Med vad ska vi stängsla in tomt?

Vassi

Trådstartare
Vi behöver hägna in tomten mer, för hundSkrällets och mina nervers skull. Nuläge är att inte en sida av tomten ser ut som en annan; det är lite murat, lite gärdesgård, lite syrener.
Det jag funderar över nu är baksidan som har sluttning upp mot en allmänning. Tomtgränsen går på toppen av sluttningen, grannen har häck där, men vi funderar på att stängsla vid foten. Baksidan ansluter mot gärdesgård i ena hörnet, men istället för att dra det längs baksidan också funderar jag på någon typ av nätstängsel? Tycker egentligen att näten är fula, men tror jag vill ha något som jag ser igenom och funderar på om gärdesgård i foten av sluttningen kan se lite konstigt/inklämt ut? Har också funderat på att plantera någon häck men i så fall sätta upp enklare nät under uppväxttiden. Sambon är sugen på sånt där modernt staket med smalare horisontella ribbor, men det är jag om möjligt ännu mer skeptisk till :cautious:
Vad skulle bukeoraklet gjort?

PS. huset är ett ljust enplans byggt 2002, med standard-villakvarter byggt på 90-talet på andra sidan allmäningen, så gärdesgård enbart för att bibehålla någon lantlig känsla är inte aktuellt. Däremot är det ju väldigt fint...
 

Bifogade filer

  • DSC_0313.JPG
    DSC_0313.JPG
    277,6 KB · Visningar: 96
Om du tänker sätta en häck. syrenhäck kanske? vilket jag tycker skulle passa in bra där, så slår jag ett slag för helt vanligt fårstängsel. Det "försvinner" i en häck men gör det lite mer rymningssäkert (om du har en större hund?).
 
Storlek på Skrället är kanske relevant ja! Han är Australian Shepherd, omkring 55 i manke vill jag minnas (och jag missar aldrig en chans att visa upp honom på bild:angel:) Tack för tips @Lovisaleonora och @Scata. Jag har funderat kring något liknande rent minus el som får växa igen lite. Fårstängsel som förstärkning av eventuell syrenhäck skulle också kunna vara något, även om jag tror att själva häcken är "tydlig" nog. Kanske ändå skulle överväga syren uppe på toppen, bara att låta grannen lösning löpa vidare längs vår tomt också.
DSC_0265~2.JPG
 
Vi behöver hägna in tomten mer, för hundSkrällets och mina nervers skull. Nuläge är att inte en sida av tomten ser ut som en annan; det är lite murat, lite gärdesgård, lite syrener.
Det jag funderar över nu är baksidan som har sluttning upp mot en allmänning. Tomtgränsen går på toppen av sluttningen, grannen har häck där, men vi funderar på att stängsla vid foten. Baksidan ansluter mot gärdesgård i ena hörnet, men istället för att dra det längs baksidan också funderar jag på någon typ av nätstängsel? Tycker egentligen att näten är fula, men tror jag vill ha något som jag ser igenom och funderar på om gärdesgård i foten av sluttningen kan se lite konstigt/inklämt ut? Har också funderat på att plantera någon häck men i så fall sätta upp enklare nät under uppväxttiden. Sambon är sugen på sånt där modernt staket med smalare horisontella ribbor, men det är jag om möjligt ännu mer skeptisk till :cautious:
Vad skulle bukeoraklet gjort?

PS. huset är ett ljust enplans byggt 2002, med standard-villakvarter byggt på 90-talet på andra sidan allmäningen, så gärdesgård enbart för att bibehålla någon lantlig känsla är inte aktuellt. Däremot är det ju väldigt fint...
Ett nätstaket med häck runt/på ena sidan av -beroende på vilken sida man vill ha fin, en hund slinker väl plättlätt genom en häck?

(hopps, trea på bollen)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp