"Maxad D-ponny"

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Moderatorn får mer än gärna flytta tråden om den ligger fel -

Jag är ofta ute och tittar på ponnytävlingar, i så väl hoppning och dressyr på allt från lokal till nationell nivå.

Dock är det en sak jag nästan alltid ser; att ponnyerna är över sina kategorigränser :eek:
Mitt ögonmått är inte helt 100% kan tilläggas, men det känns som att jag nästan alltid åtminstone någon "D-ponny" som är typ 150 cm, en "C-ponny" på 143 cm och liknande. Har t.om. Sett så extrema fall som att en "D-ponny" var uppskattningsvis 157 cm en gång.

Är det verkligen så "enkelt" att fuska med höjderna här? Eller är det att hästarna växt efter 8 års mätningen?

För jag tycker det känns konstigt om det skulle vara så enkelt att "mäta ner" en ponny O_o
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Du har absolut en poäng där! :)
Men samtidigt känns det inte som att ponnyer inte brukar vara så "högresta" att dem ser så pass mycket större ut, men jag vet inte...
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Man får helt enkelt ta med sig en person som är 150cm, om hästen är lägre än människan så är allt frid och fröjd! :idea::angel:
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Det var likadant när jag tävlade ponny på 90-talet. Jag red på en maxad D-ponny, 147,6 cm och några ponnyer såg helt klart större ut än min. Så jag och min kompis tog min ponny och gick lite i smyg och ställde oss bredvid den stora, den var minst 5cm högre än min över bakdelen. Just den ponnyn kom trea på SM ett par år senare och min slutmättes till 147,7 något år efter. Min kompis hade däremot en importponny som på pappret var 148,0cm, mätte man henne var hon dock 154 cm och då var hon överbyggd 5-10cm också. Åtminstone förr ljögs det ofta om åldern på importerna dvs man skrev att de var ett till två år äldre och kunde då slutmäta tidigare.... Det ska vad jag förstått inte vara möjligt idag då slutmätningen kan ifrågasättas när som helst.
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Visst finns det ponnyer som ser större ut än de är, precis som det finns hästar som ser mindre ut än de är. Ett exempel: I stallet har vi en maxad c med långa ben, välmusklad rumpa och hals och stort huvud. Vi har även en liten häst, runt 153, smala ben, lite rundare mage och liten rumpa och litet huvud. C ponnyn ser helt klart större ut än hästen. Om man inte ställer hästarna jämte varandra.

Sen har jag vart med om att en häst mättes ner, den fick inget vatten på hela dagen, och medans de mätte så kliade ägaren hästen på ryggen så den svankade lite. Vips så var hästen en ponny!
Detta borde ju kräva att man känner den som mäter tycker jag.
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Sånt är vanligt tyvärr. Man ger inget vatten, man verkar hästen dagen innan/samma dag men slår på tunna tunna skor, och så rider man den mkt hårt och länge precis innan kontrollanten kommer.

Vips så har den krympt ett antal cm.
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Håller med Centaur, men vill även tillägga att min förra häst kunde vara lika hög som jag är lång (172) ibland när han riktigt stäckre på sig, men egentligen så var han ca 168 cm manke.
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Jag kan säga (hemskt nog) Att så gick det till när min gamla ponny slutmättes till 147,3 på 90 talet. På tävlingar var det ofta "ponnys" som var bra mycket större än honom när man ställde honom brevid. Och då hade han en väldigt låg manke och rak rygg. Tyckte också att man oftare såg såna garanterat överväxta ponnys på lite större tävlingar.
Men har hört att det har blivit mycket svårare att fuska så nu när man kan bli kontrollmätt när som helst?
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Tror att problemet med för stora ponnyer successivt är på väg bort i och med de nya mätreglerna/rutinerna.

Det kan dock finnas flera naturliga orsaker till att en slutmätt ponny är eller ser för stor ut på tävling. En del fortsätter att växa efter att de är 8, en del ponnyer har hög manke andra nästan ingen alls. De senare kan se väldigt stora ut i jämförelse med en med hög manke. Sedan är många ponnyer "uppspelta" när de kommer hemifrån och kan då växa flera centimeter. En del ser ännu större ut p g a att de är "på tårna".
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Ponnyn som mina döttrar tävlade var precis en sån som de med bra ögonmått ansåg vara för stor. Hon var inte ens maxad, hon slutmättes till 145 eller 146 och var inte högre än så, men jäkligt högrest och var inte alls ponnyaktig. Rätt jobbigt för ungarna att på varenda tävling behöva besvara kommentarer från folk med bra ögonmått.
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Håller med. Ögonmåttet är ett dåligt sätt att avgöra hästars storlek.

Jag lånar ut min paddock. Där tränar med jämna mellanrum ett par tjejer med en fin ponny. Mitt ögonmått har sagt "stor D-ponny, högre än de flesta av mina".
Mätningen säger 140cm...
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Jag håller med er båda. Min ena är ca 150 cm hög. Min andra är nästan 140 cm hög. De flesta som ser dem första gången tror att den på 140 cm är den som är störst vilket beror på att han har en helt annan resning än vad den andra har. Han känns även stor att rida. De flesta tycker att han känns lika stor att rida som en häst på drygt 150 cm så han bär upp ryttaren bra. Där hade det absolut blivit tissel och tassel på tävlingar eftersom han hade tävlats som c-ponny.
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Tror att problemet med för stora ponnyer successivt är på väg bort i och med de nya mätreglerna/rutinerna.
Jag tror att ponnyerna kommer att bli fysiskt större. Jag känner till flera fall där d-ponnyer mätts om efter de nya reglerna och nu blivit c-ponnyer. Vilket inte är så konstigt eftersom att man alltid drar av en centimeter för skorna, oavsett hur tunna de är, och ponnyernas mankhöjd avrundas ner till närmsta centimeter. Det gör ju att en ponny som mäts till 141,9 cm med skor blir 140 cm på mätintyget.

/Lady_S
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Jag tänkte mer på avarterna (bl a de som Centaur tog upp) som lär ha förekommit vid hemmamätningarna och som var orsaken till att mätningarna centraliserades.

Med avrundningen nedåt till närmaste centimeter som kom förra året så får man några mm till godo. Kan vara bra med tanke på att en del ponnyer spänner sig vid mättillfället. Skorna har väl alltid räknats bort?

Tycker f ö att de inte verkar vara lika noga vid årsmätningarna som vid slutmätningarna. Det kan vara en förklaring till att en del justeras med ibland flera centimeter vid slutmätningarna (både uppåt och neråt). Men det varierar kanske?
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Jag tänkte mer på avarterna (bl a de som Centaur tog upp) som lär ha förekommit vid hemmamätningarna och som var orsaken till att mätningarna centraliserades.
Ta mig inte fel, jag tycker att det är bra att man gör något åt problemet med hästhanteringen kring mätningarna. Men i det här fallet är jag tveksam till att det totalt sett har blivit bättre. Varför skulle hästägare, veterinärer och mätmän bli ärligare för att de befinner sig på en klinik?

Det blir besvärligare och besvärligare att ställa ett ekipage på tävlingsbanan. För att få mäta sin ponny måste man pricka in en mätning, som ofta är på dagtid då man jobbar och i mitt fall (som inte är "värst") tio mil bort. Och när de nya mätreglerna dessutom gör ponnyerna större? Då känns det som att man skjuter mygg med kanon.

Med avrundningen nedåt till närmaste centimeter som kom förra året så får man några mm till godo. Kan vara bra med tanke på att en del ponnyer spänner sig vid mättillfället. Skorna har väl alltid räknats bort?
Redan tidigare så hade man en timme på sig att mäta ponnyn, just för att den skulle hinna slappna av, och åtminstone ett tag så mättes skon med skjutmått och man drog av den aktuella tjockleken. Få skor är en centimeter tjocka, om de inte är broddade.

Tycker f ö att de inte verkar vara lika noga vid årsmätningarna som vid slutmätningarna. Det kan vara en förklaring till att en del justeras med ibland flera centimeter vid slutmätningarna (både uppåt och neråt). Men det varierar kanske?
Mina exempel är från ponnyer som är slutmätta i det "gamla" systemet, men där ägarna har insett att de kan få byta kategori om de mäter om i det nya systemet.

Jag tror helt enkelt inte att diskussionerna om för stora ponnyer någonsin kommer att försvinna. Under dom 20 år som jag har varit på ponnytävlingar så har diskussionerna fortgått. Trots att man skärpt reglerna. Igen. Och igen. Jag börjar bli böjd att tro att problemet inte är fuskande ponnyhållare, utan konkurrenter med dåligt ögonmått. :meh: Med det menar jag heller inte att man ska släppa mätningarna vind för våg, men jag tror att man behöver se över reglementet minst en gång till...

/Lady_S
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Håller med dig i det mesta. Men hoppas, trots bristerna, att det är lite svårare att medvetet fuska i det nya systemet. Trots allt är de yttre förhållandena lika för alla, en veterinär är närvarande och det finns också många andra människor runt omkring som borde reagera om något inte verkar gå rätt till. Men säkert kommer diskussionerna att fortsätta.

I gamla systemet hände det också att ponnyer bytte kategorier. Åt båda håll och inte alltid till (nye) ägarens glädje. Det kan vara lika illa att en C visar sig vara D som tvärtom. Medvetna "nermätningar" förekom då också.

Vår erfarenhet är att årsmätning inte har genomförts lika lugnt/noga som slutmätning. Men det kan ha varit just den mätmannen den dagen.

En av de största bristerna med det nya systemet är att ATG har fått monopol. Det gör att det blir långt avstånd för många, att de kan ta vilka priser de vill, att de kan ha dåliga öppettider och att de ponnyer som tävlar i trav och galopp mäts på sina normala tävlingsplatser.

Mätningar borde kunna genomföras på fler platser, t ex fler kliniker eller på ridskolor under överinseende av distriktsveterinär om det är långt till närmaste klinik. Då skulle kanske klinikpriset (som idag är helt horribelt) gå ner. För privatpersoner som inte mäter så många ponnyer är det kanske inte så farligt i det stora hela, men de uppfödare som vill ha mätintyg på sina ponnyer inför försäljning och/eller tävling får idag väldigt höga kostander.
 
Sv: "Maxad D-ponny"

En av de största bristerna med det nya systemet är att ATG har fått monopol. Det gör att det blir långt avstånd för många, att de kan ta vilka priser de vill, att de kan ha dåliga öppettider och att de ponnyer som tävlar i trav och galopp mäts på sina normala tävlingsplatser.

Mätningar borde kunna genomföras på fler platser, t ex fler kliniker eller på ridskolor under överinseende av distriktsveterinär om det är långt till närmaste klinik. Då skulle kanske klinikpriset (som idag är helt horribelt) gå ner.

Avståndet - ja det förstår jag kan vara problematiskt.
Priset har jag inte riktigt koll på men självklart måste betalningen täcka klinikens alla kostnader för öppethållningen: betala lön för all inblandad personal, exempelvis receptionist eller veterinärassistent förutom veterinären. Betala en del för lokalen och så vidare.
Tycker själv att det ofta blir dyrare med distriktsveterinär för "småsaker" eftersom det då tillkommer utkörnings- och stationsavgifter. Här åtminstone blir exempelvis vaccination dyrare om DV kommer än om jag kör in till ATG, även inräknat bränslekostnaden.
Tidsaspekten: beställer man ut DV, får man räkna med att tiden är väldigt ungefärlig och sätta av en halv dag åtminstone här. Detta pga att DV faktiskt kan få något riktigt brådskande att göra.

ATG i min närhet brukar lägga ponnymätningar kvällstid. Fast de har å andra sidan öppet till kl 20 flera kvällar i veckan för exempelvis obokade vaccinationer också, så de kanske är onormalt bra i öppettider. Helgöppet har de dock inte.
 
Sv: "Maxad D-ponny"

Här i storstan ligger ponnymätningarna dagtid vardagar, börjar kl 9 eller 13 och kan dra ut på några timmar om man har otur. De har öppet 7.30-16.30. Förr (på ATG-tiden) arbetade några veterinärer kväll ett par dagar i veckan och de hade ibland öppet på lördagar. Varför det blivit sämre nu förstår jag inte.

Klinikavgiften är 450 kronor, ganska mycket för fem-tio minuter i snitt. Till det kommer mätmännens kostnad på 5-600 kr. Snabb koll visar att det vanligaste priset verkar vara 450-460 kr men att Helsningborgs Djursjukhus bara tar 375 kr. Så med ökad konkurrens kan kanske priset gå ner?

Min tanke om alternativ med distriktsveterinär skulle förstås innebära att veterinären är avsatt för detta den aktuella tiden och inte riskerar akututryckningar. Om flera hästar skall mätas samtidigt så borde det inte bli så hög kostnad för var och en. Speciellt inte om alternativet är en lång resa. Men det finns säkert andra sätt att öka tillgängligheten.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 057
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde...
2
Svar
31
· Visningar
7 256
Senast: kryddelydd
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 890
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp