med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

Behati

Trådstartare
Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston.....

Iallafall så gick mitt val i stöpet till den ena, då det var nådigt krångligt att få till det med den hingst jag ville ha. Känner mig nu väldigt snurrig av alla hingstar och hittar inget mönster i de jag tittar lite extra på, så jag har lite svårt att säga exakt vad jag är ute efter längre....:crazy:

Efter att ha tjurat:p i några dagar så började sökandet igen, och av en ren tillfällighet kom jag in på att söka lite mer på mitt sto och hennes stam samt hennes avkomma sen tidigare. Det jag hittade var bättre(enligt mig) än vad jag först vågat hoppas på....

Med detta i bakfickan känner jag nu att nu när jag ska betäcka henne så ska det göras ordentligt;) Så det jag frågar efter nu är en hingst som har intressant stam, egna prestationer, lämnat avkommor som presterat och har bra exteriör och huvud som den även lämar. (mer än så har jag svårt att säga...)

Mitt sto är e: Charon (Classiker(Calypso II) x Ludendorff) u: Minerfa ue: Elberton (Nimmerdor) uue: Legaat.
Hon är 175 cm hög (om inte lite till) bra modell, men inte de bästa benställen fram. Något brett ansatt hals. Typisk tjejhäst(trots sin storlek) som är känslig för hjälper. Bra huvud men med mycket bus (dock snälla sådanna)

Till hennes stam i fråga så......
Minerfa, som hennes mamma heter har även en annan avkomma e: Landsieger I, vid namn Loxley 57 som ägs och tävlas av M. Whitaker och William Whitaker.
Sen på pappas sida så har vi ju Classiker som är e: Calypso II som jag tror de flesta här inne vet vem det är. Han själv gjorde sitt bruksprov 1990 i Adelheidorf med 140.56 i hoppningen och 127.88 i dressyren, plac 4 av 70.

Mitt sto fick -06 ett föl e: Catango Z som ska visas för godkännande i CZ i år eller nästa vår enligt uppgift. dock vet jag inte hur deras standard ser ut och kan inte uttala mig om det är en fin häst eller inte då jag inte har sett någon bild. Catango Z är ju far till Camiell-Flamingo z och även Cupido_Flaming z, så det är ju en hingst som inte är helt okänd heller.

Som sagt innan så vill jag lägga något ordentligt när det ändå ska göras. Känner mig rätt säker på att hon inte lämanr helt fula avkommor när en avkomma till henne ska försökas visas fram, även fast CZ inte är ett land jag tänker på när någon säger hopphäst avel....:angel:

Iallafall, jag skulle bli jätteglad om jag kunde få lite tankar ang hingstar!:bow:

Det jag försöker kolla upp lite extra nu är Cartani, Cicero van Paemel, Calido I. Har även pratat med Flyinge ang Laptop och Escudo, men jag vet inte.....
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

Gör det lätt för dig, Catango Z helbror finns i Sverige så varför inte göra om en bra kombination. Mitt tips är alltså Cortus.
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

Gör det lätt för dig, Catango Z helbror finns i Sverige så varför inte göra om en bra kombination. Mitt tips är alltså Cortus.

ja han har jag också funderat på, men av två anledningar så tvekar jag....

1- en av dem känns inte som om jag ska ta upp här
2- Cortus känns inte för mig så "intressant"... det finns mycket Cortus här omkring. Han står ju på Hästak och det ligger ca 3-4 mil härifrån så visst, smidigt, men för mig blir det inte en attraktiv avkomma i varken försäljnings synpunkt eller att behålla att avla på (om det blir ett sto så behåller jag den)

men han är ju verkligen en att hålla i tankarna som kanske andrahands val:)


delvis kl

glömde skriva att jag helst skulle vilja köra mina ston till en station som bara tar fryst, ja lite konstig är jag nog:p
Men om inte annat så finns här en annan sation som tar allt om det inte finns fryst eller inte är av bra kvalitet
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

Ang station så kan jag rek den i Värnamo på fryst. Mycket bra på FAI!!
Annars så finns det väl en station i din närhet som baa har FAI ston om inte jag minns fel?

Av de hingstar du säger så hade jag klockrent valt Laptop, men det är också en av mina favorithingstar och stofölet jag skulle fått i år hade blivit jättefint.
Ditt sto är ju ganska stort, nu vet jag inte om kanske vill ha en lika stor häst? annars borde Laptop passa rent storleksmässigt. Han stämmer dessutom in på allt annat du nämt.
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

spontant efter att ha kikat på filmen tycker jag att du bör leta efter en hingst med bra galopp. Tycker Calido är ett bra val dock skulle jag nog tänkt efter en gång till ang ev storlek på avkomman, Calido lämnar inte smått vad jag vet. Men det kanske inte gör något om avkomman skulle bli större än din.
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

Jag är ju Laptop fan :d och han ger avkommer med suuuuuuuper temprament
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

ja, det finns en bra här i närheten, så det kommer bli den isåfall:)

Nä, en så stor häst vill jag inte ha, utan en som hamnar runt 165- 170 skulle kännas mer passande tycker jag:p

Laptop kände jag att han skulle passa bäst till henne av flyinges, men hur attraktiv är en avkomma till honom om jag måste sälja?
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

ja, är medveten av galoppen, och kan ju tacka gudarna att den inte är större med tanke på hennes storlek i övrigt...:p men jag förstår vad du menar och en mindre avkomma behöver mer galopp.
Sen tror jag att jag får skylla lite på mig också som inte direkt hjälper att rida fram den...

Jaha, så Calido lämnar stort, hmmm... nej inte en som är större, utan helst en 5 cm mindre ur både försäljnings synpunkt och för egen del.
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

jag tror aldrig jag har sett en liten Calido, minsta är väl 165. Dom flesta jag sett ligger runt 168+ Men hursomhelst beror det ju på vad ditt sto lämnar också, du vet inte hur stor hennes avkomma är? Hursomhelst har ditt sto bättre trav än galopp, riktigt fin trav faktiskt. Eftersom Calido är en superförärvare hade jag nog vågat chansa att ta honom iaf med risk att det kanske blir en något större än din, men det kan ju lika gärna bli en som är runt 170 också.
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

Laptop kände jag att han skulle passa bäst till henne av flyinges, men hur attraktiv är en avkomma till honom om jag måste sälja?

Dom är så attraktiva att man inte ens hittar dom tll salu varken här eller i tyskland (har letat)
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

låter mycket intressant tycker jag! man ser ju som du söger inte många tillsalu e: Laptop...
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

hmm, men 168-170 tycker jag personligen är ganska perfekt, men en häst som blir över 175 tycker jag blir lite att ta i..... trotts att jag älskar mitt sto som är stooor

Ja galoppen är sämre och den behöver ju förbättras. Vet du hur Calidos trav är? vill ju helst behålla traven hon har. Jag ser ju helst att det är en mulit som trillar ut:D

delvis kl

finns det exteriörbilder att få fram på både Calido och Laptop? har googlat på laptop, men hittar bara de bilder som finns på flyinges hemsida. Calido har jag inte hunnit leta efter än...
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

hmm, men 168-170 tycker jag personligen är ganska perfekt, men en häst som blir över 175 tycker jag blir lite att ta i..... trotts att jag älskar mitt sto som är stooor

Ja galoppen är sämre och den behöver ju förbättras. Vet du hur Calidos trav är? vill ju helst behålla traven hon har. Jag ser ju helst att det är en mulit som trillar ut:D

delvis kl

finns det exteriörbilder att få fram på både Calido och Laptop? har googlat på laptop, men hittar bara de bilder som finns på flyinges hemsida. Calido har jag inte hunnit leta efter än...

Exteriörbild på calido finns bl a på importörens hemsida. Calido fick 7 på skritt, 7 på trav och 8 på galopp, 8 på typ och han fick även 10 på hoppning.
Han är en multitalang gett både hopp och dressyrhästar. Men som sagt han tillför ju även storlek så det är ju frågan då om ditt sto lämnar stort....
 
Sv: med risk att bli tjatig....*hingsttråd*

ok, tack för info:bow:

Rent poängmässigt och prestation är han perfect, men jag r tveksam till storleken... hade ingen aning om detta innan du nämde det...

Jag ska försöka få fram info om hennes avkomma, men kan bli svårt, tjeckiska är lixom inte min grej:o men ska försöka....
Jag har hört att Loxley, hennes halvbror U: samma sto, ska också vara lite av en bjässe.... men exakt hur stor vet jag inte...
 

Liknande trådar

Avel Någon som känner till något om den danskfödde hingsten Miro, även kallad Rolex Miro, född 1999. Han är e Royal Z II u Lady Micha e...
Svar
3
· Visningar
713
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 931
Senast: moonstruck
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 704
Senast: Jordon
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 357
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp