"Medeldistans-SM"

CK

Trådstartare
Hur förhåller ni er till att det är ett medeldistans-SM, på gång?

Jag har funderat på detta mycket, och kan inte se en enda anledning varför.

Själva huvudtanken med distansritt handlar ju om att rida långt. Att då lägga ett SM på 9 mil känns helt galet.
Dels för att ett SM SKA vara svårt, alla SKA inte kunna delta. Och ett SM ska ligga i svåraste klassen, dvs 16 mil.

Jämför man med andra ridsportgrenar blir det som att lägga ett dressyr-SM i lätt B, och ett hopp-SM i 120-hoppning. "Bara för att locka deltagare".


Ska de ryttare, som tävlar sin andra säsong med sin nya unghäst, kunna ta ett SM-guld och åka hem till stallet med en sönderriden häst?
Vill man offra hästen lär det kunna gå riktigt, riktigt fort på en 9-mil, där man rider om ett mästerskapsguld.

Åsikter och kommentarer, tack.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

I vilka kretsar förs dessa diskussioner? :confused: Har inte läst något från distanskomitténs möten om detta, så jag förstår inte var/när beslutet förankrats. Eller är det något som kommer "uppifrån" SvRF utan insyn i sporten? :confused:

Jag tycker absolut att SM skall gå på 16 mil så länge vi har tillräckligt med ekipage för att fylla klassen. Blir det för få ekipage kan man fundera på att sänka till 12 mil, men 9 låter väldigt kort. Det skulle ju till och med jag kunna ta mig runt. :p

Kan det handla om att vi har få 16 milsritter numera?
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Går man in på Värmlands Distans hemsida och läser "rapport från Grenledar och arrangörsträff" så finns info där.

Jag tror grundtanken är att få fler ryttare till sporten, men då anser jag att det finns betydligt bättre sätt att jobba för det, än att göra ett medeldistans-SM.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Hm... Jag tycker det låter lite knepigt. Visst vore det superskoj att rejsa runt 9 mil med fjordingen och kunna skryta om att ha SM-medalj, men det känns inte riktigt seriöst. :o

För mig är distansritt på SM-nivå långa ritter, inget som vem som helst kan tjoa sig runt... :grin:

Om tanken är att man skall locka fler personer till sporten genom att vem som helst kan vinna SM, så känns det mer som vi ger sporten ryktet av att vara en lätt sport...
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Tror att jag hörde någonstans att man jämför det med tex. skidåkning och alla deras olika distanser, men jag är inte riktigt säker.

Kan tycka både och om detta, dock tror jag att man måste lämna bedömningen gällande fart till ryttarna. Idioter finns i varje gren och de som vill "offra" sina hästar på tex. ett medel-SM kommer ju aldrig att komma längre. Klurig fråga.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Skidåkning är ju skidåkning. Sen hur långt man åker är ju lite olika.

Distansritt är ju att rida långt, sen att det finns lägre klasser för de på väg upp eller för de med begränsat intresse/kapacitet är ju nödvändigt.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

I Sverige distans= uthållighet förknippat med prestation av både ryttaren o hästen = SM = 160 km!

Korta snabba lopp = Galopp på Täby mfl.

Tror fler blir avskräckta för korta snabba lopp. Det kräver en lätt hästtyp.
Tror oxå risken finns att oförstånd kan göra att hästen tränas fel o då ej håller i längden.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

*knapplån*
Distanskommiten har godkänt att det görs ett försök med ett inoficiellt medeldistans-SM som går över 90 km på A9-ritten 2 juni 2012.

Alla vill inte eller kan inte rida stjärnritter, vilket man numera måste för att kunna rida 120 km eller 160 km.

För att bredda sporten behöver man se till alla. Ge dom som inte vill rida stjärnritter en morot, ett mål att försöka uppnå.
Det kommer finnas krav på att kvalat för att få rida på detta "SM". (Dessa kval-regler har jag inte i huvudet)


Att distans är att rida långt som ni skriver öppnar ju för en diskussion i vem som avgör vad som är att rida långt.
Att rida 40 km kan verka jättelång för en nybörjare, att rida 160 km är för dom flesta toklångt och dom flesta ryttare kommer inte dit.
Och att rida 160 km är inte aktuellt för dom som vill ha en fin dag med sin bästa vän och att man vill ha kul tillsammans.

Bättre att se möjligheterna i utveckling av sporten.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Är tanken att det ska vara en morot för medelmåttor?

Isåfall känns tanken på ett gemensamt riksmästerskap mer riktigt.
Med "guld" till bästa hästen i varje ras, och så.

Jag har för övrigt alltid haft väldigt svårt att begripa mig på simning, där det delas ut medaljer och rekord hej vilt. Kortbanor och långbanor, alla möjliga distanser, simsätt och kombinationer.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

En annan fråga, som jag inte har koll på. ;)

Om man vinner ett inofficiellt SM, har man då vunnit ett SM eller inte?
För det är väl knappast de riktiga SM-medaljerna som delas ut?

Vad krävs för att det ska bli "riktig" SM-status på en tävling?

Och hur utvärderas tävlingen efteråt, efter som den är på försök första året?
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Jag tycker det låter nedvärderande att skriva "medelmåttor" som definition att man inte satsar på 160 km.

Dina frågor ang. medaljer, status och utvärdering är bäst att du tar med distanskommiten gissar jag på då dom ju är beslutade.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

*kl*

En tanke bara.. I hoppning har man ju uppdelat i Elit, Div I, Div II osv. Eller så hette det i alla fall förr om jag inte missminner mig, börjar bli lite gammal :D Skulle kanske det kunna vara ett sätt att locka ryttare i alla klasser? Att man ex rider i en viss division och därmed blir mästare i den? Och givetvis är 160km den högsta och då mest ärofyllda att vinna. SM borde kanske vara något som enbart 160km-ekipage kan vinna men att det andra kanske kunde heta "Division I-mästare år 20XX" eller dylikt. Spånar som sagt bara men det vore ju roligt om det fanns mål att uppnå för de som inte satsar på 160km eller de som är på väg uppåt och behöver få bekräftelse längs med vägen.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Behöver man alltså inte FEIpass för att starta på medeldistansSMet? Personligen tycker jag det är kul med nya grepp:-) Jag tycker det är kul om även vi medelmåttor kan drömma lite.. Förstår inte heller riktigt diskussion om tempot. Internationella 16 mil ligger ju numera på ett så högt tempo så det bara är en handfull i Sverige som klarar. Jag har lite svårt att se att bara för att vi har en enda tävling på 90 km i som kallas en viss sak så börjar folk flänga runt i ett rasande tempo och dessutom enkom träna för just denna försökstävling?? Och om det nu är så lätt att ta sig runt på T80, hur kommer det sig att vi inte har en stadigt ökande startsiffra?
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Jag tycker det låter nedvärderande att skriva "medelmåttor" som definition att man inte satsar på 160 km.


Så ska det inte tolkas.
Hittade inget annat bra ord för det, bara.
Gemene man kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: "Medeldistans-SM"

*kl*

En tanke bara.. I hoppning har man ju uppdelat i Elit, Div I, Div II osv. Eller så hette det i alla fall förr om jag inte missminner mig, börjar bli lite gammal :D Skulle kanske det kunna vara ett sätt att locka ryttare i alla klasser? Att man ex rider i en viss division och därmed blir mästare i den? Och givetvis är 160km den högsta och då mest ärofyllda att vinna. SM borde kanske vara något som enbart 160km-ekipage kan vinna men att det andra kanske kunde heta "Division I-mästare år 20XX" eller dylikt. Spånar som sagt bara men det vore ju roligt om det fanns mål att uppnå för de som inte satsar på 160km eller de som är på väg uppåt och behöver få bekräftelse längs med vägen.

Inte så tokig tanke :bow:

Men allsvenskan är inte det i lag? Går givetvis att göra om till individuellt.
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Jo, det är väl lag men det skulle väl gå att rida individuellt i distansen.

Sen skulle man runt om i Sverige ha vissa klasser som ingår i den division man tänker sig rida i. Och man måste delta i, låt säga två-tre olika tävlingar i sin division för att ha chans till titeln. Någon form av kvalsystem för att klättra i divisionerna och har man som ekipage ridit i en division så kan man inte hoppa ner ett snäpp bara för att det är lättare att vinna där.

Spånar hej vilt men det kanske kan komma nåt gott ur det :D
 
Sv: "Medeldistans-SM"

Ja, sånt tror jag ger bättre effekt än att locka in folk till sporten med än att "börja med distans, det är skitenkelt att ta sig till SM.

Att man blir mästare i olika klasser. Och där man även blir uppklassad, så inte eliten får delta i division 2.


Jag vet inte hur många tidningsreportage jag läst om "Albin satsar på distans, han klarade en CR på sin fjording, nu satsar han på landslaget med sin nyinköpta, oinridna arab".
 
Sv: "Medeldistans-SM"

...dessutom har jag för mig att man måste kalla en ny tävlingsform/-nivå för "riksmästerskap" i ett par år innan man får kalla det SM.

Tycker idén om allsvenska på olika nivåer är bättre däremot.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 694
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 858
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 725
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp