Bukefalos 25 år!

Maxgiva av linfrö/linfrökaka?

cutty

Trådstartare
Ger mitt fullblod 4 dl linfrö (okokt mängd), varje dag. Hon är mycket blank och fin i magen. Upptill detta får hon 1 dl linolja.
Om jag i stället ger linfrökaka skulle maxgivan vara 100 gram per 100 kg häst. Hur mycket olja skulle jag då behöva ge? :confused: :confused:
Några synpunkter eller tips?

Ulrika

B

**BORTTAGEN**

Att ge både linfrö och linolja är onödigt. Man måste betänka att hästen inte utnyttjar fett så mycket. Om du inte tycker att linfrö är krångligt att koka och ge så bör du nog fortsätta med. Linfökaka måste man vara medveten om att det härsknar ganska så fort. Anledning till att man ger linfökaka är rädslan för blåsyran och att den i linfrökaka knappt är mätbar samt att det är bekvämt medan att koka linfrö är lite mer obekvämt. Hursomhelst är det onödigt med både linolja och linfrö. Jag skulle sluta med linolja

OBS! Denna tråd fick sitt senaste inlägg för 19 år sedan.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 581
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
16 574
Foder&Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 776
Foder&Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar