Medarbetarsamtal

workoholic

Trådstartare
Hej!
Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni?

Med min chef har jag samtal en gång i månaden och efter det samtalet vill jag bara stänga datorn och lämna arbetsplatsen för gott. Chefen är inte elak eller så, men hens "peppande" och prat om mål osv. får mig att känna mig misstrodd och i underläge. Jag är inte så öppen och pratar inte gärna om hur jag mår med andra än mina närmaste vänner och familj och måendet är ju en del av medarbetarsamtalet enligt google i alla fall. Det känns pressande att jag ska prata med min chef om hur jag mår. Däremot har jag inga problem med att resonera och diskutera viktiga jobbfrågor i en större grupp, så det är mest den där "öga-mot-öga-situationen som känns jobbig antar jag.

Läser man om medarbetarsamtal på nätet så ska det handla om medarbetarens mål osv. och att medarbetaren ska kunna säga vad som funkar och inte på arbetsplatsen typ. Men jag känner inte att jag har så mycket att säga om den saken. Låter chefen mig vara ifred så trivs jag bra med mitt jobb och gör det jag ska och lite till. Jag sköter mitt jobb med glädje för det mesta, men efter ett medarbetarsamtal sjunker jag till botten totalt. Jag får känslan att det är mer för chefernas samvete snarare än för medarbetarens skull man har samtalen.

Kan man begära att ha färre samtal (kanske 2-3 per år) istället? Vad brukar vara normalt antal? Förr om åren har jag bara haft ett till två medarbetarsamtal per år och det passade mig finfint. Men det här är något annat...

Hur känner ni inför medarbetarsamtal?
 
Vi har bara det en gång om året? Eller vi har ett lönesamtal på hösten och ett utvecklingssamtal på vårvintern. Då brukar chefen prata mål och lite hur man mår och sådär. Nu under pandemin har vi dock haft korta avstämningar med chefen varannan vecka, mer för att han ska hålla koll på oss när vi inte träffats så ofta. Jay har upplevt att det inte har funnits så mycket mer att säga på lönesamtalet/utvecklingssamtalet då för att man har pratat så regelbundet. I vanliga fall pratar man ju mer tv-program och helgplaner i fikarummet.

Jag och min nuvarande chef kommer bra överens och jag skulle nog känna att jag kan komma till honom om det var något känsligt. Så har jag dock inte känt med tidigare chefer, så det är klart att det handlar om personkemi mellan dig och chefen också.
 
Vi brukar ha medarbetarsamtal på hösten där vi pratar om mål, osv, sedan ett uppföljande samtal på våren där vi utvärderar hur det har gått. Tycker egentligen att det brukar vara rätt trevligt med medarbetarsamtalen. Det brukar verkligen inte kännas särskilt stelt, eller så....
 
På min arbetsplats är medarbetarsamtal ett väldigt strukturerat och formellt samtal som genomförs en gång om året i samband med lönesättning. Det görs utifrån en specifik mall som är samma inom hela regionen (sjukvårdsjobb) och är fokuserat runt mående, arbetsmiljö, måluppfyllelse och målsägande.

Därutöver så har vi en drös informella samtal med chefen under året där vi tar upp lite allt möjligt. Men det är inte medarbetarsamtal.
 
Vi har bara det en gång om året? Eller vi har ett lönesamtal på hösten och ett utvecklingssamtal på vårvintern. Då brukar chefen prata mål och lite hur man mår och sådär. Nu under pandemin har vi dock haft korta avstämningar med chefen varannan vecka, mer för att han ska hålla koll på oss när vi inte träffats så ofta. Jay har upplevt att det inte har funnits så mycket mer att säga på lönesamtalet/utvecklingssamtalet då för att man har pratat så regelbundet. I vanliga fall pratar man ju mer tv-program och helgplaner i fikarummet.

Jag och min nuvarande chef kommer bra överens och jag skulle nog känna att jag kan komma till honom om det var något känsligt. Så har jag dock inte känt med tidigare chefer, så det är klart att det handlar om personkemi mellan dig och chefen också.
Ja, det klickar ju inte riktigt mellan mig och min chef, men de andra tycker hen är så bra, så jag börjar väl fundera på om det är mig det är fel på liksom. Förra chefen gick jag mycket bättre ihop med och med hen hade jag medarbetarsamtal som var typ tio minuter om det inte var något särskilt jag ville prata om. Det var mera en "fikastund" liksom. I det här fallet är det en timme varje gång och jag känner mig inte alls bekväm i de samtalen. Det känns som om chefen inte litar på mig liksom.
 
Ja, det klickar ju inte riktigt mellan mig och min chef, men de andra tycker hen är så bra, så jag börjar väl fundera på om det är mig det är fel på liksom. Förra chefen gick jag mycket bättre ihop med och med hen hade jag medarbetarsamtal som var typ tio minuter om det inte var något särskilt jag ville prata om. Det var mera en "fikastund" liksom. I det här fallet är det en timme varje gång och jag känner mig inte alls bekväm i de samtalen. Det känns som om chefen inte litar på mig liksom.
Alltså, jag upplevde lite samma med min förra chef. Mina kollegor upplevde hen som helt fantastisk och jag kände mer ”vad är det jag missar som alla andra ser?” Jag fick också känslan av att chefen inte litade på mig, det var en ganska strulig och tjafsig grupp och det var alltid jag som hade fel, trots att jag kände att det här är inte alls rimligt att de beter sig så. Vädrade jag det med övriga gruppen blev jag typ idiotförklarad, för chefen var helt fantastisk. Ska betona att hen är antagligen jättebra, om kemin stämmer. Kemin mellan oss hade säkert funkat bättre också om inte jag hade haft en så avvikande åsikt från resten av arbetsgruppen.

Är dock väldigt tacksam för min nuvarande chef. Jag kan alltid komma till honom och även om han inte alltid kan göra något hjälper det ibland bara att prata av sig.
 
På min arbetsplats är medarbetarsamtal ett väldigt strukturerat och formellt samtal som genomförs en gång om året i samband med lönesättning. Det görs utifrån en specifik mall som är samma inom hela regionen (sjukvårdsjobb) och är fokuserat runt mående, arbetsmiljö, måluppfyllelse och målsägande.

Därutöver så har vi en drös informella samtal med chefen under året där vi tar upp lite allt möjligt. Men det är inte medarbetarsamtal.
Så har vi också.
 
Avskyr dom :meh: Alltså jag vet vad jag ska göra och jag kan inte göra mer än vad jag gör och nej jag får inte alltid tillräcklig återhämtning eller tillräckligt stöd vid hög arbetsbelastning
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara
Än värre är lönesamtalet där man ska betygsätta sig själv men alla får i alla fall samma betyg i slutänden :meh:
 
Ja, det klickar ju inte riktigt mellan mig och min chef, men de andra tycker hen är så bra, så jag börjar väl fundera på om det är mig det är fel på liksom. Förra chefen gick jag mycket bättre ihop med och med hen hade jag medarbetarsamtal som var typ tio minuter om det inte var något särskilt jag ville prata om. Det var mera en "fikastund" liksom. I det här fallet är det en timme varje gång och jag känner mig inte alls bekväm i de samtalen. Det känns som om chefen inte litar på mig liksom.
Alltså hur I hela friden har chefen tid att ha samtal med alla enskilt en timme varje månad?!
 
Avskyr dom :meh: Alltså jag vet vad jag ska göra och jag kan inte göra mer än vad jag gör och nej jag får inte alltid tillräcklig återhämtning eller tillräckligt stöd vid hög arbetsbelastning
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara
Än värre är lönesamtalet där man ska betygsätta sig själv men alla får i alla fall samma betyg i slutänden :meh:
Det känns ju bra att jag inte är ensam i alla fall :) I år kommer jag inte förbereda mig inför lönesamtalet. I slutänden är det i alla fall chefens betygsättning som gäller. Varför ska jag lägga ner timmar på något som ändå inte tas hänsyn till...
 
Hej!
Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni?

Med min chef har jag samtal en gång i månaden och efter det samtalet vill jag bara stänga datorn och lämna arbetsplatsen för gott. Chefen är inte elak eller så, men hens "peppande" och prat om mål osv. får mig att känna mig misstrodd och i underläge. Jag är inte så öppen och pratar inte gärna om hur jag mår med andra än mina närmaste vänner och familj och måendet är ju en del av medarbetarsamtalet enligt google i alla fall. Det känns pressande att jag ska prata med min chef om hur jag mår. Däremot har jag inga problem med att resonera och diskutera viktiga jobbfrågor i en större grupp, så det är mest den där "öga-mot-öga-situationen som känns jobbig antar jag.

Läser man om medarbetarsamtal på nätet så ska det handla om medarbetarens mål osv. och att medarbetaren ska kunna säga vad som funkar och inte på arbetsplatsen typ. Men jag känner inte att jag har så mycket att säga om den saken. Låter chefen mig vara ifred så trivs jag bra med mitt jobb och gör det jag ska och lite till. Jag sköter mitt jobb med glädje för det mesta, men efter ett medarbetarsamtal sjunker jag till botten totalt. Jag får känslan att det är mer för chefernas samvete snarare än för medarbetarens skull man har samtalen.

Kan man begära att ha färre samtal (kanske 2-3 per år) istället? Vad brukar vara normalt antal? Förr om åren har jag bara haft ett till två medarbetarsamtal per år och det passade mig finfint. Men det här är något annat...

Hur känner ni inför medarbetarsamtal?

1 gång om året eller två. Vissa vill ha fler och vissa tycker att ett räcker. Mest handlar det för mig som chef att lyssna och få feedback på året som gått och idéer som finns framåt.
 
Och varför egentligen hinner det ändra sig så mycket på en månad :confused:
jag har medarbetarsamtal en gång om året en halvtimme och sen brukar det vara en kort uppföljning jag gör mitt allra bästa för att det ska bli så kort som möjligt
Nej, för mig ändras det inget. Jag jobbar på med mina arbetsuppgifter och skapar nya uppgifter när jag är klar med de förra. Jag behöver ingen som "peppar" och kläcker käcka förslag på arbetsuppgifter på mig. Jag kan sköta det där själv. Men hur får man chefen att förstå det utan att trampa hen på tårna :/
 
Nej, för mig ändras det inget. Jag jobbar på med mina arbetsuppgifter och skapar nya uppgifter när jag är klar med de förra. Jag behöver ingen som "peppar" och kläcker käcka förslag på arbetsuppgifter på mig. Jag kan sköta det där själv. Men hur får man chefen att förstå det utan att trampa hen på tårna :/
Läste nån krönika som menade att medarbetarsamtal var förlegat och gammaldags och chefer borde istället lägga fem minuter på ett litet mer informellt samtal typ en till två gånger i veckan
Tyvärr hittar jag inte den igen
 
Jag har 121 med min chef 30min en gång i veckan. Har vi något speciellt att prata om tar vi en timme istället. Vi jobbar i samma ledningsgrupp så det är även saker som rör det operativa arbetet vi talar om. Jag har 30 min var 3:e vecka med mina direktrapporter, varje vecka med nyanställda första månaden för att sedan köra varannan vecka innan de landat i sin nya roll och vi kör var 3:e vecka. Jag tycker det är jättebra att ha tid med de anställda som de själva bestämmer om de har något att prata om, om de har något de funderar över eller vill ge feedback på. Vi avslutar när vi känner oss färdiga, så vi behöver inte hålla på hela tiden om det inte finns något att prata om.

Jag tycker det är förlegat med formella samtal årsvis eller halvårsvis. Då hinner mycket hända och feedback bli inaktuell. Tar hellre saker direkt och på ett ledigare sätt. Därför tycker jag det är bra att ha samtalen så ofta som jag har dem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 988
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 384
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp