Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

leia

Trådstartare
Hej!

Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns framåtvända här i Schweiz (när de vuxit ur babyskyddet). Problemet är att vi ska flyga, så vi kommer inte kunna testa hur stolen sitter i bilen (vi har en Subaru Outback). När jag ringde och frågade rekommenderade de Britax Hi-way, eftersom den brukar passa i små bilar. Men den stod egentligen inte på min önskelista... Fick låna ett Britax babyskydd i somras, men var inte så förtjust i det. Jag har fastnat lite för Maxi-Cosi Mobi eller kanske BeSafe Izi Kid (synd att den bara går till 18 kg, dock).

Ni med Subaru Outback eller Legacy, vad har ni för bakåtvända stolar? Finns det fler alternativ än Britax Hi-way? Kanske har ngn annan några tips? Är det ngn som kollat in den nya Akta Graco BeLogic som ska vara plustestad till 25 kg?

Tack på förhand!
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

vi har inte en subaru men vi har en besafe izi. vi hade först babyskyddet och nu stol nr2, och har du trånga säten kan du räkna bort den direkt för den tar plats! men den är mkt stadig..
vi har även en acta graco godkänd upp till 25kg och den tycker jag nog peronligen är den bästa, liten smidig och lätt att sätta i barnen
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Vi har en liten bil och köpte precis Maxi Cosi Mobi. Man måste vara försiktig med den. Den har ett stödben som måste luta ut från stolen med maximalt sträckt band. Om man tex har en Volvo med stor låda mellan framsätena kan man inte ha den i mitten och har man en kort bil kan man inte ha den bakom något av sätena. Vi fick sätta stödbenet i en "plånbokshållare" på lådan mellan framsätena :) (kontrollerad) så den är lite knivig.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Hi-way är en liten, smidig stol som inte tar mkt plats, och den passar de flesta bilar. Lätt att montera och sätta i barnet. Aktas stolar tycker jag kräver mer plats, + att de känns mer ostabila i bilen. Fast det är ju vad jag tycker, jämför de stolar jag har.
Besafe går bort för mig iom att den är godkänd till bara 18 kg. Belogic har jag inte sett själv, men vet att de som kollat på de tycker att det verkar vara en toppenstol. :)
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Tack för input! Jag har också hört som du säger att BeSafen sitter stadigt men tar plats. Hmm, tror faktiskt att den faller bort i vilket fall, eftersom den bara går till 18 kg. Synd, för den verkar bra annars (om den nu får plats i bilen).
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Lurigt! Jag som nästan bestämt mig att chansa på att Mobin passar... Läste ngnstans att den passar bäst till medelstora eller stora bilar, men jag vet inte riktigt vad som menas med liten/medelstor/stor. Tycker egentligen inte att Subaru Outback är en liten bil, men man kan ju missta sig... Och det gäller ju att den finns plats på rätt ställen.

Läste också att underförankringsbanden slutar i en krok och att man kanske måste montera ringar i bilen. Har ni fått göra det?
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Håller nog med om att BeSafen går bort pga att den inte går till 25 kg. BeLogic hittar jag inte så mkt info om förutom att den är ny och fantastisk (såklart), så får väl klämma lite på den och Hi-Way (och de andra) och se hur de känns när vi väl kommer till butiken. Men är skönt att vara förberedd!

Mer idéer eller tips, någon?
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

BeSafen är bara godkänd till 18kg om de åker baklänges, sen så kan man vända den och ha den framåt till 25kg eller vad det är. Vi lutar åt att köpa besafen till vår bebis och jag tror inte att hon hinner växa ut den med tanke på att hon följer min bebiskurva exakt och jag var bara 118cm lång och vägde 18 kg när jag började 1a klass och vid det laget tror jag att vi redan varit tvungna att byta till en annan stol pga längd. :)
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

BeSafen är bara godkänd till 18kg om de åker baklänges, sen så kan man vända den och ha den framåt till 25kg eller vad det är. Vi lutar åt att köpa besafen till vår bebis och jag tror inte att hon hinner växa ut den med tanke på att hon följer min bebiskurva exakt och jag var bara 118cm lång och vägde 18 kg när jag började 1a klass och vid det laget tror jag att vi redan varit tvungna att byta till en annan stol pga längd. :)

Helt fel. Besafe är godkänd till 18 kg bakåt, den är inte godkänd för att använda framåt.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Vi har en "liten" bil i form av en Saab 9-3 (jag hade dock gissat att Outbacken var lite större än vår?) och vi valde en Britax Multi-tech som vi är supernöjda med. Vi valde den mycket för att vår son förmodligen kommer att bli rejält lång om han brås på sin far och att den hade en rad andra saker som vi också uppskattade. Sonen gillar den han också.

Dock så tar den så pass stor plats att det inte går att använda passagerarsätet fram på ett vettigt sätt längre (stolen sitter bak). Inte heller går den att montera i mitten bak på vår bil.

Vi kände dock att i vårt fall så övervägde ändå de positiva egenskaperna, så vi "offrade" passagerarplatsen fram.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Konstigt, det sa de till oss när vi var och kolla på den? Suck. Åker aldrig mer till den affären...
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Konstigt, det sa de till oss när vi var och kolla på den? Suck. Åker aldrig mer till den affären...

Vad var det för affär?? Det borde du ringa och klaga på..
De vändbara stolarna som finns har samma viktgräns både bakåt och framåt, utom duoflex och cosmic (den äldre) som är godkänd till 18 kg bakåtvänd i baksätet, 25 kg bakåt i fram och 25 kg framåtvänd på alla platser.
Vändbara stolar bör dock endast användas bakåt av många anledningar.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Hej!
Har testat både maxi cosin och belogic i vår corolla kombi (kan nog jämföras med en ford fokus om det säger mer?). Maxi cosin tog mer plats. Vår bil är nog ändå medelstor men det var preciiis att jag fick plats där fram (är 1.73 lång). Men sen beror det också mkt på hur sätena ser ut, om de är djupt skålade passar inte heller maxi cosin så bra.

Tror nog också att Highway är ett säkert val då den verkar passa bra i nästan alla bilar o jag har hört många som varit nöjda med den.

Lycka till!
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Tvekar du - så välj Britax Hi-Way.
Den stolen funkar i princip i alla bilar, på alla platser, har bäst benutrymme och är faktiskt rätt enkel att montera. Har integrerat stödben som man kan använda på de platser det behövs. Det är en liten och smidig stol med god sittkomfort och rymlig i sig.

Jag provade ex-vis en akta-graco i passagerarsätet på min Audi som gick bort pga utformningen på bilens instrumentbräda då den måste ligga an eftersom den inte har stödben... och tog väldigt mycket plats bak.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Nej, den slutar i en krok men man får med bälten som man får göra fast runt inredningen (pryttlar under framsätena) och fästa krokarna i. Om man byter bil för stolen ofta bör man köpa till bälten och fästa i samtliga, låta dem sitta där jämt.

Mobi gick nästan in bakom förarsätet om jag kör, jag är 1,60. Men kolla på mittplatsen för att se hur mycket plastgrunk ni har där.

Hi Way blev inte bra i vår bil, det var den vi hade planerat köpa egentligen. Stödbenet var för kort (iofs kunde lösas med ngn pryl men näh). Jag gillar Mobin, om er bil inte är skapt som en Volvo kan det gå. Fråga kanske säljare av dylika? de borde väl veta. Tycker inte Hiway var så mycket mindre än Mobin, men vår bil är väldigt bred, om än kort.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Tvekar du - så välj Britax Hi-Way.
Den stolen funkar i princip i alla bilar, på alla platser, har bäst benutrymme och är faktiskt rätt enkel att montera. Har integrerat stödben som man kan använda på de platser det behövs. Det är en liten och smidig stol med god sittkomfort och rymlig i sig.

Jag provade ex-vis en akta-graco i passagerarsätet på min Audi som gick bort pga utformningen på bilens instrumentbräda då den måste ligga an eftersom den inte har stödben... och tog väldigt mycket plats bak.

Stödbenet ska alltid användas, på alla platser. I vissa större bilar räcker inte stödbenet till, det är för kort, men i de flesta vanliga bilar passar den.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

det går att få med en kloss till stödbenet om sätena skulle vara riktigt höga, så att det inte når ner. Vi var oxå inne på en Maxi cosi mobi eller annan flashigare stol, men insåg snart att då skulle vi få offra framsätet, för ingen av oss skulle kunna trycka in oss där.
Köpte helt enkelt en Britax hiway, billig (var erbjudande på en viss färg, betalade 1900), smidig, lätt att montera (och även byta mellan bilar om man skulle behöva) tar liten plats. Gott om benutrymme för barnet och verkar komfortabel. Vi ska köpa till kudden, för huvudet faller lite till sidan när barnet sover. Är nöjd med våran även om jag fortfarande tycker att Maxi cosin verkar bäst.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

det går att få med en kloss till stödbenet om sätena skulle vara riktigt höga, så att det inte når ner. Vi var oxå inne på en Maxi cosi mobi eller annan flashigare stol, men insåg snart att då skulle vi få offra framsätet, för ingen av oss skulle kunna trycka in oss där.
Köpte helt enkelt en Britax hiway, billig (var erbjudande på en viss färg, betalade 1900), smidig, lätt att montera (och även byta mellan bilar om man skulle behöva) tar liten plats. Gott om benutrymme för barnet och verkar komfortabel. Vi ska köpa till kudden, för huvudet faller lite till sidan när barnet sover. Är nöjd med våran även om jag fortfarande tycker att Maxi cosin verkar bäst.

Menar du stödbenet bakom stolen som sitter mot golvet eller bygeln som sitter mot sätet? För bygeln får man med en kil till, som används om sätena är mycket skålade och lutningen blir för dålig, men stödbenet i bak finns det väl ingen kloss till? Vet ett par stycken som ringt britax och frågat om det, och de har fått svaret att det funkar med en telefonkatalog eller liknande..
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

outback_backseatup_big.jpg


Jag kan ju försöka mäta hur långt ut vårt stödben sitter, men det är ju olika bilar :p Det ser ju onekligen ut som att det är en del grunk mellan förarsätena. Å andra sidan ser den lång ut.
 
Sv: Maxi-Cosi Mobi eller BeSafe Izi Kid i Subaru Outback/Legacy?

Vi har Ford Focus, sätena är mycket skålade. Det är tydligen ofta så i korta bilar så att sätena blir längre. Vi hade kunnat ha den bakom förarsätet, knappt. Iom att jag är 1,60 lång (kör med alla armar och ben helt sträckta) men killarna som monterade den tyckte det var superopraktiskt att bara kunna ha 1,60 långa förare (inte störde det mig :p min man har inte körkort och mamma brukar alltid sitta som en räka). Nåja de satte stolen i mitten helt enkelt, de sa att stolarna praktiskt taget alltid måste sitta där i alla fall och det är långt från alla uh hopvecklingszoner i bilen.

Att sätena är skålade kan vara ett problem, man vill då att en pil på Mobin sitter i ytterkant på sätet för att den ska sitta perfekt, utan luftspalt under stolen. Det i sin tur gör att stödbenet går ut längre och kanske inte får plats att vara helt utfällt. (stolen är inte godkänd utan helt utfällt stödben)

Fördelen med allt detta är att bilen är fullt användbar med fyra vuxna passagerare och en baby.
 

Liknande trådar

Småbarn Vet att det finns en större tråd om bilbarnstolar men hittade den inte, så startade en egen. Ni som har Besafe izi kid, är ni nöjda...
2
Svar
22
· Visningar
4 342
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp