Matvaror som gör matlagningen enklare

Ta bort skaftet på avokadon för att avgöra om den är mogen. Se bilder här: https://alltommat.se/sa-har-valjer-...du-inte-kommer-fatta-hur-du-kunnat-leva-utan/

Problemet ar att sa gron och fin ser den ut medan den ar stenhard ocksa. Och om man "pillar bort" skaftet for tidigt sa hinner den bli dalig precis dar medan den mognar till ... om man nu inte lyckas forsoka skara itu den och verkligen forstora den innan.:p

Jag anvander flera avocados i veckan och kanner nu nar det borjar bli lagom och later skaftet sitta dar det gor. Daremot ser jag till att ingen har pillat bort det i affaren, for da hinner den bli daglig under skaftet innan hela ar mogen.
 
Mina favoriter. För att förenkla.
Färdigskurna grönsaker i påsar frysta och färska.
Smaksatt cremefraiche
frysta hackade örter.
strimlad kyckling
skuren/ tärnad bacon
Tomat baserad pastasås på burk
riven ost
ostsås i tetra
keldas olika soppor
frysta skalade räkor.
 
Sambal oelek. Chili tillgänglig alltid utan att behöva ha färsk eller syssla med att hacka den.
Ajvar relish. Har börjat använda som universalkryddning i en hel del saker.
Bättre upp:
Istället för sambal oelek: Hot sauce (piripiri eller liknande) och koreansk torkad chili (gochugaru). Jag har chili i det mesta, men använder aldrig färsk chili. Men sambal oelek är mest starkt och salt tycker jag, inte så mycket god chilismak.

Istället för ajvar: Paprikapuré. Köps i stora glasburkar (Sevan) och används som tomatpuré, fast paprika. Perfekt i grytor, köttfärssås, eller blanda i matlagningsyoughurt för en enkel sås.
 
Bättre upp:
Istället för sambal oelek: Hot sauce (piripiri eller liknande) och koreansk torkad chili (gochugaru). Jag har chili i det mesta, men använder aldrig färsk chili. Men sambal oelek är mest starkt och salt tycker jag, inte så mycket god chilismak.

Istället för ajvar: Paprikapuré. Köps i stora glasburkar (Sevan) och används som tomatpuré, fast paprika. Perfekt i grytor, köttfärssås, eller blanda i matlagningsyoughurt för en enkel sås.

Den där paprikpurén ska jag prova! Låter toppen!
 
Har de inte sånt kan de ju ha Ajvar, som jag tycker ger lite liknande smak :)
Ajvar har en ”råare” paprikasmak, och så är det mer vatten i. Jag tycker de är rätt olika. Såhär ser paprikapurén ut (finns andra märken också, och milda varianter).
242741E7-7CE7-43F6-AEC7-0F332D8266D3.jpeg
 
😮

Alltså, jag har nog sällan blivit så kränkt som när jag åt den.
Jag beställde en sallad på enklare restaurang. Fick fryst avokado i som inte ens tinat. I en sallad för 139:-. Med det priset på en sallad förväntar jag mig en lite roligare sallad, inte ett berg ledsen mâchesallad, frusen avokado och några cashewnötter O_o.

(Det var faktiskt så illa att min kompis som är modigare än mig tog min tallrik och klagade, sen fick jag en pizza istället.)
 
Jag beställde en sallad på enklare restaurang. Fick fryst avokado i som inte ens tinat. I en sallad för 139:-. Med det priset på en sallad förväntar jag mig en lite roligare sallad, inte ett berg ledsen mâchesallad, frusen avokado och några cashewnötter O_o.

(Det var faktiskt så illa att min kompis som är modigare än mig tog min tallrik och klagade, sen fick jag en pizza istället.)
Jag förstår aversionen mot frusen avokado i sallad, extra särskilt på restaurang, men åt nyss en gudomlig guacamole på frusen avokado.
 
Jag förstår aversionen mot frusen avokado i sallad, extra särskilt på restaurang, men åt nyss en gudomlig guacamole på frusen avokado.
Jag såg det i frysdisken första gången för några månader sen och köpte just för att kunna ha i guacamole eller ev om man kunde göra gucka och på mackan.
FYYYY vad ÄCKLIGT!
Kändes liksom samma i smak ungefär som när bananer är alldeles för övermogna. Sötjolmigt och bara uäääck.

Hade jag alltså otur då och det ska finnas frusen avokado som smakar som vanligt?
Vore ju kanon iom att vi bor ute i ingenstans och man kunde ha hemma.
 
Jag såg det i frysdisken första gången för några månader sen och köpte just för att kunna ha i guacamole eller ev om man kunde göra gucka och på mackan.
FYYYY vad ÄCKLIGT!
Kändes liksom samma i smak ungefär som när bananer är alldeles för övermogna. Sötjolmigt och bara uäääck.

Hade jag alltså otur då och det ska finnas frusen avokado som smakar som vanligt?
Vore ju kanon iom att vi bor ute i ingenstans och man kunde ha hemma.

Det har jag aldrig upplevt. Men konsistensen som blir av frysning + upptining gör att jag tänker att det bara är mixad i guacamole som blir bra.

39AD50E6-8AA2-4A67-93D1-DA9E6BB32429.jpeg
per Garants variant.
 
Jag såg det i frysdisken första gången för några månader sen och köpte just för att kunna ha i guacamole eller ev om man kunde göra gucka och på mackan.
FYYYY vad ÄCKLIGT!
Kändes liksom samma i smak ungefär som när bananer är alldeles för övermogna. Sötjolmigt och bara uäääck.

Hade jag alltså otur då och det ska finnas frusen avokado som smakar som vanligt?
Vore ju kanon iom att vi bor ute i ingenstans och man kunde ha hemma.
Det var precis det som hände mig och smaken var likadan. Jag åt den "som den var" (eller försökte) i en sallad. Blev inte sugen på att testa den till en guaca. Tänk BESVIKELSEN om den inte är god. Guaca är halva grejen med tacos liksom.
 
Det var precis det som hände mig och smaken var likadan. Jag åt den "som den var" (eller försökte) i en sallad. Blev inte sugen på att testa den till en guaca. Tänk BESVIKELSEN om den inte är god. Guaca är halva grejen med tacos liksom.

Jag skulle nog också tycka att konsistensen var bedrövlig i en sallad. Får skicka en fin guaca i posten som prov :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 299
Fritid Så, vi ska visst till Oslo alldeles strax. Kommer via E18 från Valdres. Förutsättningarna är att vi måste hitta en parkering till...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Brie
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp