Maxpris i köpesannons?

MulleMustang

Trådstartare
En kompis ska köpa häst och funderar på att lägga ut en sökes-annons. Det verkar vara många som funderar på att sälja men inte vill annonsera och hantera alla svar så det är nog en bra idé. Däremot debatterar vi om det är bäst att skriva ut vilket maxpris man kan tänka sig eller inte. Jag menar att om hon inte skriver maxpris/prisklass så får hon en miljon svar om fina hästar hon inte alls har råd med. Hon menar att om hon skriver att hon kan tänka sig betala max XX XXX kr så kommer alla hästar som någon hör av sig om kosta just XX XXX även om säljaren ursprungligen kunnat tänka sig sälja för ett lägre pris.

Vad är era erfarenheter av köpesannonser?
 
En kompis ska köpa häst och funderar på att lägga ut en sökes-annons. Det verkar vara många som funderar på att sälja men inte vill annonsera och hantera alla svar så det är nog en bra idé. Däremot debatterar vi om det är bäst att skriva ut vilket maxpris man kan tänka sig eller inte. Jag menar att om hon inte skriver maxpris/prisklass så får hon en miljon svar om fina hästar hon inte alls har råd med. Hon menar att om hon skriver att hon kan tänka sig betala max XX XXX kr så kommer alla hästar som någon hör av sig om kosta just XX XXX även om säljaren ursprungligen kunnat tänka sig sälja för ett lägre pris.

Vad är era erfarenheter av köpesannonser?
Jag tycker det är bra att ha med maxpris. Tråkigt om man hittar en superfin häst och efter en stunds mejlande/telefonsamtal kommer det fram att hästen ligger långt ifrån det man kan betala. Samt att man som säljare också har ett hum om det är lönt att bjuda ut sin häst, ifall det skulle vara en som ligger långt utanför köparens budget.
 
Jag hade inte höjt priset jag tänkt om jag svarade på en köpesannons. Jag hade kunnat svara både om jag hade en billigare eller en något dyrare häst till salu - men det senare bara om jag känner att det skulle vara möjligt att mötas och hästen är precis det köparen beskriver att den önskar. Sen tycker jag iofs att många köpare vill ha ganska mycket för väldigt lite pengar, men även det kan ju ett maxpris i annonsen ge en indikation om. Bedömer jag att köparen inte har en realistisk bild av vad hen kan få för pengarna svarar jag inte alls.
 
Jag la ut en köpesannons, hade skrivit dit maxpris (minns inte exakt vad jag skrev men typ 70-80 000 kr tror jag). Fick många bra svar, slutade med att jag köpte en för 45 000 kr, det var den jag tyckte bäst om helt enkelt.
Upplevde inte att säljarna skrev ett högre pris, många av svaren jag fick var på hästar som var ute på annons. Den jag köpte hade de dock inte hunnit lägga ut på annons än, så jag var den första som kollade på honom och köpte honom direkt. Från första mailet tills jag hämtade honom gick det typ 1,5 vecka, smidigt!
 
Som säljare uppskattar jag ett maxpris så jag vet ifall jag slösar med min tid med att svara på annonsen eller inte. Känner till de som lagt ner massa tid på att kommunicera med en spekulant innan det kommer fram att spekulantens budget är långt ifrån det värde som säljaren anser att hästen har.

Jag tror att man får mer svar om man har ett vettigt maxpris i annonsen och skriver man typ "kan betala upp till 100 000 för rätt häst" så är man inte låst vid att man har en speciell budget.
 
Håller med @Görel att skriva att man kan betala ett visst pris för rätt häst .. De för enklar för de som ska svara på annonsen och då kan de som har hästar som kostar mer bara scrolla vidare helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 617
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 167
Senast: Cattis_E
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 522
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 368
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp