Max 50000 kr och får dra minst 1400 kg - vad ska jag ha???

Subaru legacy -04 ligger ungefär i din prisklass och får dra det du begär, fyrhjulsdrift på köpet också. Riktigt bra bil, har en själv och är supernöjd. :up:
En Subaru i den åldern är svindyr att äga. Dyr service, dyra reparationer, dyra reservdelar och vid det laget är det en del slitage. Har en själv, ett år nyare så jag vet någorlunda vad jag pratar om. En sak om man kan skruva själv så man kan slippa en del kostnader men nej, jag tycker inte att det är riktigt värt det. Bättre att ta pengarna man kunde lagt på service och reparationer och investera i en nyare bil.
 
Då jag lite akut fick köpa ny bil så var det behändigt att gå över till grannen som skulle sälja sin Ford mondeo. ;)

Jag är förvånad över vilken toppenbil det är, drar runt 0,7 blandad körning, åker jag bara långvändor så ligger den på runt 0,6. Billig i skatt och försäkring. Jag får dra 1470 med den,och det är MYCKET plats i bilen. Jag har ju småbarn så det är barnvagn,bilbarnstolar osv. Som tex så kan en människa på 191 cm sitta helt normalt och bekvämt fram,trots att jag har barnstol bakom. :D

Nu är min bil lite äldre, -04, och jag betalade strax över 10.000:- för den,så skulle du kunna tänka dig en Ford så får du en betydligt nyare för dom pengarna.

Går bra och stadigt på vägen,med och utan släp.
 
Håller inte med. Har haft, väldigt dyr att serva då allt sitter under något annat. Inte kul att dra med heller, även om jag fick dra 1600 kg har jag för mig.
Under?
Motorrummet är i princip tomt.
Så det håller jag inte med om.
Den är lättmekad men man måste ju veta att man skall gå genom hjulhuset och inte uppifrån.

Jag har dragit massor med min i alla väder och det fungerade jättebra.

Nu så drar jag med en AUDI A6 Quattro med V6a i.
Den är mycket törstig men drar obehindrat släpet.
 
Jag hade förr en Skoda Octavia combi med fyrhjulsdrift. Den fick dra 1500kg (max för bilen och på B-kort). Den dög att dra med.
De tvåhjulsdrivna dito får dock inte dra särskilt mycket.
 
Man måste nog kolla upp varje bil - även om det är samma bilmärke. Det beror ju på vad du har för motor i och vilken tjänstevikt bilen har.

T ex: Min Honda CR-V års -99, en bensinare och 127 hk, har tjänstevikt 1600 kg och får dra 1500 kg på B-kort
Sambons Honda CR-V års -06, en dieslare och 150 hk, har tjänstevikt 1700 kg och får dra 1500 kg på B-kort.

Jag har kollat på en nyare Honda CR-V 150 hk och automat, års -10, diesel. Den hade tjänstevikt på 1840 och man måste ha utökat B-kort för att få dra med den bilen.

De är olika faktorer som påverkar alltså ;-), vikt, motorstyrka etc.

/Lizzie

När jag skulle köpa ny bil efter att Subarun brann upp hade vi olika rekvisit då vi kollade runt bland olika bilmärken. Jag ville kunna dra 2.000 kg (har BE-kort), sambon ville ha automat och det skulle vara möjligt att dra husvagnen på utökat B-körkort. På alla de Honda CR-V jag kollade på var det skillnad 500 kg på max släpvagnsvikt beroende på om det var en manuell eller automatväxellåda. Däremot minns jag inte om det gällde bensin eller diesel. Är Hondas automatlådor speciellt dåliga eller är det kanske så att det är skillnad på motorstyrka mellan de olika alternativen? För oss blev det en Mercedes GLK istället.
 
Det är en slamkrypare. Har du b-kort får du koppla totalvikt 1770, men bara ha brutto 1000 kg på kroken. Oavsett behörighet får BILEN aldrig dra mer än 1000 kg.

Kort sagt: värdelös bil.
Vi kikade på en större kombi, minns inte märke nu, som hade så där. Jag hade aldrig sett det förut, fick dock inte lika bra förklaring som du gav här ovan, du skrev så det var lätt att förstå! :bow:
Tror vi hade totalvikt på 13-1400kg och sen var det 700 eller något sådant jättelågt.
 
Jag har kört Mondeo sen den sierran blev en Mondeo,min senaste var en 2004 och den blev pensionerad vid drygt 28000 mil för någon månad sen,men rullar ff i annans ägo, jag har nu gått över till passat mest pga av att jag är väldigt volvo anti och mondeon blev ju en "volvo" 2008 och då försvann alternativet med V6 då dom gjorde om dom till en trött volvo:devil:
 
Jag har kört Mondeo sen den sierran blev en Mondeo,min senaste var en 2004 och den blev pensionerad vid drygt 28000 mil för någon månad sen,men rullar ff i annans ägo, jag har nu gått över till passat mest pga av att jag är väldigt volvo anti och mondeon blev ju en "volvo" 2008 och då försvann alternativet med V6 då dom gjorde om dom till en trött volvo:devil:

Oj,min har gått 9000 mil,så då hoppas jag den rullar länge till. :D
 
Har också en Mondeo och tycker den är kanon att dra med, en -08, kombi, diesel. Stabil, drar lite. Problemet med min är dock att den bara får dra 1180 (tror jag) på B-kort, men 2000 på BE.
 
Jag är kär i min SAAB 9-3 från 2002. 2.0 liters turbo, får dra 1600 kg på B-kort och gör det bra för att vara tvåhjulsdriven. Rolig att köra och gott om plats trots att den inte är kombi. Drar runt 0,7 blandad körning, desto mer med släp såklart.
 
Ytterligare en förbryllade bil - en Kia Sportage:

Max släpvagnsvikt, kg: 2800
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 940
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 1690

Stämmer det verkligen? Och, i så fall, varför är det sådan grym skillnad på max släpvagnsvikt och vad man får dra??? När får man i så fall dra 2800 kg?
 

Liknande trådar

Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
892
Senast: Estivuz
·
Utrustning Hej, Det är onekligen en djungel när det gäller vilka vikter olika bilar får dra på B-kort. Det skiljer sig tom mellan olika...
2
Svar
38
· Visningar
13 342
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp