med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

_moa_ skrev:
Jag kan inte annat än att hålla med vad du skrivit! Hit med hästkörkort!!!

Jag började min hästkarriär som stallskötare! Inte hästskötare inte utan stallskötare. Jag var 10 år när jag började pyssla i stall. Vi mockade, gav dom mat och så vidare! Fick vi borsta var vi jätte glada och om vi fick rida var vi överlyckliga och jätte stolta!

Att jag började "jobba" i stall har nog hjälp mig otroligt mycket faktiskt. Min medryttare vill hellre rida än mocka och pyssla i stallet och jag vet inte hur många gånger hon glömt att göra saker i stallet, men man hinner minsann alltid rida.. Och om jag någon gång beklagar mig för någon att hon glömmer så får jag höra att hon är så ung, hon är 12 år och då tycker i alla fall jag att man ska kunna se till så hästen har mat och vatten + att mocka och sopa efter sig i stallet.


Håller med alla föregående talare. På min tid var man överlycklig om man fick äran att hålla i en äkta gödselgrep! :) Fick man sitta på en häst så var man världens lyckligaste å kunde leva på det i veckovis... Osv... Medan idag så mår man nästan illa över vilken hästsyn det verkar gro i dagens barn och unga...

MEN därför är jag så GLAD! Har precis fått två jätterara flickor som skötare på mina två små shettisar. De älskar verkligen hästar och vill bara pyssla, inte rida. Mockningen tycker de är rolig för att de gillar att göra fint till hästarna och de går in för det med liv och lust. De är intresserade och ställer verkligen "de rätta" frågorna. Och de har redan en hel del kunskap med sig i bagaget för de har varit som svampar i alla hästsammanhang, det märks... :bow:

Den ena sa igår till mig att hennes favorithästras är shettis, för de lever så länge, för det värsta med hästar (och djur) är ju att de dör tidigare än oss... Precis så som jag känner det! :love:

Just sådana här barn är jag så glad över att kunna dela med mig av till, för jag har mött alldeles för många som saknar empatin med hästen och bara vill rida, rida, rida.... :mad:

Har haft tankar på att starta en liten hästskola som bara lär ut hantering, foderlära, stallskötsel, omvårdnad osv osv till barn, får se om det blir av nån gång... :idea: Just för att jag vill bidra till en ny generation hästmänniskor som känner med hjärtat och kan ta ansvar...
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Vilken kul ide...en liten skola för banr som vill lära sig mer än ridningen...jag vill jag med:)
Vore kul att få lära ut det man själv kan osv.
Hemskt att se människor runt 20 som inte vill eller fattar bätre....jag suger åt mig all kunskap jag kan komma över fast jag närmar mig 30 och har hållt på med hästar i hela mitt liv plusd en diverse häst utbildningar bakom mig...kunskap är ju kul.
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Om man ser eller vet att en häst missköts tycker jag man ska ta sitt ansvar och anmäla den personen till djurvårdsmyndigheterna eller liknande. Man kan även kontakta svenska hästars värn, www.shv.org. Och där kan man även vara anonym ifall det skulle vara nån i ens närhet som vanvårdar sin häst.
Man kan även hjälpa dom genom att skänka pengar eller utrustning. Vi hade stallrensning i vårt stall och åkte i går med flera säckar med täcken, borstar, grimmor, träns osv. Allt för att kunna bidra med nått. Vi ska även gå in som en förening(stallet då) och skänka en liten summa. För dom gör ett fantastiskt jobb, och det är bra att dom finns.
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

MartinaN skrev:
Om man ser eller vet att en häst missköts tycker jag man ska ta sitt ansvar och anmäla den personen till djurvårdsmyndigheterna eller liknande. Man kan även kontakta svenska hästars värn, www.shv.org. Och där kan man även vara anonym ifall det skulle vara nån i ens närhet som vanvårdar sin häst.
Man kan även hjälpa dom genom att skänka pengar eller utrustning. Vi hade stallrensning i vårt stall och åkte i går med flera säckar med täcken, borstar, grimmor, träns osv. Allt för att kunna bidra med nått. Vi ska även gå in som en förening(stallet då) och skänka en liten summa. För dom gör ett fantastiskt jobb, och det är bra att dom finns.

Jag har anmält en tjej till djurvårdsmyndigheten.
Hon kan inget om hästar, vilket hennes häst fått lida för.
Det som är med skrämmande är att hon inte har tagit till
sig något alls. Trots en anmälning fortsätter hon att "ta hand om"
sin häst på samma sätt.
Tänk att vissa inte fattar när det är dags att vakna!
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Pimsen skrev:
Jag håller med er ang detta med grönt kort eller körkort!! Absolut...

Måste säga att jag däremot känner igen mig själv, fast med stolthet... nu undrar ni vad jag menar....

När jag var liten gick jag på en ridskola och var precis som ni sa, åkte dit, fick en färdigsadlad och tränsad häst, likadant på klubbtävlingarna...ingen utbildning inom NÅT!
Jag slutade på ridskola och började sköta grannens hästen (tillsammans med min kusin som var duktig på hästar). Jag ryktade och donade med hästen, men jag visste aldrig varför...utan som ni säger, jag ville göra hästen fin...inte med en tanke på att sadeln skulle passa eller nåt...:eek: ...visst inte att det var viktigt... så fortsatte det i många år. Jag lärde mig själv mkt inom ridningen på mitt vis genom böcker osv...men aldrig en tanke på något annat än ridningen. Ingen kunskap om foder, hästhantering, vård eller nåt.... och då hade jag även 2 welshar på foder först och sen 1 varmblod+ 1 connemara..... gick i 6an och de senare två då gick jag 2 året på gymnasiet.

IDAG när jag köpte häst (för över 1 år sen) då blev det tvärt om. Jag såg hur mina stallkompisar höll på med sina hästar hit och dit. Det var massage, stretching, utprovad sadel, täcken...ja hur mkt som helst som jag fick lära mig ang HUR och VARFÖR... där kommer det in i bilden att jag är stolt över mig själv för jag har faktiskt haft viljan att VILJA lära mig och har lärt mig otroligt mkt om ALLT inom hästen i sig själv och runt omkring. Jag TRODDE jag visste mkt men ICKE att jag gjorde och jag har fortfarande mkt att lära mig, men jag har utvecklat både mig själv och hästen och jag gör ALLT för min häst för att han ska må bra. Är det något jag är osäker på så FRÅGAR jag en som jag tror kan svara på det.....min sadel till hästen är idag utprovad av en sadelutprovare, mitt foder har jag pratat med en agronom om, när min häst ben var svullet, fick 100 olika råd, då ringde jag ATG-kliniken i Kalmar...m m...allt för att lära och för att min häst ska få ha det bra, även om jag har brist på kunskapen...då finns någon annans om jag hjälpa till där....DET TRÅDER JAG ALLA SOM E OSÄKRA...VA INTE RÄDDA FÖR ATT FRÅGA! Det är så man lär sig!!! MEN obs!! Djuret ska inte behöva lida pga av din okunskap!! FRÅGA eller lär dig mera INNAN du skaffa häst!

När jag idag tänker hur lite jag visste och hur hästarna faktiskt blev skötta (även om de blänkte som de finaste tävlingshästar), så var ju grunden helt och hållet åt h****te........det är jag INTE stolt över!!! Men nu har jag efter ett antal år (kanske handlar om att man blivit äldre och mer ansvarsfull också.e ju 27 i år...) ändrat min "hästhållning" helt och hållet. Nu är hantering och skötsel först och ridning sen.

Detta är nu inget personligt mot någon...hoppas alla tar det rätt. Hej :bump: ...från en som kämpar med sin pålle!


:banana: Fler som du borde finnas! :banana:
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Tyvärr är det många barn som idag börjar i fel ända..... de börjar med ridningen och så tjatar de på föräldrarna så får de snart en egen häst. så helt plötsligt så står det en häst hos människor som inte har ngn kunskap om djur.
När jag började rida som 9-åring fick jag rida mot att jag mockade och skötte hästen. dessutom var hästen gammal och dessutom halt under vinter halvåret. så det ställde höga krav på mig att jag tog hand om henne ordentligt. jag lärde mig helt enkelt att ta hand om ett djur och att ta ansvar istället för att bara få allt jag pekar på!!!
Sedan dess har det varit många sköthästar innan jag för egna pengar kunde köpa min egna häst!!
Numera tycker jag att varenda unge får vad de pekar på!!:mad: Snacka om curling föräldrar!!

KUNSKAP FÖRST, HÄST SEDAN!!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 248
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hästmänniskan Hur fungerar det att ta över en häst som blivit omhändertagen av länsstyrelsen? Som jag förstått tidigare håller jourhemmen det lite...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp