Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle gärna jobba vidare med hästmassage och sadlar!
Tänk vad många fler som skulle få hjälp! Även De med sämre ekonomiska möjligheter :-)
Kan även tänka mig jobba deltid med ekonomi eller t.ex. som personlig assistent.

Vill inte jobba som lärare, sjuksköterska för det passar mig inte.

Biffen som tycker det är jobbigt att fakturera o gärna skulle jobba gratis och hjälpa alla om jag kunde..
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

*kl* Jag skulle fortsätta jobba på korttidsboende för utvecklingsstörda barn och ungdomar, fast på heltid. Idag jobbar jag även som personlig assistent och det skulle jag sluta med.

Jag skulle inte vilja jobba med något som innebär att jag ska stirra på en dator åtta timmar om dagen.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle jobba med det jag ville bli en gång, innan SYOn sa att jag var för allergisk. Veterinär.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle nog försöka prova på så mycket som möjligt och byta när det känns trist.

Jag skulle inte vilja städa, sitta i kassan och liknande. Jag tror att min rygg skulle gå sönder av det.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Tänk er att det skulle införas medborgarlön i Sverige - alla heltidsarbetande får en lika stor månadslön.

Vilket yrke skulle du välja? Vilket skulle du allra minst vilja ha?

Mest sannolikt skulle jaq fly kommunisteländet och arbeta i ett land där man tycker att strävan, ambition och ansträngning är något bra som ska belönas.

I andra hand skulle jag göra saker som verkar skojiga och utvecklande och som kostar mig absolut minst. Jobba hemma med nåt flummigt så att man slipper resekostnader. Självklart skulle man inte ta studielån eller satsa på studier vilket skulle innebära att man fick extremt mycket sämre ekonomi än andra. Om inte det också ingick med samma lön.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Mest sannolikt skulle jaq fly kommunisteländet och arbeta i ett land där man tycker att strävan, ambition och ansträngning är något bra som ska belönas.

I andra hand skulle jag göra saker som verkar skojiga och utvecklande och som kostar mig absolut minst. Jobba hemma med nåt flummigt så att man slipper resekostnader. Självklart skulle man inte ta studielån eller satsa på studier vilket skulle innebära att man fick extremt mycket sämre ekonomi än andra. Om inte det också ingick med samma lön.
Jag ändrar mitt svar och säger som sjoberga istället. :)
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Mest sannolikt skulle jaq fly kommunisteländet och arbeta i ett land där man tycker att strävan, ambition och ansträngning är något bra som ska belönas.

I andra hand skulle jag göra saker som verkar skojiga och utvecklande och som kostar mig absolut minst. Jobba hemma med nåt flummigt så att man slipper resekostnader. Självklart skulle man inte ta studielån eller satsa på studier vilket skulle innebära att man fick extremt mycket sämre ekonomi än andra. Om inte det också ingick med samma lön.

Fast det där förklarar väldigt dåligt varför det ändå finns förhållandevis många människor som utbildar sig, inklusive tar lån för det, utan att det direkt lönar sig ekonomiskt jämfört med att ta något betydligt enklare arbete tex i industrin eller liknande. Det verkar helt enkelt som att det faktiskt existerar människor som har andra eller åtminstone fler drivkrafter än pengar.

Samma faktum visar ju också att typ inget land belönar ambition och strävan, utan vissa former av ambition och strävan (tex teknikeryrken mer än humaniorayrken och omsorgsyrken).

Obs att detta inte är en argumentation för medborgarlön, direkt, utan just ett argument mot idén att vi bara gör sådant som lönar sig (ekonomiskt).

Om jag fick välja mellan att behålla mitt nuvarande arbete men få en städares lön för det, eller att arbeta som städare med bibehållen lön, skulle jag välja det första. Den belöning som det innebär att ägna dagarna åt sådant man finner roligt och intressant, ska inte underskattas.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Tänk er att det skulle införas medborgarlön i Sverige - alla heltidsarbetande får en lika stor månadslön.

Vilket yrke skulle du välja? Vilket skulle du allra minst vilja ha?


Jag stimuleras och trivs fantastiskt bra inom det område jag tillhör som berör ledarskap och organisation.

Högre tjänst inom polisväsendet och ev läkare skulle nog också vara kittlande alternativ.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag håller helt med. Jag skulle också hellre göra mitt nuvarande jobb än väldigt många andra.

Å andra sidan; om det då fanns ett land där det uppskattades mer skulle jag med stor sannolikhet ta mig dit istället. Sedan är inte pengar det enda medlet för uppskattning heller. Men med det samhälle vi lever i idag, skulle det vara ett tydligt tecken av samhället att man inte premierar kunskap, strävan, vilja och ambition. Om Kalle som städar toaletter hinner en om dagen för att han Facebookar 92% av tiden och Henrik som effektivt städar 100 stycken, skulle få exakt samma lön.

Jag tror att det definitivt kommer att sätta normen vid Kalles insats.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag ändrar mitt svar och säger som sjoberga istället. :)

Jag ocksa om man inte fick lon for att plugga. Jag skulle latt kunna ha pluggat mig igenom livet och trivts jatte bra ... om jag fatt ungefar lika mycket i fickan som alla andra.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Den belöning som det innebär att ägna dagarna åt sådant man finner roligt och intressant, ska inte underskattas.
Jag ansluter mig till Petruskas argumentation, och konstaterar att jag faktiskt tillämpat den själv.
Frågeställningen tycker jag är kul men svår, jag själv skulle definitivt söka mig till något yrke som innebär utmaning, utveckling och i bästa fall att göra litet nytta för andra. Möjligen inom vården.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Mest sannolikt skulle jaq fly kommunisteländet och arbeta i ett land där man tycker att strävan, ambition och ansträngning är något bra som ska belönas.

I andra hand skulle jag göra saker som verkar skojiga och utvecklande och som kostar mig absolut minst. Jobba hemma med nåt flummigt så att man slipper resekostnader. Självklart skulle man inte ta studielån eller satsa på studier vilket skulle innebära att man fick extremt mycket sämre ekonomi än andra. Om inte det också ingick med samma lön.

STRÄVAN, AMBITION och ANSTRÄNGNING, liksom anvarstagande brukar ju inte premieras i lönekuvertet i dagens samhälle... Tvärtom så många yrken där dessa ovanstående ord är fixstjärnor är påfallande ofta lågavlönade.

Så att man skulle få rekryteringsproblem till kvalificerade tex ingenjörsjobb om man införde medborgarlön är ju rent nonsens - med betalda studier så finns det gott om människor som skulle välja att utbilda sig och att ta sig an intressanta och utvecklande jobb. Där man skulle få problem med rekryteringen är ju "skitjobb" som tex personlig assistent och hamburgervändare på donken...
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag stimuleras och trivs fantastiskt bra inom det område jag tillhör som berör ledarskap och organisation.

Högre tjänst inom polisväsendet och ev läkare skulle nog också vara kittlande alternativ.

Men gud, hur kunde jag glömma BROTTSUTREDARE? Det sa jag på AF för ett år sen och hon tittade lite konstigt på mig. :D Jag var helt allvarlig, undrar i vilket fack hon stoppade mig. Jag fick inget annat jobb heller så nu är jag "fri".
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Fast det sistnämnda är ju konstigt. Problemen skulle väl knappast bli större om hamburgervändaren har samma lön som alla andra än idag, när hen har en pisslön? Från ett ultralåglöneyrke till ett maxlöneyrke liksom.

Och jag tycker nog att strävan, ambition, ansträngning och ansvar lönar sig inom många yrkesområden. Jag skulle nog vilja säga alla yrkesområden. Däremot värderas yrkesområden kanske mot varandra med helt andra parametrar.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Ja, det hade kunnat vara något. Lägga pussel och få fram information.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Tänk er att det skulle införas medborgarlön i Sverige - alla heltidsarbetande får en lika stor månadslön.

Vilket yrke skulle du välja? Vilket skulle du allra minst vilja ha?

Innebär detta att man kan utbilda sig till vad som helst också? För det spelar ju ingen roll med lönen om man inte kan utbilda sig till ett yrke man vill ha.

Om man får välja ett yrke vilket som helst så skulle jag vilja vara rättsläkare! :love: Det är ju givet det intressantaste jobbet som finns! :p

Vill inte vara lärare eller jobba på demensboende.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 725
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Hej! Jag har en oerhörd beslutsångest när det kommer till vad jag vill bli när jag blir stor (nåväl, större). Nu velar jag mellan att...
Svar
4
· Visningar
654
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp