Maxtaxa och nyttjandegrad och finansiering av barnomsorg

pollex

Trådstartare
Tråden om kostnader för barn fick mig att läsa på om maxtaxereformen som sjösattes i januari 2002.

De flesta av oss som har barn i barnomsorg har förmodligen ett hum om hur systemet är utformat idag, detaljerna kanske skiljer mellan kommunerna (?) men man betalar en procentsats av hushållets gemensamma skattepliktiga inkomst på inkomster upp till i runda slängar 46 000 kr/mån, sedan slår maxtaxan/krontaket till och man betalar aldrig mer än 1382 kr/mån för en heltidsplats (från 25 h/vecka och uppåt). Har man flera barn inom barnomsorgen betalar man högst avgift för det första och därefter trappas procentsatsen per barn av till det fjärde barnet som är helt avgiftsfritt. Från och med september det år barnet fyller tre år så har det rätt till avgiftsfri allmän förskola 525 h/år, vilket leder till att avgiften reduceras eftersom man får avdrag för den tiden även om man de facto använder mer.

Systemet innan maxtaxan, lärde jag mig nu (tack buke och tack Wikipedia!) var inte ett system utan flera olika:

... det fanns stora variationer mellan kommunernas avgiftsuttag, att de flesta kommuner använde sig av ett inkomstrelaterat avgiftssystem, samt att det förekommer att avgifterna för servicen var tidsrelaterad. Regeringen beskrev avgifternas storlek som intressanta att analysera utifrån perspektivet hur dessa påverkar nyttjandet av den offentliga servicen och hur det påverkar den pedagogiska verksamheten.[2]

År 1999 genomförde Statens skolverk en kartläggning av hur avgifterna föll ut i olika kommuner runtom i Sverige. Granskningen visade att en tvåbarnsfamilj med normal inkomst kunde få betala mellan 0 kronor och 4 200 kronor per månad för full barnomsorgstäckning under arbetsveckorna beroende på i vilken kommun den avgiftsbelagda offentliga servicen konsumerades. På grund av avgifterna valde många bort verksamheten vilket föll i illa samklang med de refomer som syftat till att öka de pedagogiska ambitionerna inom barnomsorgen, något som innebär att barn får olika förutsättningar att klara sig senare inom skolan. Regeringen angav reformen som ett steg mot att all verksamhet skall vara "avgiftsfri samt tillgänglig och likvärdig för alla"[3].

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Maxtaxa_inom_skolbarnsomsorgen_och_förskoleverksamheten_i_Sverige

Vad tycker ni om maxtaxan - bu eller bä? Skulle den behöva förändras och i så fall hur? I vilken mån påverkar maxtaxan hur mycket ni använder er av barnomsorgen?
 
Har ingen åsikt om dagens system men kan bekräfta det som står i wikipedia.
Hade man barn på dagis på 90-talet så kunde det vara rejält dyrt. I princip så var det inkomstbaserad taxa i socialdemokratiskt styrda kommuner, och fast i moderatstyrda. Jag vet inte hur snabbt man slog i taket (om det fanns något) eller tröskeleffekter eftersom vår kommun hade fast taxa. Många kommuner hade också mer eller mindre avancerade system för tidsdebitering. Var man beroende av långa pendlingsavstånd med opålitlig kollektivtrafik fick man ta i lite extra i dagistid som man betalde för. En väninna till mig blev hemmafru för att hon i praktiken inte skulle få så mycket över om hon jobbade och hade barnen på dagis (förutom dagisavgiften så tillkommer resor, det blir avdrag för VAB och egen karensdag vid sjukdom, ökade levnadsomkostnader p g a mindre tid "över"). Precis som det står på wikipedia så tror jag att det var en vanlig "kvinnofälla", speciellt om man ville jobba deltid.
Vi betalde på 90-talet mer i dagisavgift än vad maxtaxan är idag, även med ganska bra inkomst så sved det rejält, så det har blivit mycket billigare med maxtaxan.
 
Om jag har förstått saken rätt så räknas inte maxtaxan med konsumentprisindex eller motsvarande utan har legat still eller nästan still sedan 90-talet. Föräldrarna betalar alltså mindre och mindre och kommunerna mer och mer. Om föräldrarna betalade mer så skulle vi förhoppningsvis ha en bättre förskola.

Maxtaxan gör att det spelar ingen roll vilka timmar man sätter upp på schemat, man betalar ändå maxtaxa. Det gör att vi skriver 7:30-17 även om fritidsbarnet går hem själv 15 och förskolebarnet hämtas ofta kl 16.
 
Jag syftade på den maxtaxan som var olika i olika kommuner på 90-talet. Den innebar att jag innan den kom betalade någon hundralapp för två barn heltid på förskolan som studerande. Efter den införts skulle jag betala 1500 kr för första barnet och 1300 kr för andra barnet från första timmen och upp till heltid. I min kommun främjades alltså höginkomsttagare som hade barn på förskolan på heltid. Jag som då hade behövt två timmars fritids/vecka hade ju behövt betala enorma summor och fick istället lägga om min arbetstid så de inte behövde fritids alls.
 
Nja yngsta barnet räknas väl som nr ett som jag förstått det?

Vet inte om jag har så starka åsikter om maxtaxan. Den är väl bra.
 
Jag tycker taket för maxtaxan är lågt satt. Vi får väldigt mycket för pengarna. Jag skulle dock gärna betala mer om det kunde leda till mindre barngrupper. Jag vet inte riktigt hur mycket vi kan tänka oss att betala som mest. Just nu har vi bara 3-åringen på förskola 30 h/v och betalar knappt 700 kr/mån för det. Lillebror ska börja i januari.
 
Jag kan tycka att maxtaxa är bra, men man kommer snabbt upp i taket. Vi är inga höginkomsttagare och betalar högsta beloppet. Vilket vore okej om det baserades på hur mycket tid barnet faktiskt går.
Betalar fullpris när barnet går mellan 15 och 20 timmar/vecka. Privata i vår kommun tar halva priset under 25 h, men inte dom kommunala. Kan också tycka att det är fel att behöva betala varje månad även om barnet är ledig över sommaren.
 
Jag kan tycka att maxtaxa är bra, men man kommer snabbt upp i taket. Vi är inga höginkomsttagare och betalar högsta beloppet. Vilket vore okej om det baserades på hur mycket tid barnet faktiskt går.
Betalar fullpris när barnet går mellan 15 och 20 timmar/vecka. Privata i vår kommun tar halva priset under 25 h, men inte dom kommunala. Kan också tycka att det är fel att behöva betala varje månad även om barnet är ledig över sommaren.

Förskolan är ju billig men visst är det lite surt att betala när man inte är där, hos oss är det dessutom stängt i fyra veckor (alternativ finns men sammanslagning är inte alltid toppen).
 
Om jag har förstått saken rätt så räknas inte maxtaxan med konsumentprisindex eller motsvarande utan har legat still eller nästan still sedan 90-talet. Föräldrarna betalar alltså mindre och mindre och kommunerna mer och mer. Om föräldrarna betalade mer så skulle vi förhoppningsvis ha en bättre förskola.

Maxtaxan gör att det spelar ingen roll vilka timmar man sätter upp på schemat, man betalar ändå maxtaxa. Det gör att vi skriver 7:30-17 även om fritidsbarnet går hem själv 15 och förskolebarnet hämtas ofta kl 16.
Meddelar du förskolan om att du tänker hämta tidigare? Det blir ju jättesvårt för personalen om det står 17 och så dyker ni upp 16? Jag antar att alls vettiga förskolor har pedagogisk verksamhet också på eftermiddagen, vilken störs om man inte vet vilka barn som ska hem när.

Exempelvis kanske de tänker att ditt barn hinner göra färdig sin uppgift mellan 15 och 16 och så hinner hen ändå vara ute och leka en timme innan hen hämtas. Sen dyker ni upp 16 och barnet missar uteleken på eftermiddagen
 
Meddelar du förskolan om att du tänker hämta tidigare? Det blir ju jättesvårt för personalen om det står 17 och så dyker ni upp 16? Jag antar att alls vettiga förskolor har pedagogisk verksamhet också på eftermiddagen, vilken störs om man inte vet vilka barn som ska hem när.

Jag tror det är ont om förskolor som bedriver någon avancerad pedagogisk verksamhet efter kl. 15. Om förskolan öppnar kl. 7:00, så borde den person som öppnade gå hem senast kl. 15:30 dvs mindre personal efter 15:30. På vår förskola är de utomhus efter mellis dvs från 15 och har fri lek tills 17 när förskolan stänger.

Vår personal har en nära kommunikation med föräldrakooperativets styrelse som meddelar om det är något inte fungerar och det har inte kommit något klagomål om att folk sätter upp för generösa scheman/hämtar ”för tidigt”. Så jag meddelar inte om jag kommer 16 eller 17.
 
Jag tror det är ont om förskolor som bedriver någon avancerad pedagogisk verksamhet efter kl. 15. Om förskolan öppnar kl. 7:00, så borde den person som öppnade gå hem senast kl. 15:30 dvs mindre personal efter 15:30. På vår förskola är de utomhus efter mellis dvs från 15 och har fri lek tills 17 när förskolan stänger.

Vår personal har en nära kommunikation med föräldrakooperativets styrelse som meddelar om det är något inte fungerar och det har inte kommit något klagomål om att folk sätter upp för generösa scheman/hämtar ”för tidigt”. Så jag meddelar inte om jag kommer 16 eller 17.
Jag hade blivit jätteirriterad. Också för barnets skull hade jag velat att personalen vet när barnet ska hem (ja du hinner börja med de här leken eftersom din mamma kommer om 30 min, eller nej du hinner inte eftersom mamma kommer kl 16)
 
Meddelar du förskolan om att du tänker hämta tidigare? Det blir ju jättesvårt för personalen om det står 17 och så dyker ni upp 16? Jag antar att alls vettiga förskolor har pedagogisk verksamhet också på eftermiddagen, vilken störs om man inte vet vilka barn som ska hem när.

Exempelvis kanske de tänker att ditt barn hinner göra färdig sin uppgift mellan 15 och 16 och så hinner hen ändå vara ute och leka en timme innan hen hämtas. Sen dyker ni upp 16 och barnet missar uteleken på eftermiddagen

Min uppfattning är att de koncentrerar den pedagogiska verksamheten till de tider då 15-timmarsbarnen är där vilket brukar vara några timmar mitt på dagen. Tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen har jag inte fått uppfattningen att de har så mycket pedagogisk verksamhet.
 
Meddelar du förskolan om att du tänker hämta tidigare? Det blir ju jättesvårt för personalen om det står 17 och så dyker ni upp 16? Jag antar att alls vettiga förskolor har pedagogisk verksamhet också på eftermiddagen, vilken störs om man inte vet vilka barn som ska hem när.

Exempelvis kanske de tänker att ditt barn hinner göra färdig sin uppgift mellan 15 och 16 och så hinner hen ändå vara ute och leka en timme innan hen hämtas. Sen dyker ni upp 16 och barnet missar uteleken på eftermiddagen

Tror det är rätt standard att ha pedagogisk verksamhet 9-15. På vår förskola hämtas 75% av barnen mellan 15 och 16, det är alltså en rätt stökig tid att ha pedagogisk verksamhet.

Angående hämtning så hoppas jag att man har en dialog med sin förskola. Vår förskola vill att man meddelar om man tänkt hämta tidigare än 14:30, i övrigt är man fri att hämta tidigare än avtalat. Vad du personligen tycker är ju helt ointressant i sammanhanget.
 
Jag jobbar inom förskolan och ser hellre scheman där föräldrarna tagit i tidsmässigt och hämtar tidigare än att det hela tiden blir att barnet hämtas för sent.
Pedagogernas schema är upplagt efter antalet barn utifrån barnens schemalagda tider, hellre att vi är för många pedagoger för att barn går hem ”för tidigt” än att vi är alldeles för få pedagoger (vilket ändå är det läget vi befinner oss i så gott som jämt... ).

Den pedagogiska verksamheten håller i princip på mellan 9-14, innan och efter är det för få pedagoger för att kunna arbeta aktivt med verksamheten utan då är det mer fritt för barnen/samarbete över husen/ihopslagningar mm.
 
Hos oss tror jag den ”fasta” tiden är 9-14, de tider 15-timmarsbarnen går tis-tor.

14.30 äter de mellis.

Mitt barn har tid 8-17.30 och hämtas tidigast 15 (när jag inte har schemalagd tid på högskolan men pluggar hemifrån, tittar på distansföreläsningar osv) och senast 17.30, det vet föris om. Lämnar samma tid för det fungerar bäst för oss.
 
Tror det är rätt standard att ha pedagogisk verksamhet 9-15. På vår förskola hämtas 75% av barnen mellan 15 och 16, det är alltså en rätt stökig tid att ha pedagogisk verksamhet.

Angående hämtning så hoppas jag att man har en dialog med sin förskola. Vår förskola vill att man meddelar om man tänkt hämta tidigare än 14:30, i övrigt är man fri att hämta tidigare än avtalat. Vad du personligen tycker är ju helt ointressant i sammanhanget.
Jag föredrar smågruppsverksamhet. Vet man när barnen far hem kan man välja ut några barn som ska hem senare och jobba i smågrupper då istället för att pyssla med 23 barn på samma gång vilket är värdelöst ur pedagogisk synpunkt. Jobbar barnen med olika saker/teman måste man ju nästan göra så.
 
Jag föredrar smågruppsverksamhet. Vet man när barnen far hem kan man välja ut några barn som ska hem senare och jobba i smågrupper då istället för att pyssla med 23 barn på samma gång vilket är värdelöst ur pedagogisk synpunkt. Jobbar barnen med olika saker/teman måste man ju nästan göra så.

Ja det förstår jag. Tror du är van vid en helt annan typ av verksamhet än den vår förskola bedriver. Barngrupper på 23 låter helt galet stort i mitt tycke. Man kan utifrån ditt perspektiv säga att vår förskola endast har smågruppsverksamhet, även om de ibland delar upp sina redan små grupper på hälften.

Det jag vill ha sagt är att förskoleverksamheter ser olika ut. Man kan ju utgå ifrån att de flesta har en dialog med sin förskola och hittar ett sätt som passar både utifrån förskola och livet i övrigt med pendling t.ex.
 
Jag jobbar inom förskolan och ser hellre scheman där föräldrarna tagit i tidsmässigt och hämtar tidigare än att det hela tiden blir att barnet hämtas för sent.
Pedagogernas schema är upplagt efter antalet barn utifrån barnens schemalagda tider, hellre att vi är för många pedagoger för att barn går hem ”för tidigt” än att vi är alldeles för få pedagoger (vilket ändå är det läget vi befinner oss i så gott som jämt... ).

Den pedagogiska verksamheten håller i princip på mellan 9-14, innan och efter är det för få pedagoger för att kunna arbeta aktivt med verksamheten utan då är det mer fritt för barnen/samarbete över husen/ihopslagningar mm.

Precis så de resonerar på vår förskola. Att hämta sent är inte okej då det inte får bli underbemannat pga för sena hämtningar.

Vi bor i Stockholm och pendlingstiden är rätt oförutsägbar. Min sambo har allt mellan 10-45 min att köra från jobbet till förskolan beroende på trafik. Det skulle bli hopplöst för alla om det inte fanns någon flexibilitet åt något håll.
 
Och för att svara på ursprungsfrågan. Jag tycker maxtaxan är för låg, eller kanske snarare taket som är för lågt satt. Tycker vi betalar orimligt lite i förhållande till vår inkomst. Låginkomsttagare betalar procentuellt mycket mer än oss. Nog för att vi betalar mycket i inkomstskatt, men jag hade hellre betalat mer i avgift om pengarna öronmärktes för att förbättra kvaliten inom just barnomsorgen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp