Max 50000 kr och får dra minst 1400 kg - vad ska jag ha???

bettysmatte

Trådstartare
Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt 1200 kg) men vill ändå ha en dragbil som får dra ca 1400 kg. Maxpris är 50000 kr, men gärna mindre. Någonstans runt 30000 kr hade varit idealiskt. Jag har väldigt få fördomar kring märken men vill inte ha en volvo igen och inte heller något franskt. Men frågan är vad jag ska leta efter, och vad man kan hitta inom en månad? Volvon gick inte igenom besiktningen i måndags och oljeläckan ansågs alltså för omfattande för att laga... Kan ha bensin eller diesel, automat eller manuell. Bilen behöver inte vara snygg och inte heller rolig att köra. Driftsäker, snål och billig att laga är däremot sådant jag letar efter :) !
 
Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt 1200 kg) men vill ändå ha en dragbil som får dra ca 1400 kg. Maxpris är 50000 kr, men gärna mindre. Någonstans runt 30000 kr hade varit idealiskt. Jag har väldigt få fördomar kring märken men vill inte ha en volvo igen och inte heller något franskt. Men frågan är vad jag ska leta efter, och vad man kan hitta inom en månad? Volvon gick inte igenom besiktningen i måndags och oljeläckan ansågs alltså för omfattande för att laga... Kan ha bensin eller diesel, automat eller manuell. Bilen behöver inte vara snygg och inte heller rolig att köra. Driftsäker, snål och billig att laga är däremot sådant jag letar efter :) !
Toyota Raw med några år på nacken funkar hur bra som helst. Den får dra 1500 kg
 
Kolla in Honda CR-V. Får dra 1500 kg, fyrhjulsdrift. Mycket bättre att dra med än Volvo och framför allt bensinsnålare när släpet hänger på.

/Lizzie

Minns jag rätt var det skillnad på hur mycket den fick dra med automat kontra manuell, tror det var 2.000 med manuell och 1.500 med automat. Vet någon varför?
 
Honda körde jag förut, liten superbil, som mamma tog över sen!
Min lilla lådbil tog mig fram i alla väder med släp bakom, fick dra 1510 kg :) Min manuell bensin -01 kostade 52.000 kr 2010.
 
Håller med om att RAV 4 är en bra bil :) . Mina föräldrar är inne på sin tredje. Men, jag tycker att de ligger väldigt högt i pris?
 
Det här var mystiskt... Jag kollade för skojs skulle ett par RAV 4 i närheten. Det är -03r som ligger på runt 40000 kr. Men när jag slår på reg.nummer på transportstyrelsen får jag upp:

Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvikt kg, obromsad: 500
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1770

Så, vad får bilarna dra??? Bara 1000 kg, eller är det 1770 kg som gäller???

På min gamla 940 står det:

Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 500
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1590

Där är ju siffrorna nästan identiska...
 
Det här var mystiskt... Jag kollade för skojs skulle ett par RAV 4 i närheten. Det är -03r som ligger på runt 40000 kr. Men när jag slår på reg.nummer på transportstyrelsen får jag upp:

Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvikt kg, obromsad: 500
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1770

Så, vad får bilarna dra??? Bara 1000 kg, eller är det 1770 kg som gäller???

På min gamla 940 står det:

Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 500
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1590

Där är ju siffrorna nästan identiska...

1770kg. När det gäller släp är det nästan alltid totalvikten som är det "viktiga".
 
Det är en slamkrypare. Har du b-kort får du koppla totalvikt 1770, men bara ha brutto 1000 kg på kroken. Oavsett behörighet får BILEN aldrig dra mer än 1000 kg.

Kort sagt: värdelös bil.

Så jag får alltså bara dra 1000 kg med den här biltypen? Förstår jag dig rätt? Så det ÄR alltså max släpvagnsvikt som är en viktig siffra? Men var kommer 1770 kg ifrån då, om bilen inte får dra den vikten :crazy::confused: ???
 
Jag slog på en Ford Mondeo -06a och får upp:

Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg:
1350

Där står ju inte ens några siffror för max släpvikt. Varför inte då, och hur ska man tolka det????
 
Minns jag rätt var det skillnad på hur mycket den fick dra med automat kontra manuell, tror det var 2.000 med manuell och 1.500 med automat. Vet någon varför?

Man måste nog kolla upp varje bil - även om det är samma bilmärke. Det beror ju på vad du har för motor i och vilken tjänstevikt bilen har.

T ex: Min Honda CR-V års -99, en bensinare och 127 hk, har tjänstevikt 1600 kg och får dra 1500 kg på B-kort
Sambons Honda CR-V års -06, en dieslare och 150 hk, har tjänstevikt 1700 kg och får dra 1500 kg på B-kort.

Jag har kollat på en nyare Honda CR-V 150 hk och automat, års -10, diesel. Den hade tjänstevikt på 1840 och man måste ha utökat B-kort för att få dra med den bilen.

De är olika faktorer som påverkar alltså ;-), vikt, motorstyrka etc.

/Lizzie
 
SAAB 9000 med lättrycksturbon.
Superbillig på alla sätt och får dra 1800 kg.
Bensinsnål till vardags och kickar in med turbon om det blir tungt.
Driftsäker med kamkedja.
 
Jag slog på en Ford Mondeo -06a och får upp:

Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg:
1350

Där står ju inte ens några siffror för max släpvikt. Varför inte då, och hur ska man tolka det????

Att det blivit fel vid registreringen. Ring Transportstyrelsen (Mondeo är en förfärlig dragbil btw)
 
Så jag får alltså bara dra 1000 kg med den här biltypen? Förstår jag dig rätt? Så det ÄR alltså max släpvagnsvikt som är en viktig siffra? Men var kommer 1770 kg ifrån då, om bilen inte får dra den vikten :crazy::confused: ???


Nej, den INDIVIDEN får dra just det som står.

1770 är en pappersprodukt medan 1000 kg är den faktiska begränsningen för bilens kapacitet.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
SAAB 9000 med lättrycksturbon.
Superbillig på alla sätt och får dra 1800 kg.
Bensinsnål till vardags och kickar in med turbon om det blir tungt.
Driftsäker med kamkedja.

Håller inte med. Har haft, väldigt dyr att serva då allt sitter under något annat. Inte kul att dra med heller, även om jag fick dra 1600 kg har jag för mig.
 

Liknande trådar

Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: Estivuz
·
Utrustning Hej, Det är onekligen en djungel när det gäller vilka vikter olika bilar får dra på B-kort. Det skiljer sig tom mellan olika...
2
Svar
38
· Visningar
13 336
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp