hemmapizza men då har det i första och främsta fall varit hemmagjord pizzabotten.

Men som sagt, om smaken är det en smaksak, om graden av 'besvärlighet' eller inte handlar om planering eller inte.
Kanske olika tider? När man har 3 hungriga barn hemma och klockan har passerat 17.30 så är det verkligen inte läge att ställa sig och börja göra deg som ska jäsa i en timme.

(Jag älskar att laga mat, det är en favoritsysselsättning. Gör ofta flera rätter och bjuder över folk så de kan smaka. Men det är allt annat än njutningsfullt att laga mat när man har hungriga barn som bråkar och gnäller. Mata dem först är min melodi. Men vet att barn är olika. Partners 6-åring klarar sig utan mat till 19-tiden på kvällen utan att få psykbryt)
 
Kanske olika tider? När man har 3 hungriga barn hemma och klockan har passerat 17.30 så är det verkligen inte läge att ställa sig och börja göra deg som ska jäsa i en timme.

(Jag älskar att laga mat, det är en favoritsysselsättning. Gör ofta flera rätter och bjuder över folk så de kan smaka. Men det är allt annat än njutningsfullt att laga mat när man har hungriga barn som bråkar och gnäller. Mata dem först är min melodi. Men vet att barn är olika. Partners 6-åring klarar sig utan mat till 19-tiden på kvällen utan att få psykbryt)
Det är det jag menar med planering. Pizza var liksom inte ett snabbt alternativ, bara när det var planerat för dagar man visste skulle bli köriga, då brukade jag förbereda och hade kalljäst deg förberedd.
 
Fast just pizzabottendeg tycker jag tillhör kategorin superbegripligt varför folk köper färdig. Dels kräver det ju planering iom jäsningen. Dels är pizza något som många associerar till snabbmat, och dels är ju att göra deg med jäst inte helt okomplicerat för någon som är ovan och/eller ointresserad av matlagning.

Att föredra köpta pepparkakor är däremot obegripligt ;) ;)
Tja. Det är ju tur att vi är olika. 🤷‍♀️ 😜
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?
Jag äter verkligen inte våfflor regelbundet. Har faktiskt gjort det i år en gång, men innan dess var det flera år sen sist.

Åt chaffles nyligen dock.
 
K
Vilka kikärtssorter är bra och vilka köper du inte mer?
Har en påse som jag har tänkt att kika, men har inte fått det till att bli än.
Om det inte går så bra får jag köpa bättre slag, och om det misslyckas så köper jag i tetrapack.
Högst generellt så undviker jag påsar med alltför små ärtor. Nån annan måttstock har jag inte kommit fram till :)
 
Men de måste väl ändå räknas som halvfabrikat? Kanske jag ska googla på hur man definierar halvfabrikat.

När jag var i Frankrike drack vi färsk (men kyld) getmjölk! Vi förädlade den i och för sig inte så det hade väl ingenting med matlagning att göra precis :).
Det kanske det gör, är rätt dåligt insatt i gränsdragningen!
 
Alltså jag lagar mycket gärna mat ”från grunden”, eller nä jag gör inte min egen mjölk, maler mitt eget mjöl, rostar mitt eget kaffe, mjölkar min egen ko osv. Men såklart jag bakar bröd, kokar egen tomatsås, kokar egen sylt osv men verkligen inte varje dag. Jag älskar att laga mat och att njuta av mat, men vissa dagar när man kommer hem trött och hungrig efter jobb och träning är det jäkligt skönt att ta fram den där pizzarullen och lägga på ingredienser och tjoffa in den i ugnen så det är klart när man kommer ur duschen. Eller köpa med sig hämtmat på vägen hem.
Jag tror väldigt få gör egen mjölk som de använder i matlagningen, om inte annat har det så otrevliga biverkningar som brukar sitta i åratal. :angel: :D
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?
När jag var barn och det var besök hos mina morföräldrar brukade jag få sitta på köksbänken och passa våffeljärnet. Det var väldigt vanligt att bjuda på kaffe och våfflor om det inte fanns bullar i frysen. Tror det är/var även vanligt i Norge att man bjuder på våfflor. :) :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp