Max vikt på c ponny

L

LiviaFilippa

Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär!
Men jag undrar hur stor skillnad det är på max vikt för ryttaren på tillexempel en svensk rid ponny och en tinker. Om båda är lika tränade och lika stora och så.
Och hur mycket skillnad är det om ryttaren har bra balans motför om den har dålig balans?
Jag fattar såklart att mest vikt är tinkern och att ryttaren har bra balans. Och minst är rid ponnyn och ryttaren har dålig balans. Men bara ungefär vilka vikter tycker ni är max?
 
En tinker brukat ju ha kort rygg vilket är mer viktbärande men en kort rygg innebär ju att hästen är begränsad i hur stor sadel hästen kan bära. Så på tinker svarar jag så länge som ryttare och häst kan ha samma sadel. En sadel som är för liten för ryttaren påverkar hästen otroligt mycket och lika så en för hästen för stor sadel.

För övrigt så för litet info om hur hästarna ser ut, ålder, tidigare skador mm mm.
 
En tinker brukat ju ha kort rygg vilket är mer viktbärande men en kort rygg innebär ju att hästen är begränsad i hur stor sadel hästen kan bära. Så på tinker svarar jag så länge som ryttare och häst kan ha samma sadel. En sadel som är för liten för ryttaren påverkar hästen otroligt mycket och lika så en för hästen för stor sadel.

För övrigt så för litet info om hur hästarna ser ut, ålder, tidigare skador mm mm.
Ja såklart men om man har en sadel som passar båda!
Och det är inga speciella hästar utan jag undrar mera om skillnaden mellan en mera smäcker ponny och en mera grov. Så om båda är lika gamla och inte har haft några skador och då utan bara på kropps typen och så.
 
Ja såklart men om man har en sadel som passar båda!
Och det är inga speciella hästar utan jag undrar mera om skillnaden mellan en mera smäcker ponny och en mera grov. Så om båda är lika gamla och inte har haft några skador och då utan bara på kropps typen och så.
Utan att veta hästarnas vikt så är det omöjligt att svara på då alla stunder beräknas på procenten av hästens vikt.
 
Utan att veta hästarnas vikt så är det omöjligt att svara på då alla stunder beräknas på procenten av hästens vikt.
Jag vet inte hur mycket som är normal vikt på o lika hästar men nån kanske vet UNGEFÄR hurmycket en smäcker c ponny och en kraftig c ponny brukar väga.
 
Ja såklart men om man har en sadel som passar båda!
Och det är inga speciella hästar utan jag undrar mera om skillnaden mellan en mera smäcker ponny och en mera grov. Så om båda är lika gamla och inte har haft några skador och då utan bara på kropps typen och så.

En tumregel är 20% av hästens/ponnyns idealvikt. En grövre häst/ponny kan då ofta bära mer vikt än en smäckrare variant.

Sen är kan vissa individer ha förutsättningar som gör dem lämpligare att bära mer vikt, tex en kort och platt rygg, korta skenor, korrekta ben osv.

Sen kan också vissa individer vara känsligare för obalanserade ryttare än andra.
 
En tumregel är 20% av hästens/ponnyns idealvikt. En grövre häst/ponny kan då ofta bära mer vikt än en smäckrare variant.

Sen är kan vissa individer ha förutsättningar som gör dem lämpligare att bära mer vikt, tex en kort och platt rygg, korta skenor, korrekta ben osv.

Sen kan också vissa individer vara känsligare för obalanserade ryttare än andra.
Men är det för en bra ryttare som har bra balans då eller typ en ny börjare? För om man är duktigare så kan man väl oftast väga mera motför ny börjare?
Jag har iallafall googlat på vikter och en smäcker kanske väger ungefär 340 kg och en mera grov kanske väger ungefär 420 kg som jag har läst.
 
Man måste (tyvärr) se till individerna.

Jag hade en c-ponny fjording som jobbade extra som ridskolehäst. Han var rejält grov (ska leta fram en bild) och tog utan problem 120 kg rullstolsburen person med dålig balans.

Minns en welsh/fullblodskorsning på 132 cm jag red ett par gånger som tonåring. Då vägde jag kanske 65 kg och kände mig extremt stor på henne. Inte tung precis, men lång (jag var 160 cm då). Så man får prova sig fram och lyssna på hästen.
 
Extremt osmickrande bild på Hampus. Han hade den bästa ridbarheten jag nånsin varit med om (vi gjorde galoppiruetter och enkla byten) men verkligen en knepig exteriör. Han står helt plant fö. ;) Ignorera gärna den vansinnigt fula klippningen hans elaka matte utsatte honom för också. :angel:

Rejäl c-ponny:

141129.jpg
 
Jag har ridit på maxad C-ponny tinker, vi var beredda på att behöva anpassa turen men han tog glatt med mig på lång skogstur, en del i djupsnö, en hel del trav. Knappt svettig när vi kom fram. Jag är 178cm/85kg. Han vägde nog runt 500kg, mycket massa men korta ben haha. Om jag minns rätt var sadeln en Sensation Ride, en "avancerad bomlös" alltså.

Men på en smäcker C-ponny skulle jag inte ens sitta upp, dom kan ju väga så lite som typ 300kg, ha pinnar till ben och smal bål, och mina långa ben skulle hänga till knäna och det skulle bli hög risk för skada bara av att jag sitter där.
 
Men är det för en bra ryttare som har bra balans då eller typ en ny börjare? För om man är duktigare så kan man väl oftast väga mera motför ny börjare?
Jag har iallafall googlat på vikter och en smäcker kanske väger ungefär 340 kg och en mera grov kanske väger ungefär 420 kg som jag har läst.
Då blir det 68kg för den nätta och 84kg för den kraftiga.
Sedan mer eller mindre vikt beroende på hur hästen är byggd, typ av ridning (skillnad på om det är mycket lätt sitts eller mycket nedsittning), ryttaren balans (ju längre överliv ju mer påverkar obalans), hästens kondis och allmänna status.
 
Man måste (tyvärr) se till individerna.

Jag hade en c-ponny fjording som jobbade extra som ridskolehäst. Han var rejält grov (ska leta fram en bild) och tog utan problem 120 kg rullstolsburen person med dålig balans.

Minns en welsh/fullblodskorsning på 132 cm jag red ett par gånger som tonåring. Då vägde jag kanske 65 kg och kände mig extremt stor på henne. Inte tung precis, men lång (jag var 160 cm då). Så man får prova sig fram och lyssna på hästen.
Oj 120 kg var mer än 20 % va? Han var jätte söt iallafall ❤️
Och ja såklart så måste man lyssna på hästen!
 
Då blir det 68kg för den nätta och 84kg för den kraftiga.
Sedan mer eller mindre vikt beroende på hur hästen är byggd, typ av ridning (skillnad på om det är mycket lätt sitts eller mycket nedsittning), ryttaren balans (ju längre överliv ju mer påverkar obalans), hästens kondis och allmänna status.
Okej men bara på ett ungefär så om man väger under kanske 60 kg så kan man rida domflesta c ponnyerna både kraftiga och inte? Såklart om ponnyn är frisk och har bra konditon och sånt!
Eller skulle tillexempel 50 kg kunna vara förmycket om ryttaren inte har så jätte bra balans och bara sitter när den rider?
 
Okej men bara på ett ungefär så om man väger under kanske 60 kg så kan man rida domflesta c ponnyerna både kraftiga och inte? Såklart om ponnyn är frisk och har bra konditon och sånt!
Eller skulle tillexempel 50 kg kunna vara förmycket om ryttaren inte har så jätte bra balans och bara sitter när den rider?
Ja, 60kg borde de flest c-ponnyer klara av enkelt. Gör de inte det är det nog mer sannolikt att det beror på att konditionsnivån snarare än ryttarens vikt, även om den såklart också påverkar något.
 
Okej men bara på ett ungefär så om man väger under kanske 60 kg så kan man rida domflesta c ponnyerna både kraftiga och inte? Såklart om ponnyn är frisk och har bra konditon och sånt!
Eller skulle tillexempel 50 kg kunna vara förmycket om ryttaren inte har så jätte bra balans och bara sitter när den rider?
Skulle det ponnyn som sjuk, kraftigt överviktig eller sjukligt smal för att inte orka med 60kg.

Är väl 60 eller om det var 65 som russ bär på under monte löp.
 
Oj 120 kg var mer än 20 % va? Han var jätte söt iallafall ❤️
Och ja såklart så måste man lyssna på hästen!

Ja, jag tror han vägde runt 480 kg när han var i bra hull och välmusklad.

Sen gick han inte med 120 kg varje dag året om, utan kanske ett pass varannan vecka. Så det får man också ta med i beräkningen, hur ofta ska ryttaren rida och vad ska den göra (skritta runt ridbanan/ute en halvtimme eller rida en hoppträning med höga (för den hästen) hinder?).
 
Jag vill nästan våga dra till med att väger man 60 kg och inte är alltför vinglig kan man nog rida i princip alla friska hyggligt musklade hästar. Kanske inte shettisar men i övrigt.
Enig!

Med tillägget att jag testade att rida en av mina första shetlandsponnyer - maxat sto, ganska rejäl - en sväng i skogen bara för att se om hon skulle orka bära mig. Jag vägde nog över 70 kg då och red ca 20 minuter i alla gångarter (minns inte exakt, det är mer än 25 år sedan). Hon rejsade på lika glatt med mig på ryggen som hon gjorde med de mindre barnen... Inget jag rekommenderar att man gör regelbundet, men någon enstaka gång på rätt individ tar de ingen större skada av...
 
Jag red en del C-ponnier i mina yngre dagar när vägde runt 60kg (1,62 lång) , utan större bekymmer. Både smalare typen och lite grövre.

Red även en maxad B-ponny eller ja. B-ponny var han iallafall men va efter ridlärare godkännande annars inte slängt mig upp på så liten ponny på den tiden. Inga större bekymmer där heller, uteritt (va uteritt utanför ridskoletid, hade praktik på ridskolan) och han knata på utan bekymmer, han mer sjå hålla ikapp med dom större hästarna, så bock-kungen som han va gjorde inte enda bockning, han hade inte tid:rofl: .
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 107
Senast: LiviaFilippa
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 295
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp