Medföljande/lyxhustru

Sesca

Trådstartare
Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐
 
Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐
Tja, det låter väl som ett rätt trevligt upplägg just det där att man kan ta lite ströjobb om man vill eller plugga om man vill. Annars skulle jag nog bli ordentligt uttråkad. Något som oroar mig är eventuell pension och vad som händer om det blir skilsmässa.
 
Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐

Jag ser det strukturella problemet i att det är så hög andel kvinnor som väljer det. För individen handlar det mer om att man bör säkra upp pension och annat i sin ekonomi, så att man inte blir starkt beroende ekonomiskt av att förhållandet inte avslutas. Att arbeta och tjäna pengar ger många fördelar ekonomiskt och försäkringsmässigt till individen, olika viktigt i olika länder.
 
Tja, jag tycker det rent samhällsmässigt sett pratas väldigt mycket om de kvinnofällor som faktiskt finns, och som faktiskt är ett problem, men varför ska det pratas på individnivå? Du gör väl som du vill, se till att gubben din betalar in din pension bara. Personligen bryr jag mig inte heller alls om hur personer lever sitt liv.
 
Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐
Jag tycker inget om det - så länge du trivs och mår bra, OCH inte är helt beroende av den tillvaron och landar platt i ingenstans om förhållandet tar slut. Hur ser din pension ut? Om du blir ensam vid livets senare del och inte jobbat ihop pension?

I övrigt - härligt! Om du trivs och tycker att livet leker!
 
Jag tror att man måste vara väldigt krass och inse att det faktiskt är ett "jobb" att vara medföljande också och se till att den personen har tillgång till egna pengar och hjälpas åt så att den medföljande har pensionsförsäkring, en uppdaterad utbildning + kontaktnät. Att vara medföljande är att investera i sin partners karriär och om relationen mot förmodan tar slut eller partnern dör ska man inte hamna på bar backe.

Kärlek i ett parförhållande är att ge varandra trygghet
 
Vad menar du med ”dealen”? Är den mellan dig och din partner? Är man i ett seriöst förhållande så handlar det väl om kompromisser och/eller gemensam vilja när det gäller jobb utomlands. Beroende på bransch och land är det ju inte alltid helt enkelt för vem som helst att skaffa jobb heller, så det där ”lyxhustrulivet” kan ju lika gärna vara en uppoffring för att partnern ska kunna leva ut sin dröm.
 
Senast ändrad:
Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐
Jag tycker ditt inlägg är intressant. Utveckla jättegärna lite mer och berätta hur ditt liv ser ut, dina planer, drömmar, ambitioner etc. Och hur du planerar för din framtid, din pension etc. Jag är uppriktigt intresserad och inte ett dugg kritiserande :heart
 
Egentligen är det bara två problem jag kan se.

Det ena är ekonomiskt - hur ser framtiden ut? Ett gäng år utan egen inkomst kan få pensionen att bli minimal så småningom.
Det andra är mer mentalt. Som grannens mamma sa när granen inte ville följa sin sambo till USA i två år som "lyxhustru". Det skulle aldrig gå, A skulle starta ett världskrig
Dvs man riskerar att bli uttråkad och sakna intellektuell stimulans.
 
Jag tycker ingenting förutom det som redan påpekats angående det ekonomiska skyddet och huruvida man är beroende eller självständig.

Dock känner jag ang det ekonomiska att pension är en sak. Men sjukpenning och liknande. Om man skadas för livet t ex, och sitter där med sjukersättning på garantinivå - hur blir det då?

Så skulle jag vara lyxhustru skulle jag vilja vara vitt avlönad sådan så jag har en taxerad inkomst.

Jag tror själv inte jag skulle trivas, möjligen på halvtid. Men jag tycker inget särskilt om de som väljer det.
 
Egentligen är det bara två problem jag kan se.

Det ena är ekonomiskt - hur ser framtiden ut? Ett gäng år utan egen inkomst kan få pensionen att bli minimal så småningom.
Det andra är mer mentalt. Som grannens mamma sa när granen inte ville följa sin sambo till USA i två år som "lyxhustru". Det skulle aldrig gå, A skulle starta ett världskrig
Dvs man riskerar att bli uttråkad och sakna intellektuell stimulans.
Pensionen är ju ofta minimal ändå om man spenderar många år utomlands - lite beroende på land då såklart - men många har ju ”eget sparande” som främsta pensionskälla. Är det transfer inom bolaget brukar ju även lönen kunna ligga på en nivå där det ska vara försörjning för hela familjen. Så pensionen tänker jag är en gemensam fråga och inte individuell. I alla fall om man är gifta och inte har någon annan deal än att dela upp tillgångarna 50/50 vid eventuell skilsmässa. Lite mer att tänka på om man ”bara” är sambos dock i den frågan, kanske.
 
Jag tycker ingenting förutom det som redan påpekats angående det ekonomiska skyddet och huruvida man är beroende eller självständig.

Dock känner jag ang det ekonomiska att pension är en sak. Men sjukpenning och liknande. Om man skadas för livet t ex, och sitter där med sjukersättning på garantinivå - hur blir det då?

Så skulle jag vara lyxhustru skulle jag vilja vara vitt avlönad sådan så jag har en taxerad inkomst.

Jag tror själv inte jag skulle trivas, möjligen på halvtid. Men jag tycker inget särskilt om de som väljer det.
Hur blir man avlönad vitt i ett sådant fall? Är det ens möjligt? Om du vet.
 
Jag tycker ditt inlägg är intressant. Utveckla jättegärna lite mer och berätta hur ditt liv ser ut, dina planer, drömmar, ambitioner etc. Och hur du planerar för din framtid, din pension etc. Jag är uppriktigt intresserad och inte ett dugg kritiserande :heart

Jag är inte super ung och har levt ett kringflackande liv tidigare och inte planerat så mycket, förutom att jag har en utbildning. Vi pensionsspara åt mig när inte 🐴 tar alla pengar, sen har jag en privat plan också.

Nu pluggar jag på distans hela tiden, mest för att det är kul, men också bra antar jag.

Jag gillar inte att vara anställd så någon form av eget skulle det bli. Jobbat lite ibland med små uppdrag.

Skulle kunna ha tydligare planer, men det är inte min mans fel.
 
Tja, det låter väl som ett rätt trevligt upplägg just det där att man kan ta lite ströjobb om man vill eller plugga om man vill. Annars skulle jag nog bli ordentligt uttråkad. Något som oroar mig är eventuell pension och vad som händer om det blir skilsmässa.

Har bättre skydd nu än innan när jag ströjobbade utomlands.

Får fast summa vid skilsmässa el dödsfall. Pensionen sparar vi till när hästen inte äter upp pengarna 🤪

Har en backupplan där med.
 
Tja, det låter väl som ett rätt trevligt upplägg just det där att man kan ta lite ströjobb om man vill eller plugga om man vill. Annars skulle jag nog bli ordentligt uttråkad. Något som oroar mig är eventuell pension och vad som händer om det blir skilsmässa.

Ja, en del som jag träffar har urtrågiga liv, typ latte och nagelsalong.

Det finns massor med distanskurser om det inte finns möjlighet till jobb så finns det ju välgörenhet.
 
Jag ser det strukturella problemet i att det är så hög andel kvinnor som väljer det. För individen handlar det mer om att man bör säkra upp pension och annat i sin ekonomi, så att man inte blir starkt beroende ekonomiskt av att förhållandet inte avslutas. Att arbeta och tjäna pengar ger många fördelar ekonomiskt och försäkringsmässigt till individen, olika viktigt i olika länder.

Vet inte om mitt kringflackande liv innan bidrog till någon struktur innan, men ett problem är att det förväntas av kvinnor som har män som flyttar utomlands. En bra grej är dock att allt fler sådana kvinnor skapar något eget på det nya stället.
 
Tja, jag tycker det rent samhällsmässigt sett pratas väldigt mycket om de kvinnofällor som faktiskt finns, och som faktiskt är ett problem, men varför ska det pratas på individnivå? Du gör väl som du vill, se till att gubben din betalar in din pension bara. Personligen bryr jag mig inte heller alls om hur personer lever sitt liv.
Det pratas mer om att vara hemma deltid med barnen. Det tycker jag är mer kvinnofälla, du kan ju inte göra ngt för dig själv den tiden du inte jobbar, utan för familjen. Jag kan ju plugga, lära mig språk, skaffa internationell arbetslivserfarenhet,blogga, träna ja vad jag vill.
 
Jag tror att man måste vara väldigt krass och inse att det faktiskt är ett "jobb" att vara medföljande också och se till att den personen har tillgång till egna pengar och hjälpas åt så att den medföljande har pensionsförsäkring, en uppdaterad utbildning + kontaktnät. Att vara medföljande är att investera i sin partners karriär och om relationen mot förmodan tar slut eller partnern dör ska man inte hamna på bar backe.

Kärlek i ett parförhållande är att ge varandra trygghet

Helt rätt, pensionssparande har vi och jag trivs ju mycket bättre nu än innan 😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp