Matvaror som gör matlagningen enklare

Grillad paprika på burk, färdig kryddblandning som tex biffteki, färsk pasta gärna fylld.

Har också läst tråden Lättlagat och började fundera på vilka genvägar som fanns i frysdisken och på hyllor jag inte brukar handla ifrån. Det visade sig att det finns en del...Jag har senaste gången jag handlade gått ett varv och kollat alla hyllor så det är nog mitt bästa tips.
 
Pesto. Både röd och grön. Köper man den som inte är så oljig så är det bara att tillsätta brynt kyckling i småbitar och lite mjölk/matlagningsgrädde så har man en god kycklinggryta, vill man lyxa till det så ha i körsbärstomater och fetaost. Eller gno in kycklingben med pesto utrörd i lite vatten och in i ugnen. Eller ät peston som den är till pasta.
Vilken skulle du säga inte är så oljig?
 
Vilken skulle du säga inte är så oljig?
Jag tycker att Barillas blir bäst om man vill blanda ut den i mjölkprodukter. Om du ser på bilden så är den mer genomröd och inte så oljig. Jag gör ett inlägg till med en där man ser oljan i toppen av burken och peston är grövre i texturen.
 

Bifogade filer

  • 8076809523547_1582723235916_master_axfood_400.jpeg
    8076809523547_1582723235916_master_axfood_400.jpeg
    25,7 KB · Visningar: 8
Har sett att det finns förpackningar med färdiga klumpar pizzadeg om man vill göra egen. Vet att det finns deg även på rulle men den här varianten med klumpar har jag inte sett tidigare.
 
Det finns ett märke som heter Very Lazy här och jag uppskattar framförallt deras hackade vitlök samt deras hackade chili (som säljs i glasburk och ligger i vitvinsvinäger, så de håller precis hur länge som helst). Förmodligen ganska likt Santa Maria-tuberna som @Jeps nämnde.

Från Sverige saknar jag Culinesse och liknande flytande matfett att steka i.

Sen tycker jag att fond (grönsak/fisk/kött) är en oumbärlig matlagningsgrej. I princip all mat blir godare om man pytsar i lite fond, och när det gäller såser kommer man väldigt långt med lite grädde och fond. Har man dessutom lite Collorit-soja att tillgå kan man till och med få den att SE god ut :D

Färdigskivade/hackade oliver på burk är en annan grej. Jag gör ibland maträtter där man ska blanda ner hackade oliver och då sparar man enormt mycket tid på att inte behöva skära varje individuell oliv i 8 bitar först. De är ju liksom rätt små, och man brukar behöva rätt många...

Citronsaft på flaska brukar jag också ha hemma! Det blir ju inte riktigt samma smak som färska citroner, men kan ändå vara praktiskt att ha tycker jag.
 
Icas egna märke har en brunsås på burk. Ska nog vara 4 portioner men det är drygt 2 för mig 😅 ska kokas upp 2-3 min sedan klar. JÄTTEGOD! Köper också mitt Icas egengjorda köttbullar och steker upp hela paketet. Räcker till 2 portioner köttbullar, sås och potatis och några att skiva på macka.

Har saknat båda, gillar inte Scan o dylika köttbullar eller sås man gör på pulver.
 
Åh nej 😭 jag älskar guacamole men kan verkligen inte köpa avokados. Kan inte känna när de är mogna. Så öppnar alltid på måfå och oftast är de hårda och så börjar jag gråta och slänger dem. Suck.
Jag är också sämst, vet inte hur många gånger jag frågat mig själv om den är mjuk bara för att jag klämt så mycket på den.
Så trodde det skulle vara bra med fryst, men alltså nej.
(jag har även testat sådant hack att stoppa in avokados inrullat i folie i en varm ugn. funkar inte.)
Bäst är att köpa hård men brun, och lägga den bredvid ett äpple i 2-3 dagar.
 
Jag är också sämst, vet inte hur många gånger jag frågat mig själv om den är mjuk bara för att jag klämt så mycket på den.
Så trodde det skulle vara bra med fryst, men alltså nej.
(jag har även testat sådant hack att stoppa in avokados inrullat i folie i en varm ugn. funkar inte.)
Bäst är att köpa hård men brun, och lägga den bredvid ett äpple i 2-3 dagar.

Men man måste fortfarande veta om det är lönt att öppna den eller inte :(
 
Pajdeg! Eftersom bara sambon som äter paj av oss två, så skönt slippa fixa ihop en deg. Gör oftast tacopaj till han och där i enligt ganska enkelt recept jag följer är även smaksatt creme fraiche i. :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 919
Senast: Badger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 816
Senast: Barbabelle
·
Fritid Så, vi ska visst till Oslo alldeles strax. Kommer via E18 från Valdres. Förutsättningarna är att vi måste hitta en parkering till...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Brie
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp