Matvaror som är ovärt att laga från grunden?

Jag tror väldigt få gör egen mjölk som de använder i matlagningen, om inte annat har det så otrevliga biverkningar som brukar sitta i åratal. :angel: :D

När jag var barn och det var besök hos mina morföräldrar brukade jag få sitta på köksbänken och passa våffeljärnet. Det var väldigt vanligt att bjuda på kaffe och våfflor om det inte fanns bullar i frysen. Tror det är/var även vanligt i Norge att man bjuder på våfflor. :) :d

Det är ju jättetråkig bjudmat! Gott JA!! Men alla i sällskapet kan ju inte äta samtidigt om man vill kunna äta våfflorna helt nygräddade och frasiga. Med pannkakor kan man ju lägga dem på hög och sen äta alla tillsammans. Med våfflor blir det ju alltid så att en eller två (beroende på hur stort våffeljärn man har) äter och de andra sitter och tittar på i väntan på att nästa sats våfflor blir klara.
 
Det är ju jättetråkig bjudmat! Gott JA!! Men alla i sällskapet kan ju inte äta samtidigt om man vill kunna äta våfflorna helt nygräddade och frasiga. Med pannkakor kan man ju lägga dem på hög och sen äta alla tillsammans. Med våfflor blir det ju alltid så att en eller två (beroende på hur stort våffeljärn man har) äter och de andra sitter och tittar på i väntan på att nästa sats våfflor blir klara.
Det är inte bjudmat utan istället för kakor/bullar. Man bryter isär våfflorna och äter hjärtanen/fyrkanterna en och en, med ett varmt järn går det undan att grädda.
 
Det är inte bjudmat utan istället för kakor/bullar. Man bryter isär våfflorna och äter hjärtanen/fyrkanterna en och en, med ett varmt järn går det undan att grädda.

Jag tycker ändå att det är trist med våfflor. Gott att äta men så mycket bökigare än pannkakor. Som värdinna kan man ju då inte bara göra klart allt och sen sätta sig ner i lugn och ro och umgås utan måste passa våfflorna hela tiden.
 
Jag tycker ändå att det är trist med våfflor. Gott att äta men så mycket bökigare än pannkakor. Som värdinna kan man ju då inte bara göra klart allt och sen sätta sig ner i lugn och ro och umgås utan måste passa våfflorna hela tiden.
Nu var det inte jag som var värdinnan utan den som passade järnet. Mina morföräldrar och de som hälsade på satt runt bordet och fikade.

Pannkakor är ju hur trist som helst i jämförelse, då hade dessutom mormor varit den som tvingats stå vid spisen och steka, ta hand om en massa disk efteråt och vaddå bjuda på mat när som helst någon hälsade på en snabb visit mellan måltiderna? Bjuder du på mat varenda gång någon tittar in på en kopp kaffe? :confused:
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?

Ja... om man ärver det :D Jag TROR jag gjort våfflor tre gånger... möjligtvis. Jag tycker inte om våfflor, plättar etc med undantaget blinier.
 
Nu var det inte jag som var värdinnan utan den som passade järnet. Mina morföräldrar och de som hälsade på satt runt bordet och fikade.

Pannkakor är ju hur trist som helst i jämförelse, då hade dessutom mormor varit den som tvingats stå vid spisen och steka, ta hand om en massa disk efteråt och vaddå bjuda på mat när som helst någon hälsade på en snabb visit mellan måltiderna? Bjuder du på mat varenda gång någon tittar in på en kopp kaffe? :confused:

Det finns inget som är trist med pannkakor med Nutella!!
 
Asså nu går jag väl OT här men har alltid funderat över om det förr fanns någon reklamkampanj eller liknande för våffelmix som gjort att det liksom etsat fast sig så hårt ute i hemmen? Under hela min uppväxt har det typ alltid varit så att alla gör egen pannkakssmet, men alla köper färdig våffelmix.. Varför är det så egentligen? Det är ju nästan exakt samma sak.
Känner inte till reklamkampanj, bara vet om mamma alltid körde med våffelmix. Dessutom finns en variant med havre i som är lite matigare som jag gärna använder


Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?
Regelbundet inte blitt här, men köpte med några våffel-mix paket när handlade från matsmart. Smidigt också ta fram som efferrätt eller när orken tryter. Dock har inget riktigt våffeljärn så kör med sambons toastmaskin (smörgåsgrill kallas det med) som har utbytbara järn, funkar helt ok :up:
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?

Jag och sambon äter våfflor tämligen ofta. Aldrig med grädde och sylt till utan istället gräddfil, rom, kräftstjärtar och rödlök. Perfekt om en gillar mousserande vin till maten :D
 
Skulle nog aldrig ställa mig för att rulla köttbullar när jag ÄLSKAR Felix små delikatessköttbullar. Blötlägga bönor är inte något som jag lär göra även om jag tänkt testa:o Brukar köpa när det är 5 kr per tetra då fortfarande billigt eller så köper jag bönmixer vilket lär vara jobbigt att blötlägga/koka olika sorter till. Köper numera färdig pizzadeg till pizzabullar. Har gjort degen och såsen själv en gång men helvete vad mycket disk det blev... Det finns en deg som jag gillar med surdeg till vanlig pizza men ofta köper jag hellre fryspizza.

Älskar våfflor. Har bytt järn till ett modernare och även om jag skäms över det så lär det göra att jag äter fler:D Diskvåffla är jättebra för att få rent!
 
Senast ändrad:
Ja som topic lyder typ.. Vilka hel/halvfabrikat köper ni där ni helt klart tycker det är slöseri att göra det själva istället? Tänker något som blir likvärdigt i smak, eller spar så pass mycket tid så att det är värt det eller liknande. Kan börja med att bidra med två grejer själv.

All form av pasta. Mycket smidigt och billigt att köpa torkat, jobbigt att laga med minimal smakskillnad, orka kavla och grejer.

Filodeg och annat "puff pastry". Måste vara det mest värdelösa att göra själv? Tar tusen år att vika, kavla, vika, kavla, kyla...vika, kavla osv.. När man kan köpa färdig deg som puffar sig utmärkt och smakar exakt likadant.
Bröd, köper vi betydligt mer av än vi bakar själva. Buljong är sådant som verkligen jag inte skulle göra själv i den mängd som vi konsumerar och pasta blir det mest att vi köper. Kakor köper vi också mycket och glass. Det mesta handlar ju om tid och energi.
 
Jag skulle nog klassa de flesta icke smaksatta mejerivarorna som typ råvara, finns det NÅGON som gör egen creme fraiche/gräddfil/yoghurt? Hatten av till dem isåfall!

Ketchup, senap och liknande såser köper jag. Ja, såklart en massa annat också men skulle aldrig drömma om att koka egen ketchup när Heinz är perfekt hehe.

Fast att man inte gör creme fraiche själv har ju inget med om det är råvara, hel- eller halvfabrikat att göra. Helfabrikat är processad "färdig" produkt. Halvfabrikat är processad produkt som behöver ytterligare processande för att ätas. Mejerivaror kan ju vara lite olika men det är ju väldigt sällan som man äter det oprocessat, om man inte dricker mjölk direkt från kon då.

Vad vi däremot måste bort ifrån är ju den här föreställningen om att halvfabrikat skulle vara något dåligt. Halvfabrikat är ju snarare en förutsättning för att vårt samhälle ska fungera utan att alla ska behöva vara självproducerande bönder.
 
Lite fascinerad över hur många som äter våfflor regelbundet? Jag tror det var flera år sedan jag åt det sist (köpte ute) och jag har aldrig blivit erbjuden våfflor hos någon annan än mina föräldrar. Men det är ju väldigt gott! Ingår ett våffeljärn i normal köksutrustning?

Har våffeljärn dock har det som jag ärvde tyvärr sagt upp sig och gått i pension för ett antal år sen så nu har vi ett nytt modernt våffeljärn. Älskar våfflor, gärna med grädde och sylt men gillar också lite mer matiga varianter. Brukar göra våfflor ett antal gånger per år, receptet hämtas från ärvd kokbok som kom ut på på 60-talet.
 
Fast att man inte gör creme fraiche själv har ju inget med om det är råvara, hel- eller halvfabrikat att göra. Helfabrikat är processad "färdig" produkt. Halvfabrikat är processad produkt som behöver ytterligare processande för att ätas. Mejerivaror kan ju vara lite olika men det är ju väldigt sällan som man äter det oprocessat, om man inte dricker mjölk direkt från kon då.

Vad vi däremot måste bort ifrån är ju den här föreställningen om att halvfabrikat skulle vara något dåligt. Halvfabrikat är ju snarare en förutsättning för att vårt samhälle ska fungera utan att alla ska behöva vara självproducerande bönder.
Nä det var ju jag som hade lite dålig koll på gränsdragningen, för mig var det råvaror. Men det var ju lite ambivalent enligt inlägget innan hur det var just med mejerivaror och vad de räknas som.

Jag personligen är inte så snobbig med sånt, finns en hel del helfabrikat som jag ÄLSKAR och aldrig skulle ge mig på att-göra egna, fiskbullar i hummersås är ännu en grej jag kommer på nu bara på rak arm. 🙈
 
Jag tror väldigt få gör egen mjölk som de använder i matlagningen, om inte annat har det så otrevliga biverkningar som brukar sitta i åratal. :angel: :D

När jag var barn och det var besök hos mina morföräldrar brukade jag få sitta på köksbänken och passa våffeljärnet. Det var väldigt vanligt att bjuda på kaffe och våfflor om det inte fanns bullar i frysen. Tror det är/var även vanligt i Norge att man bjuder på våfflor. :) :d

När jag var yngre och pluggade så hade jag en väninna som hade gård för självhushåll. Fick alltid mjölk (pastöriserad såklart) och ägg av henne. Mjölken lät jag stå några dagar i kylen och sen skummade jag av grädden på toppen. Var jättebra för mig som gärna bakar allt bröd själv t.ex. Fick också köpa billigt kött av henne som hon och hennes familj inte gjorde av med själva som var av högsta kvalitet eftersom hon fött upp det själv och det var närslaktat. Aldrig haft bättre kött än då tror jag och riktigt lyxigt som student att kunna äta t.ex. lamm regelbundet för nästan inga pengar alls.
 
Fattar inte heller varför folk envisas med att köpa pizzabottendeg? Det är ju superlätt att göra själv och är mycket godare (tycker jag).

Jag tycker nog generellt att det mesta är godare som hemgjort/-lagat. Utom pepparkakor… :o

För att det är tillräckligt gott och går väldigt fort. Själv ska jag strax vika in i affären och köpa en helfärdig fryspizza, går ännu fortare! 😄

Men svaret på din fråga är väl helt enkelt att vi är olika. Vi har olika mycket tid, olika mycket ork, har olika intressen och gör olika prioriteringar.

Själv förstår jag absolut varför folk köper både pizzadeg (och pizza) och våffelsmet och andra hel- och halvfabrikat, men förstår å andra sidan inte varför folk inte har en budget och kan "upptäcka" att pengarna är slut en vecka innan lön...hur man inte vill ha mer koll än så. Men det är ju så, att vi är olika. Och vi väljer olika i vad vi lägger vår tid och energi på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp