Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Alexandra_W

Trådstartare
Maxgivan kraftfoder (spannmål) är ju 0.4 kg/100 kg häst. men hur lång tid måste det förflyta mellan fodringarna? Ponera att jag ger maxgiva vid fodring #1, och sen är fodring #2 en - två timmar senare? vad händer då? Finns det någon riktlinje på hur lång tid som bör/måste förflyta mellan fodringarna?

Jag har nämligen stött på problem med just detta..

Det lilla svårfödda kräket.. ehh..lilla rara änglahästen menar jag, Kele, kräver ju mat som en högpresterande tävlingshäst. Eländet/Änglahästen står på 103+ MJ (+ för att jag inte kan svära på att hon inte äter mer hösilage än 12 kg, jag misstänker det dock) Jag vill fö inte veta hur det blir när hon blir vuxen och ska ha träningstillägg =/

Nåväl, jag har ett bra hösilage i botten, men hon orkar ju inte äta hur mycket som helst. Förr har jag använt havre, kon och Breed/KPG. Funkat bra, hanterliga mängder kraftfoder. MEN.. jag vill gärna slippa undan Krafftprodukterna i år, jag måste nämligen åka och köpa det. Om jag kan hålla mig undan dem så får jag det hemlevererat. Eftersom jag jobbar alla möjliga konstiga tider och dagar och platser så är det svårt att i tid kunna komma förbi Odal och köpa ny mat. (Dessutom blir det dyrt, både för priset på kraftfodret är högre, och så kostar det en hel del i bensin).

Så, jag fick till en foderstat utan annat än Kraffts mineral. Fritt hösilage, 1 kg havre, 1 kg korn och 1 kg lucern. Jättebra. Förutom att det blev knepigt just med fodringarna.

Kele väger idag 350 kg+. 0.4*3,5 = 1,4 kg kraftfoder/fodring. Dvs jag måste slå det på (minst) två fodringar.

Jag tar in vid 20 - 21, och nattar vid 22 - 23. Jag kan ge halva givan vid intag och halva vid nattning. Fast det blir då en väldigt kort tid mellan fodringarna. Det gör varken mig eller Kele något, men blir det lika illa som om jag gav henne allt på en gång. Dvs, måste det förflyta mer tid för det ska bli rätt?

Jag SKULLE kunna lägga en till fodring på morgonen innan utsläpp. Men jag VILL helst inte det. Helt enkelt för att mina hästar har fri tillgång på stråfoder, så de har ingen direkt 'stress' att komma ut på morgonen. De är mätta, det finns ingen roligare mat i hagen och de står inne ganska kort tid. Så oavsett om jag kommer klockan halvfem på morgonen eller klockan halvnio på morgonen så brukar hästarna för det mesta sova, och yrvaket tycka 'godmorgon matte'. Så det gör inget att de när jag jobbar kommer ut halvfem - fem, och när jag är ledig kommer ut halvåtta - åtta. De har ingen inbyggd klocka att 'nu ska vi ut' eller 'nu kommer maten'. Och om jag börjar servera kraftfoder på morgonen skapar jag en sådan, vilket gör rörigare boxar och dåligt sovmorgonssamvete för matte ;)

Så, hur lång tid måste det gå mellan att man ger maxgiva kraftfoder och maxgiva kraftfoder? Kan man creepfeeda borde man ju kunna ge tätt? I ett drömscenario vore det trevligt att kunna ge allt vid intag, och låta damen peta i sig det under natten, men jag vet inte hur fort hon äter upp det egentligen..
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Jag tror.... har för mig att jag läst... att kraftfodret (för att det ska vara så skonsamt för hästen som möjligt) ska passera stor del av matsmältningen innan man ger nästa giva och speciellt om det är frågan om maxgivor av kraftfoder.
Och det här med exakta tiden det tar för fodret att passera vet jag inte riktigt men efter som att kraftfodret ligger kvar längre i magsäcken än grovfoder....
Det borde nog röra sig om iaf 4-6timmar. Men detta är bara en gissning från min sida...
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Den sidan har jag haft som farvorit länge, men jag hittar fortfarande inte en rad där om HUR lång tid som bör/måste förflyta innan man kan ge hästen stärkelserikt fdoder igen (spannmål)

0.4 kg/100 kg häst per mål, ja. Men hur lång tid måste det vara mellan målen är fortfarande en obesvarad fråga =/
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Jag har också funderat på detta, har dock inga rena fakta att komma med. Men om det bara blir någon timme mellan målen så har det ju knappt hunnit lämna magsäcken, och borde kanske därför "räknas" som ett mål.
Min unghäst står också på mer kraftfoder än vad han borde få på ett mål, fast inte så mkt över. Han går på lösdrift där dom tar hand om ett mål på morgonen, sen tar jag ett extra mål de dagar jag är där. Kan jag inte komma så brukar hon som har lösdriften inte vara omöjlig att ge honom en gång till (han kommer springande till grinden för han vet att det vankas mat så det är inte så jobbigt...). Jag åker dit väldigt olika tider, ibland är detta på fm, och då får han ju sina två mål inom ett par timmar. Men eftersom det inte blir så varje dag så får det vara, försöker iaf lösa det på bästa sätt!
Om det går att lösa skulle du ju kanske kunna ta in henne själv och ge en giva på em, och sen ut i hagen igen? Och de dagar du inte hinner det kan hon ju få på morgonen, på så sätt blir det ju inte en vana.
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Hannely skrev:
Om det går att lösa skulle du ju kanske kunna ta in henne själv och ge en giva på em, och sen ut i hagen igen? Och de dagar du inte hinner det kan hon ju få på morgonen, på så sätt blir det ju inte en vana.

Jo, jag har funderat på att göra så, men det blir nästan lika bökigt som att ge på morgonen (som inte är bökigt eg, men ger bieffekter)

Snart kommer jag på allvar bygga en automat som portionerar ut spannmålet under natten. fast jag har någon glimt av en bild hur hon river stallet för att få ut den goda maten ur automaten snabbare ;)

Funderar också på om det skulle funka att gå över till lucernhack igen, blanda havre i hacket och hoppas hon äter långsammare, men jag vetefan om jag tror på att det skulle bli sån skillnad eg *sucka*

Om jag bara kunde använda grindtimern till att ge henne mat inne i stallet, men jag kommer inte på någon bra lösning.. Men då kunde jag fodra vid fyra på morgonen oavsett..
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Vill bara kommentera att våra utsläppstider också varierar; 05.20 vardagar och senare på helgerna. Trots att vi ger kraftfoder vid utsläpp i år (pga dåligt hövärde) så är inte hästarna mera otåliga för det - det tror jag mera beror på stråfodergivan och att dom inte är utsvultna vid morgonfodringen.

Försöker öht att variera tiderna litegranna, just för att slippa hästar som verkligen väntar på maten. Ingen stress vid fodringarna än så länge.
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Det lättaste borde ju vara om du kunde byta ut den del av kraftfodret som blir "för mycket" mot ett som inte innehåller stärkelse (lättsmälta kolhydrater). Det är ju stärkelsen som reglerar detta med 0,4 kg spannmål/utfodringstillfälle. Kanske ett mer högkoncentrerat foder, alt. betfor t ex.
Har inga siffror i huvudet, men det är ju i tjock-blindtarm man inte vill ha stärkelsen i för stor mängd så om man atr den normala förbipassagetiden där borde det ju vara ett riktvärde.
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Bubbla skrev:
Det lättaste borde ju vara om du kunde byta ut den del av kraftfodret som blir "för mycket" mot ett som inte innehåller stärkelse (lättsmälta kolhydrater). Det är ju stärkelsen som reglerar detta med 0,4 kg spannmål/utfodringstillfälle. Kanske ett mer högkoncentrerat foder, alt. betfor t ex.
Har inga siffror i huvudet, men det är ju i tjock-blindtarm man inte vill ha stärkelsen i för stor mängd så om man atr den normala förbipassagetiden där borde det ju vara ett riktvärde.

Damen är en liten kräsen skit.. Äter inte vad för kraftfoder som helst. Betfor är hon inte speciellt förtjust i, lite grann går bra men helst inte. Så det blri för stor mängd att försöka ersätta med.

Det finns ett antal Krafftprodukter som funkar, men jag vill ju helst försöka slippa de, ang knepigheten med inköp.

det GÅR utmärkt att lösa det med annat kraftfodermedel, men jag vill helst slippa det som sagt. Får jag inte det att funka på annat sätt så slänger jag in en morgonfodring och då försvinner problemet med för mkt spannmål för tätt. Men innan jag gör det (eftersom jag gärna släpper) så vill/e jag ju försöka få rätt på hur lång tid det måste gå emellan för det ska vara okej. fast det verkar knepigt.
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

ang skrev:
Vill bara kommentera att våra utsläppstider också varierar; 05.20 vardagar och senare på helgerna. Trots att vi ger kraftfoder vid utsläpp i år (pga dåligt hövärde) så är inte hästarna mera otåliga för det - det tror jag mera beror på stråfodergivan och att dom inte är utsvultna vid morgonfodringen.

Försöker öht att variera tiderna litegranna, just för att slippa hästar som verkligen väntar på maten. Ingen stress vid fodringarna än så länge.

De blir inte jätteotåliga (den enda som blev det är i himlen sen flera år, men hon väckte en med sitt bankande), mer att de 'vaknar' tidigare och står och väntar. Vilket märks i boxarna. Inte så de vandrar runt runt, bankar i väggar eller nåt, men tillräckligt för jag gärna ska slippa det om det går. Utan morgonmat tar det 6 minuter att mocka två boxar (jag har bädd, bara lyfta ut högarna, släta till och klart), med morgonmat tar det 30 minuter för två boxar, det täcks över, läggs på fler ställen och så. men det är inte upp och nervända boxar eller så, men ändå märks det att de inte slöat tills jag kom, utan mer aktivt väntat.

Men som sagt, jag slänger in en morgonfodring om det behövs, frågan var mer om det behövs eller om det är okej ändå.
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Ok, visste inte att du redan hade testat det hela - för det beror ju på individerna också. Vi ger ju kraften i hagen, men då hänger det på att hästarna får så att de äter ungefär lika fort.
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

ang skrev:
Ok, visste inte att du redan hade testat det hela - för det beror ju på individerna också. Vi ger ju kraften i hagen, men då hänger det på att hästarna får så att de äter ungefär lika fort.

Jag har gett kraften inne, i hagen blir ohållbart när valacken eg inte ska ha en smul (men får ½ kg havre/dag). Och äter som en..häst? ;) Och Kele ska ha kilon, och äter som en.. dam? *s*

Kele äter ganska långsamt, och så ska hon ta en tugga, kolla på utsikten och drälla lite, sen ta en till. Valacken lyfter inte huvudet från krubban. Fast HAN skulle nog älska om jag började fodra kraft i hagen ;)

Funderat på att släppa Kele i en liten 'mathage' på morgonen och sen släppa över mha grindtimern i stora hagen. Men jag tror inte hon skulle ha riktigt med ro att intressera sig för maten när valacken vankar runt och undrar hur man eg kommer in i den där rackarns hagen..

Jag får klura lite till helt enkelt, och endera löser jag det eller så får jag kapitulera inför morgonfodring..

Och vet någon vad tiden mellan fodringarna bör/måste vara så är jag fortfarande väldigt intresserad.
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Jag mailade Cecilia Muller på SLU och frågade, och fick följande svar:

"Hej, minst 2 timmar bör det gå eftersom det tar ca 2-3 h för en fodergiva att passera tunntarmen och komma till blindtarmen. Det är dock inte rekommnderat att ge maxgivor så nära inpå varandra, varför inte sprida ut kraftfodergivan om den är så stor över fler tillfällen ? Hästar som behöver äta större mängder kraftfoder måste också utfodras fler gånger utspritt över dygnet.

MVH Cecilia Müller"

Så nu vet jag =)
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Intressant. Hade nästan misstänkt att det var bättre - men att få ett ordentligt svar är något att lägga på minnet!

Så, hur gör du nu?
 
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

ang skrev:
Intressant. Hade nästan misstänkt att det var bättre - men att få ett ordentligt svar är något att lägga på minnet!

Så, hur gör du nu?

Jo, jag misstänkte ju också att det behövde gå lång tid, och hade nog personligen trott på mer än 2 h.

2 h löser ju rent teoretiskt mitt problem, men då har jag ju kvar att det blir två maxgivor tätt ändå.

Så, jag har inte funderat klart men det jag funderar på är (utan inbördes ordning):

*Behålla foderstaten som den är och lägga in en kraftfoderfodring på morgonen¨, och 'ta' de 'nackdelar' det för med sig.

*Byta ut 1 kg av spannmålet mot Krafft Rehab och låta fodringarna ligga som de ligger. Då kommer man aldrig upp i maxgiva spannmål. Däremot blir den totala kraftfodermängden densamma, och den borde eg spridas ut på lite större tid, men jag slipper iaf spannmålsproblematiken.

*Flytta insläppet tidigare och på så sätt få längre tid mellan fodringarna.

Eller kombinera alltihop. Dvs byta 1 kg spannmål mot 1 kg Krafft Rehab, flytta insläppet så det blir längre mellan intagsfodring och kvällsfodring, och dessutom fodra morgon med. Det är bäst rent fodringstekniskt. Fast ur hästarnas synvinkel är det inte lika bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Maxgiva/fodring - tid mellan fodring

Läste i Plancks "Hästens näringsbehov ...." igår när jag inte kunde sova. Där står (s45) att det tar 1-5 timmar innan fodret passerat magsäcken, och 1,5 timme innan det passerat tunntarmen. Kraftfoder går ju fortare genom magsäcken än grovfodret, så typ 1-2 timmar borde ju vara rimligt, plus tunntarmstiden så blir det 2-3 timmar.
Svar från ännu en källa! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 392
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
752
Senast: Squie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Sminktråden
  • Vad äter ni för sill i påsk`?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp