Max ålder på att avla på sto

G

Gunvor

Vad sätter ni som gräns, rent generellt?

Runt 18 år har jag som gräns, sen får det bli pensionering.
Men jag har faktiskt haft ett halvblodssto som vid 24 års
ålder fött, och klarat förlossningen bra.
 
Mitt sto är betäckt i år och hon är 18 år. Så länge hon blir dräktig och är frisk så kan jag tänka mig att betäcka henne. Tror annars det beror helt på individen. Jag har islandshästar.
 
tja det beror väl på hästen är hästen fin och fräsch så kan man väl trappa ner på tävlingen men inte sluta helt=) Mitt sto älskar att tävla och skulle hon inte få tävla skulle hon må dåligt så det blir småskutt på 30 cm och 50 cm när det finns tävlingar runt om kring där jag bor=)
Men inte håller jag på oh tävlar varje helg å så=)

Vet en ponny som gick sitt sista SM i hoppning som 25 åring!

Angående förlossningar på ston så är dom flesta avelsstona på et stuteri över 20 år=) Så länge dom klarar förlningen bra och inte brukar ha svårt för att föla ser jag inge hinder att inte ta föl=)

Men när hästen själv säger ifån genomatt kasta och inte ta hand om fölen bör man sluta tycker jag!!

Mitt sto är 22 och jag fundear på att betäkta henne till våren, hon är frisk och kry=)
 
Oj Askö stuteri har massor av ston som är över 20=)

Flyinge har några.
Gå in och sök på lite stuterier så får du se att äldre ston över 20 INTE är ovanliga=) även avelsstoet som en gång var 4 blir över 20 den med=) :D

Oftast så är det på SERIÖS avel så att man har tävlat stoet under månag år och efter 20 år går dom till avel och då blir dom ju "gammla" märrar i aveln=)

Det är i mina ögon oseriöst att bara avla på ett sto som inte ens är inriden och den har bara bra steg och därför avlar man.

Jag vill ha ston som har visat vad dom går för med om jag ska avla på dom!
 
då jag har jobbat i hoppstall har alltid avelsstona varit i 20 årsåldern iaf...
 
Jag har iofs inte haft något sto som varit äldre än 15 år vid fölning än (och hon blev tyvärr inte dräktig fler ggr sen :( togs bort pga fång)...
MEN, när mina avelsston såsmåningom blir äldre än så, så kommer jag låta dem gå dräktiga så länge de är friska och pigga och blir dräktiga...
Jag ser ingen generell övre gräns, utan stonas hälsa kommer helt få avgöra när det är dags att pensionera. :)
 
Jag har hört från många olika håll att ston inte blir dräktiga om deras kropp inte klarar av det :)

Ett exempel på ett sto som fick föl vid hög ålder är ju Flyinges fantastiska Kalmia 6201 som fick sitt sista föl när hon var 26 och dog när hon var 31!!
 
Du ser massor av gammlingar som fölar=) SOm en sa kroppen säger ju ifrån som det rä med oss människro=)
 
Stuteriet du nämner hade 5 varmblodiga travare som skulle föla i år (om jag inte missat någon) och deras ålder är; 4 år, 6 år, 13 år, 14 år och 18 år. Fast visst kan de ha en majoritet av ston som är över 20 år iaf...

Mina ston är mellan 6 år och 11 år och förhoppningsvis ska de bli mycket äldre...
 
och 13 stycken halvblodsston som det dock inte står ålder¨på, men den som orkar kan säkert ta reda på det.

När jag var på fölvisning förra året så var det ett sto med som skulle pensioneras och inte ha fler föl, hon var 22 eller 23, hon var elit-premierad och började se lite svankig ut. Men vilken fin unge hon hade ! Så jag tror inte att man kan vara generell utan måste se til varje individ, endel kan bära fram och föda föl upp i åren andra inte. Jag tror att det tydligaste tecknet är huruvuda de blir dräktiga lätt eller inte - tar de sig inte när de är äldre så är det nog lika bra att inte lägga alltför mycket tid och pengar på att undersöka varför.
 
Jag vet... Jag blev bara nyfis på om de flesta av ders ston var över 20 år och ingen av de jag kunde hitta åldern på som skulle föla i år var så gammal. Jag känner flera som har stuterier (olika raser) men ingen har en majoritet av ston som passerat 20 år vilket atös sa att de flesta har.
 
Jag betäckte mitt pigga, frächa 22 åriga sto, hon blev dräktig på första försöket och mådde som en prinsessa hela dräktigheten.
Tyvärr dog hon i fölningen då hennes blodkärl inte klarade ansträgningen.
Så ALDRIG att jag betäcker ett sto över 18 igen, sen får de vara hur frächa som helst.
Man ser inte hur de ser ut innuti !! :(
 
Men när det gäller blodkärl som brister så kan detju lika gärna hända en 10-åring, väl ? Det behöver inte vara åldersrelaterat.
 
Min kompis sto fölade iår utan problem, 23 år gammal, men det fick vara sista fölet.

Man få väl se från sto till sto var gränsen går.
 
Jag har betäckt mitt 22 åriga sto i år och hon blev dräktig direkt iof sig uppför hon sig som hon vore unghäst och inte ett dugg svankig inte galla någonstans heller och nu när jag hade tänkt sätta i gång henne efter 1 års upehåll pga av min egna graviditet så höll jag på att flyga för inte visste hon hur man gjorde när man skrittade *S* :banana: :banana:
 
Jag sätter ingen gräns, det får stoet göra! Har hört o lärt av 'di gamle' att har stoet verkat i aveln större delen av sitt liv, då betäcker man så länge stoet är frisk (annars blir hon sjuk :eek:)!!

Mitt äldsta sto (22 år) har fött 15 föl betäcks även i år, pigg o fräsch enl. Vet! Visserligen resorberade hon det första fostret så nu inväntar vi ny brunst på naturlig väg (hormonsprutor funkar ej).. hon går med hingsten dygnet runt och stortrivs med det, blir hon ej dräktig... så lever hon i varjefall lyckligt just nu :love:!!!

Mvh
Bia
 
Xeline: Precis som på oss människor så försvagas kärlväggarna med åldern, sannolikheten att det händer en 10 åring är i princip obefintlig.
 
Vårt 22 åriga hbl sto fick två levande tvillingar i år det klarade hon galant, därimot säger hennes ben nej till vidare avel.
Vårt 22 åriga New Forest sto fick föl i år och sätts nu igång för ridning ett år, hon kommer att betäckas igen nästa år.
Ett av mina hbl stons mamma fick sitt sista föl som 24 åring och var dräktig som 27 åring men kastade tyvärr p.g.a att hon kom lös och föråt sig på havre!!! Hästar klara det bättre än människor!
 

Liknande trådar

Avel Har ett 16-årigt hoppsto jag gärna skulle vilja avla på i vår (då kommer hon vara 17 år). Hon har haft ett föl tidigare vid 4-års...
Svar
2
· Visningar
715
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp