Maxmängd kraftfoder 2åring

maria_b

Trådstartare
Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit extremt svårfödd enda fram till i sommar. Det hela grundade sig i magsår vilket hon har varit av med i ett års tid, men det har tagit ända fram tills nu att få upp henne i normalhull. Hon har gått på bete hela sommaren nu men har stödfodrats med 1kg kraftfoder(hippo breed grow) hela tiden och även lussern. Lussernet har hon helt ratat sista månaden och jag har istället stödfodrat med ca 6kg hösilage/dag senaste veckorna eftersom betet är väldigt dåligt nu. Snart ska vi stalla in och jag funderar på hur jag ska lägga upp foderstaten för att inte riskera att hon tappar i hull igen.

Hösilaget kommer naturligtvis analyseras, men av tidigare erfarenhet så kommer jag nog få fodra på en hel del extra för att hon ska hålla sig fin. I våras så åt hon hösilage av samma leverantör, hösilaget hade bra värden (kommer inte ihåg exakt hur de var) och jag fick i henne ca 15-20 kg av det per dag (helt olika hur mkt hon behagade äta från dag till dag). Dessutom fick hon 1,5 kg lussern samt vetekli.

Om jag utgår ifrån att värderna är skapliga, och jag får i henne ungefär 15-20 kg (alltså så mkt hon vill ha) hur mkt kraftfoder skulle jag kunna kompensera med som mest ungefär? Med tanke på att hon inte längre äter lussern så tänkte jag fortsätta med hippo breed grow eftersom hon verkar fungera bra på det. Frågan är om det räcker med 1 kg eller om jag kan öka på? Eller lägga på havre/korn?

Eftersom hon tidigare haft problem med magen så ger jag helst inte kraftfoder som är för påfrestande för magen, men som sagt, hippon är i pelletsform och har funkat utmärkt i sommar. Kan tillägga att hon växer jämt och har inte varit speciellt överbyggd någon gång, är ett halvblod på 160 cm nu. Tanken är att hon ska börja jobbas lite smått med i höst, så som löshoppning, inridning osv.

Tips mottages tacksamt. Jag ska alltså utgå ifrån höanalysen, men tror att jag kommer få behöva fodra på ordentligt extra. Mvh Maria
 
Sv: Maxmängd kraftfoder 2åring

Har du provat ge bakjäst varje dag för att stödja magen?

Vi hade tyvärr ett hösilage med usla näringsvärden förra året och då fick vi trixa ordentligt med fölen/åringarna på lösdriften för att hålla dem i hull.
Vi gav 2 kg hestekraft och 1 kg krafft protein + mineraler.

Hade gärna gett pelleterad lusern men tyvärr fick jag inte till det med värden, de hade behövt äta för stora mängder.
 
Sv: Maxmängd kraftfoder 2åring

Ingen bakjäst, men däremot pronrutrin, vetekli och linfrön. Men nu tror jag nog att magen är stabil, hon har inte ragerat något senaste halvåret och nu i sommar har jag varken gett vetekli, prorutrin eller linfrö trots att jag gett kraftfoder. Vi får väl se när hon stallas in.

Problemet är ju att hon inte längre behagar äta lussern. Och hösilaget har ju haft bra värden men hon är svårfödd och sen så har hon inte fått i sig mer än 15-20 kg/dygn.

Så frågan är hur mkt kraftfoder jag vågar kompletera med? Hur mkt hippo kan vara lämpligt att ge och ska jag även ge korn eller havre`tro? Har förstått att havre är bättre för tarmarna samtidigt som några säger att havre är sämre än korn för magsårshästar..


Jag tänker ju inte ge mer än vad jag märker behövs, men vill heller inte överfodra så det blir ohälsosamt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp