Medelhöjd på halvblod?

HeJe

Trådstartare
Enligt vad jag kan läsa mig till om BLUP så anger värdet för mankhöjd vad hingsten i snitt lämnat i förhållande till varje köns medelhöjd.

Vad är då medelhöjd för sto resp hingst/valack?

Eller har jag förstått fel om den delen av BLUP, hur ska det värdet i så fall tolkas?

HeJe
 
Sv: Medelhöjd på halvblod?

Har oxå undrat över det. *Puttar upp* Ngn som vet?
 
Sv: Medelhöjd på halvblod?

Jag har luskat lite och fått siffrorna från SLU som det refereras till i BLUP indexet. Medelmankhöjden är 163,4 cm för ston och 165,3 cm för valacker och hingstar. Medelmankhöjden är räknat på hästar födda 1987-2001 som har deltagit i kvalitetstävlan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 637
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 704
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp