Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Kommer de att marknadsföras som midsommargranar? Eller som Rea på fjolårets? Eller Var Först - Köp nu, betala sen. :D
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Tänk er att det skulle införas medborgarlön i Sverige - alla heltidsarbetande får en lika stor månadslön.

Vilket yrke skulle du välja? Vilket skulle du allra minst vilja ha?

Tack för alla intressanta svar!!

Jag som är högutbildad med ett intressant jobb skulle nog inte direkt byta, men med tanke på tempo och den hjärngympa jobbet ger skulle jag nog sitta som spärrvakt i tunnelbanan (trygg, sällan besökt station. Dagtid) var fjärde vecka så kunde jag hinna med lite läsning, surfning och telefonpratning också :D.

Minst av allt skulle jag vilja ha ett slitigt jobb (fysiskt och mentalt). Om jag inte kunde få göra något som tillfredställer mig själv så hade jag valt absolut enklast möjliga (som spärrvakt!)
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Julgransförsäljare på sommaren låter fint.

:D

Då inställer sig nästa fråga:

Skulle egenföretagare vara de enda utan medborgarlön och om de fick medborgarlön ändå, skulle de få ha hur dåliga affärsidéer som helst (föratag som inte går runt)? Ingen ska ju tjäna mer än någon annan så uttag av företagsvinst är ju inte att tänka på...
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle vilja driva en liten butik med riktigt välsmakande grönsaker och frukt, och massor med vackra väldoftande blommor :)

Om inte det skulle jag gärna jobba med djur, som gårdskarl på en "blandad" bondgård (typ 4H-gård, det jobbade jag med som yngre).

Skulle vara härligt att vara utomhus om dagarna, åtminstone när det är lite varmare ;)
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Många jobbar med att vända hamburgare inte för att det är ett stimulerande och utvecklande jobb, utan för att det ger en lön. Även att just den lönen är pissdålig så får ju unga väldigt få insatser från samhället så alternativet är ju ännu sämre.

Om man då får samma lön för att gå hemma som att vända burgare - ja då blir det ju svårt att övertyga någon att ta ett sånt jobb.

Däremot tex rättsläkare, konstruktör m.fl. jobb är ju intressanta och utvecklande och det skulle ju folk vilja bli även om lönen var samma som att gå hemma.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Försvinner "ekorrhjulet" ur ekvationen så skulle förmodligen personlig assistent vara ett bättre jobb än vad det är idag.

Idag är det ju ett dåligt jobb pga av värdelösa anställningsavtal med noll anställningstrygghet i kombination med låg lön och deltid...
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Om man då får samma lön för att gå hemma som att vända burgare - ja då blir det ju svårt att övertyga någon att ta ett sånt jobb.

Jag förstår hur du tänker. Men det var inte så jag tolkade det. Man fick inga pengar om man inte arbetade heltid.

Jag tror att det finns gott om människor som skulle vilja ha jobbet som donken-burgar-vändare för samhällets maximala utbetalda lön - ett jobb där man nästan helt slipper ansvar, tänkande, utveckling och skoltid. Gå dit, gör som du blir tillsagd, få ut samma lön som en hjärnkirurg med 15 års utbildning. DET tror jag är ett drömjobb för hyfsat många.

Finns alternativet att göra ingenting skulle det däremot givetvis väljas av exakt samma grupp.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Man kan ju bara döma utifrån sig själv, och personligen avskyr jag "hjärndöda" jobb mer än något annat.

Vidare så om jag inte känner att jag lär mig nya saker eller inte känner att jag kan utvecklas vidare så blir jag förbaskat less... men det är ju så jag fungerar. För egen del så är lönen inte det mest betydelsefulla och jag älskar att få lösa svåra problem, desto värre kriser ju mer trivs jag :D
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Julgransförsäljare på sommaren låter fint.

Jag förstår hur du tänker. Men det var inte så jag tolkade det. Man fick inga pengar om man inte arbetade heltid.

Det verkar vara flera som tolkat det jag skrev som du gjort. Själv tänkte jag mer på att specificera att det är samma lön för alla yrken och att man inte kan jämföra heltid med deltid, men det kanske var lite onödigt skrivet eftersom det säger sig självt (och flera "misstolkade" det jag skrev).
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

jag skulle nog faktiskt vilja jobba i stall. Iaf som någon annan skrev typ var fjärde vecka och resten på mitt nuvarande jobb. Jag har periodvis jobbat extra/sommarjobbat i större stall både med rent stallarbete och i ett med mycket ridning (fram/avridning, uteritter på tävlingshästarna och unghästar) och jämfört med mitt nuvarande jobb var det så befriande att gå hem och vara färdig. Så känner jag aldrig på jobbet nu.

Rutiner, man ser resultat snabbt och mycket frisk luft och kroppsarbete ;)!

Annars tycker jag det kan vara ganska roligt att sitta i receptionen på jobbet någon enstaka dag (gör helt andra saker egentligen), det är många bollar i luften och det finns så mycket extra man kan ta till för att lösa saker snabbt och enkelt om man är lite snabb och serviceminded.

Men jag skulle nog vilja behålla mitt jobb ändå. det enda som är halvtaskigt med det är ju just lönen (med tanke på studielånen och utbidlningslängd..) och nedskärningarna. Men de skulle vi kanske bli av med med meborgarlön?

/Shudde- som det faktiskt bor kvar en lite kommunist i sen tonåren.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle nog fortfarande göra det jag gör eller kanske jobba ute halvåret så hjärnan får vila och kroppen får arbeta lite mer istället. Iallfall blanda upp det jobba fysiskt halva veckan och hjärngympa andra halvan.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

KL
För att få ett visst yrke, skulle man ju fortfarande behöva utbilda sig och visa sig vara lämplig. Utbildning skulle dock vara gratis. Men fortfarande skulle det ju vara nödvändigt att premiera de som anstängde sig, dvs har bra betyg och därför kommer in på utbildningarna. Och då kanske får bättre och roligare jobb.
Jag skulle definitivt vilja utbilda mig, och fortfarande vilja ha ett varierande och intressant jobb. Jag gillade tanken där om att man kan bjuda på sin kunskap även till de som i nuläget inte har råd. I och med att man inte tar betalt för tjänsterna, utan har sin lön så som den nu är oavsett.
På något sätt tilltalar det mig, att vi alla skulle bli mer lika, och att samhället inte gick ut på att konsumera maximalt (eftersom vi inte skulle vara lika köpstarka på sådär femtontusen kr per skalle). Kanske skulle andra värden bli viktigare, den om att ge och ta lite mer förutsättningslöst. Och om inte allt gick ut på att tjäna pengar, skulle inte miljön kunna tänkas få större status? Nu är det ju pengar som är viktigast, inte människorna och miljön, så som det borde vara i mitt tycke.

Den som bara rengör en toalett under en arbetsdag, blir nog av med sitt jobb i alla fall...
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle jobba med samma som nu. Pengar har aldrig varit någon större drivkraft för mig. Trist att så många skulle välja bort sitt nuvarande jobb.

Ca 1/3 av dygnets timmar går åt till arbete för de flesta. Ungefär lika mycket sover vi. Alltså ska pengarna från det mindre önskade jobbet spenderas på den sista tredjedelen, det som somliga kallar livskvalitet.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Kl
Jag skulle definitivt fortsätta utbilda mig! Finns så mycket intressant att lära.
Jag skulle sen mer än gärna sprida mina kunskaper!
Att mång bara drivs av pengar är så sorgligt.
Utvecklingen skulle inte stanna av, däremot kan den ske på så många flera plan när det inte enbart är ekonomi som styr. Gissar jag.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle lätt bli Mjölkbonde om man fick samma lön som alla andra!
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Självklart hoppryttare! :D Näst efter det så skulle jag gärna vara programledare för (svenska) Mythbusters! Det är väl de två jobben jag kan komma på som skulle vara bättre än det jobb jag har.

/Lady_S
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle nog sluta inom vården och börja börja jobba i butik istället :) kan inte välja om jag skulle vilja sälja häst/djursaker, fina klänningar eller heminredning.. allt är lika roligt tycker jag.
Kul att stå och packa upp fina nya fräsha saker :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag har en oerhörd beslutsångest när det kommer till vad jag vill bli när jag blir stor (nåväl, större). Nu velar jag mellan att...
Svar
4
· Visningar
650
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp