Maximera lämmelchansen?

escodobe

Trådstartare
Jag har i nästan hela mitt liv drömt om att få se en levande lämmel. :D
Tyvärr så råkade jag tajma in fjällsemestern 2012, tydligen året efter en helgalet lämmelår. (En vän berättade att hans kompis hade fått åka hem med sin hund från deras fjälltur, han hade varit totalt rabiat och ätit lämmlar på löpande band)
Själv såg jag inte en enda levande lämmel bara en massa lämmellik.

Nu ska vi till kebnekaise i sommar. Hur maximerar jag chansen att se en lämmel? Jag kommer inte ha hunden med mig. Vilken tid på sommaren är de mest aktiva? Tid på dygnet? Var tycker dom om att vara?
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

Jag har hotat sambon med att jag tänker stanna där tills jag hittar en lämmel *s*
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

Ja, kompisen sa att det kryllade av dem. Gissa då min besvikelse när jag bara såg platta lemmellik. Vidden av lämmelåret begrep vi när sambon råkade lägga sin väska på lämmelrester och när han flyttade ryggan hamnade den på en till och en tills vi inser att vi står på någonslags lämmelmassgrav. Det fanns lämmelslamsor överallt flera meter omkring oss...
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

*dör av söthet*

Jag vill också klappa lämmel!

Jag tror att receptet är lämmelår + sätt dig ner och fika och mys och var ganska lugn och tyst. Men det är en gissning, jag baserar det på att man har ofta svårt att hinna se små djur när man går omkring, och lämmlar verkar vara nyfikna och närmar sig människor som sitter ner :).
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

*dör av söthet*

Jag vill också klappa lämmel!

Jag tror att receptet är lämmelår + sätt dig ner och fika och mys och var ganska lugn och tyst. Men det är en gissning, jag baserar det på att man har ofta svårt att hinna se små djur när man går omkring, och lämmlar verkar vara nyfikna och närmar sig människor som sitter ner :).

Jag hade en lämmel som bodde i hästarnas höförråd en vår, Jösses va skäll jag fick av den! Han va så förbannad att jag tvekade att ta hö som låg nära den.
Klappa.... Nä tack! Då köper jag hellre ett marsvin!
De galna lämmelåret kunde hunden bita ihjäl 15 stycken på en kort kisstur, dom var precis överallt. Tur att dom inte går in i husen...

Dom är söta, men inte så kramvänliga!

* Jenny *
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

Jag var i Åre 2011 när det var lämmelår, jeez!! Det var verkligen helt galet många lämmrar! De var överallt, på vägen mellan Duved och Åre (ca 1 mil), låg det säkert ett par tusen smackade. Vi hittade en utanför vår stuga när vi skulle städa, aggressiv som attan!! Stod på bakbenen och fräste!
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

De kan vara rätt aggressiva och är DEFINITIVT inte medvetna om sin storlek :p bättre hälften var på ett borrjobb i Norge för några år sedan. När man kör ut riggen använder man ofta en Morooka, ett fordon med band. Vid ett tillfälle när han var på väg upp på fjället stod det en lämmel i vägen och fräste på Morookan... behöver jag säga att lämmeln förlorade?!
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

hahahaha! De är ena rediga rackare! :D

TS:
Jag googlade och det verkar som det kan vara lämmelår var 3-4 år, men de blir sällsyntare och sällsyntare. Beror det inte på tillgång till mat och klimatet? Känns som det, men jag bara spekulerar. Hoppas du får vara med om det nångång, det är häftigt!
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

De går på galna lämmeltåg, stoppar för inget och blir överkörda av bilarna.

Min gymnasielärare berättade att han en gång höll på att köra av vägen för att det regnade på dom döda platta lämmlarna. Blir tydligen väldigt halt.
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

Jag har varit i fjällen många gånger som barn men aldrig sett någon lämmel, endast sett att det susat iväg nåt under mossan/laven.

Eskiteskitä säger lämmeln i Plupp har jag för mig, det är nog rätt sant det uttrycket :D
 

Liknande trådar

Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 215
Senast: TygerTyger
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 111
Senast: Laa
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 884
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp