Bukefalos 28 år!

medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

M

mausi

hej

finns medelt som heter bromsbroms kvar och vart får man tag i de isåfall?? någon som har något annat tips på medel som FUNKAR mot broms??
dessa insekter gör mina hästar tokiga!

kanske nån som har nå supertips mot svidknott också?? har en exem häst så dom små jävlarna vill jag inte ha på!

:)
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

Där jag jobbar säljer vi medlet. Har inte provat det själv men många kunder har sagt att det var bra så vi skulle ta hem det. Usch för bromsar!!!!
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

En gång smörjde vi in en hel ko med Skillingaryd salva. Och jag vill lova dig att: inte en endaste broms satte sig på henne efter det. Visst, kletigt blev det, men kon mådde bra och det var ju det som var huvudsaken. Lite klet får man stå ut med. INNAn vi smörjde in henne hittade vi henne helt apatisk med enorma mängder broms på sig, men efter halva burken (minst) inkletad på kon, så surrade enbart nån fluga runt henne. Vi stod faktiskt och iaktog henne en lång stund efter det. Funkar fin fint denna salva.

Annars får man faktiskt ta in dom under de kritiska timmarna, typ mitt på dan när dom är som värst. Svidknotten tror jag inte mycket biter på då dessa anfaller i jättehordar. Vi brukar ta in hästarna när dessa härjar för mycket.
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

Där jag jobbar säljer vi medlet. Har inte provat det själv men många kunder har sagt att det var bra så vi skulle ta hem det. Usch för bromsar!!!!



ja men de är ju lite långt bort, ni har ingen internetshop eller dylikt?? eller kan skicka medlet??
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

jo jag brukar ta in dom på de värsta broms perioderna men tänkte kan ju inte ha dom inne både på dag (broms) och kväll morgon för knott, då blir dom inte ute mycket inte....
har erfarenhet av att skillingarrydssalvan blir kokhet i solen och deär inte bra! :( svårt detta med alla insekter på somaren, och alla har vi där vi bor.... suck....

finns de verkligen inget medel som biter på dom????





En gång smörjde vi in en hel ko med Skillingaryd salva. Och jag vill lova dig att: inte en endaste broms satte sig på henne efter det. Visst, kletigt blev det, men kon mådde bra och det var ju det som var huvudsaken. Lite klet får man stå ut med. INNAn vi smörjde in henne hittade vi henne helt apatisk med enorma mängder broms på sig, men efter halva burken (minst) inkletad på kon, så surrade enbart nån fluga runt henne. Vi stod faktiskt och iaktog henne en lång stund efter det. Funkar fin fint denna salva.

Annars får man faktiskt ta in dom under de kritiska timmarna, typ mitt på dan när dom är som värst. Svidknotten tror jag inte mycket biter på då dessa anfaller i jättehordar. Vi brukar ta in hästarna när dessa härjar för mycket.
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

knappast att rekommendera! :crazy: är som att smörja in sig med vaselin och lägga sig i solen, följden blir brännsår.

ts; det finns många andra preparat som doftar tjära. tex prob och ovannämnda bremsen-blocker (det är så den heter, ej bromsbroms! är en tysk produkt). så himla mkt effektivare än citrondoftande medel tycker jag dock ej att den är, och lukten svider verkligen i näsan. dessutom är den dyr!
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

SOm med allt annat är det individuellt. För vissa hjälper bromsbroms mot bromsarna, för andra har det ingen effekt. Samma med knott.

Det finns kvar ja.
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

Ingen internetshop tyvärr, brukar bara skicka vid byten och reklamationer.
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

Jag vet några här i norrtälje som säljer broms broms. Dom kan säkert skicka om man är beredd att betala frakt men dom har ingen affär eller så...


Centaur: Jag har använt skillingarydsalvan i alla år och min häst har då aldrig haft brännskador ;)
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

Min häst fick också brännskador av skillingarydsalvan. Jag använde den för att hålla insekterna borta från honom, efter några dagar var han helt skinnflådd på bringan!

Fö så instämmer jag i att bromsbroms är kanon, hade det för ett par somrar sedan under ridpassen. Ska försöka få tag på det i sommar igen!
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

Dom leverar hem i alla fall om du köper spån samtidigt av dom ;)

Man kan ju ringa dom och höra om dom har leverans till någonstans i närheten så kan dom ta med det i samma sväng, man får en faktura vid leveransen att betala in på...

men som sagt, vet bara att stallet jag står i köper viss del spån av dom och då har dom även köpt andra produkter samtidigt av dom och fått levererade med spånet.... dom är nog inte omöjliga
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

då beror det nog på individ för skillingarydsalvan är det enda jag använder på sommaren och vid ridning sprayar jag på vatten/äppelcidervinäger över hästen, inget annat använder jag...

Jag är lite sådär att ju mer man använder ju sämre blir hästens eget försvar...
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

Jo, att de har hemkörning vet jag. Menade mer att jag inte vet om de kan skicka. De åker knappast enkom nånstans för en flaska bromsbroms, och vet inte var TS bort.

Fakturera en flaska bromsbroms blir dyrt, de har lagt på fakturaavgift för småfakturor (förståeligt). Men bor TS i rätt del av landet så kanske någon i närheten bestället.

/Alexandra - som i många år köpt det mesta, hemkört och bekvämt, av Tuna foder, och bor dryga milen från dem. Bortskämt värre =)
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

hej

ja skillingarydssalvan använder jag endast under magen just för inte solen ska titta dit.. men jag håller med dem är bra :)

jag använder ju nylanders på exemen och de funkar super... men just vad håller bromsen och knotten borta?? de är en hel vetenskap det......hm...

så äppelsicervinäger ska alltså funka?

verkar vara svårt att få tag i bromsbroms... :(
 
Sv: medel mot broms??? !!!! bromsbroms???

Tja, under 20 års tid har jag aldrig vart med om brännnskador på vare sig häst eller nöt med den salvan. Min erfarenhet. Sen så smörjer man knappast in en hel häst som vi gjorde med kon för det var extremfall...fast det kanske inte någon förstod ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
866
Senast: skogaliten
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp