Maxgiva av linfrö/linfrökaka?

cutty

Trådstartare
Ger mitt fullblod 4 dl linfrö (okokt mängd), varje dag. Hon är mycket blank och fin i magen. Upptill detta får hon 1 dl linolja.
Om jag i stället ger linfrökaka skulle maxgivan vara 100 gram per 100 kg häst. Hur mycket olja skulle jag då behöva ge? :confused: :confused:
Några synpunkter eller tips?

Ulrika
 
Att ge både linfrö och linolja är onödigt. Man måste betänka att hästen inte utnyttjar fett så mycket. Om du inte tycker att linfrö är krångligt att koka och ge så bör du nog fortsätta med. Linfökaka måste man vara medveten om att det härsknar ganska så fort. Anledning till att man ger linfökaka är rädslan för blåsyran och att den i linfrökaka knappt är mätbar samt att det är bekvämt medan att koka linfrö är lite mer obekvämt. Hursomhelst är det onödigt med både linolja och linfrö. Jag skulle sluta med linolja
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 211
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 352
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 564
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 015
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp