Max omsorgstid?

jerseyko

Trådstartare
Sitter med förskoleansökan och skall fylla i förälderns arbetstid+restid för att få fram omsorgstiden. Men finns det någon maxtid/vecka?

Jobbar vi heltid + restid så är det 53 timmar/vecka, och det känns bättre att söka för mycke tid än för lite och det säger även svärmor som är dagmamma.
 
Sv: Max omsorgstid?

Maxreglerna är nog olika i olika kommuner. Här är det 44 timmar/v tror jag. Du kan aldrig ha mer en timmes restid i vår byhåla :p och aldrig mer än 40-timmars arbetsvecka.

Det kan man ju såklart så man borde kunna kräva den faktiska tiden.

MEN :eek::eek::eek: Ingen gör det av andra skäl:

Man VILL inte ha ett litet barn på dagis nästan hela dess vakna tid varje vardag :eek: Kan man inte prioritera om på annat sätt genom downshifting får man arbeta omlott.

20-25 timmar tycker jag är lagom för 1½-3-åringar om de ska hinna med att leka färdigt på dagis och man ändå själv ska hinna umgås med dem.

Vår 3-åring har gått upp till 35 timmar och det blev inte bra, för mycket föräldrabrist för honom (han satt limmad på oss och ville inte gå till sitt älskade dagis) och separationsångest för oss.

Så nu delar jag dagen så jag hämtar efter sex timmar (tre ibland) och jobbar ett pass på kvällen/natten (:angel:) också istället för lååååånga barnlösa dagar!
 
Sv: Max omsorgstid?

Förslag: gå ner i procent första åren, ta dina lägsta-nivå-dagar till det så du får kortare dagar (eller pappan vem av er som vill/kan)...

Vi har 40h/v, hade tidigare 30h/v, har fått öka succesivt :)
Ni har inte föräldrar som kan hjälpa med hämtning/lämning så ni får korta dagarna?
 
Sv: Max omsorgstid?

Behöver man fylla i tiden så exakt? Räcker det inte med att skriva heltid? Håller med övriga, det blir för mycket att låta ett litet barn vara på heltid. Min dotter två år går ca 7 timmar om dagen och det är max, till hösten kommer hon att gå 9-15 och det tror jag blir mer lagom.

Till saken hör absolut kvaliteten på dagiset, kolla det jättenoga. Det vi har nu är på många sätt dåligt och de har väldigt lite uppstyrda aktiviteter för de mindre barnen. Det är liksom inte jättespännande med fri lek varenda dag från 12 till barnet hämtas, så små barn kan ju inte själva styra upp nya lekar. Skulle man däremot ha tex utflykter, skogspromenader etc flera gånger i veckan så är det lättare för barnen, det blir mer variation. Plus att de får vila sig genom att sitta i vagn en stund.
 
Sv: Max omsorgstid?

De ska ha ansökan minst 6 månader innan, och jag vet inte idag hur jag kommer jobba eller om jag ens kommer ha något jobb då min avdelning kommer stänga i slutet av augusti.

Jag hoppas jag blir omplacerad och kommer att gå ner i arbetstid var jag en hamnar.

Hade mitt jobb funnits kvar hade han gått max 24 timmar i veckan fördelat på 4 dagar. Men nu vet jag ju inte alls om jag kommer jobba em-kväll så jag kan lämna honom vid 12 tiden och hans pappa hämta vid 17 tiden. Om jag kanske jobbar natt så jag kommer hem å sover vid 3-4 och hans pappa lämnar kl 6 och jag hämtar efter lunch.
Kanske jag kommer jobba helger så han bara behöver gå 3 dagar i veckan.
 
Sv: Max omsorgstid?

Kolla det där med kommunen! Vi fick fylla i ett ungefär hur mycket vi ville ha dagistid, dvs heltid/halvtid och sedan någon månad innan de började fick vi fylla i lite mer exakt. Det säger ju sig självt att arbets tider kan förändras på ett halv år!
 
Sv: Max omsorgstid?

Den här kommunen ska man i alla fall fylla i tid/vecka.

Kommunen vi bor i nu ska man fylla i klockslag varje dag i sin ansökan!

Julle somna precis så jag ska ringa på en gång. Vi söker ju dagmamma och jag tror inte hon jobbar mer än 40 timmar i veckan ändå ;)
 
Sv: Max omsorgstid?

Julle somna precis så jag ska ringa på en gång. Vi söker ju dagmamma och jag tror inte hon jobbar mer än 40 timmar i veckan ändå ;)
Vissa veckor jobbade min dagmamma dygnet runt, jag sov hos henne vissa veckor eftersom att pappa jobbade sådana tider, och mer än 40 timmar kanske det blir om barn1 kommer klockan 6 och barn två går hem klockan 6... ;) ;) ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag jobbar i nuläget som timvikarie och vi har hitills haft dottern på förskola 15h/vecka. Nu krockar våra arbetstider för mycket för...
Svar
1
· Visningar
441
Senast: falukorw
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 642
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
985
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp