Medföljande/lyxhustru

Detta med ekonomiskt beroende är ju haken, annars är det väl egentligen drömmen för alla att få göra vad man vill om det finns bra saker att göra.

Nej, det stämmer inte. Jag har dealat med min arbetsgivare om att göra saker jag tycker är grymt roliga och som jag i princip aldrig skulle kunna göra på egen hand. Då skulle det ekonomiska oberoendet behöva handla om ett par hundra miljoner och ändå skulle jag vara fett värdelös på att driva företag jämfört med hur bra jag är på det jag gör idag. Stor nytta tillsammans med grymt duktiga kollegor. Så jag skulle ändå behöva ge de hundratals miljonerna till någon annan och sedan låtsas vara anställd tillsammans med andra.

Men berätta inte för min arbetsgivare. Det är bekvämt att få så mycket betalt för att göra roliga saker så att jag inte behöver söka ett jobb som är jobbigt. Liksom.
 
Nej, det stämmer inte. Jag har dealat med min arbetsgivare om att göra saker jag tycker är grymt roliga och som jag i princip aldrig skulle kunna göra på egen hand. Då skulle det ekonomiska oberoendet behöva handla om ett par hundra miljoner och ändå skulle jag vara fett värdelös på att driva företag jämfört med hur bra jag är på det jag gör idag. Stor nytta tillsammans med grymt duktiga kollegor. Så jag skulle ändå behöva ge de hundratals miljonerna till någon annan och sedan låtsas vara anställd tillsammans med andra.

Men berätta inte för min arbetsgivare. Det är bekvämt att få så mycket betalt för att göra roliga saker så att jag inte behöver söka ett jobb som är jobbigt. Liksom.

Lite så är det för min man också.
 
Det är verkligen så olika, är avundsjuk på min man som gillar sitt jobb, det har jag aldrig gjort, ok på sin höjd.

Kan inte påstå att jag älskar mitt jobb men jag gillar att göra nytta, utvecklas och tjäna egna pengar och jag avskyr att vara arbetslös.

Jag kommer inte jobba med detta fram tills pension men jag kommer jobba med något fram tills pension.
 
Jag tror inte jag saknar driv, men jag saknar mål. Det har jag alltid gjort. Jag har gjort massor med grejjer och fixat och överlevt. Att gå hem från Europa som jag skrev i tråden var inget skämt, jag skulle fixa det. Långtidsprojekt som traumatiserade djur, inga problem. Fullföljer utbildningar, men vet inte vad jag ska göra med dem.

Tycker tvärtom på ditt svar. Du klarar av mål du sätter men verkar saknar driv för att göra något ”eget”.
Jag tror att alla människor mår bra av att ha mål och försöka nå dem men att ha något som driver en att söka mer är ngt annat. Vet inte vad du har för utbildningar men skulle du inte vilja ha ngn slags verksamhet eller liknande?
 
Tycker tvärtom på ditt svar. Du klarar av mål du sätter men verkar saknar driv för att göra något ”eget”.
Jag tror att alla människor mår bra av att ha mål och försöka nå dem men att ha något som driver en att söka mer är ngt annat. Vet inte vad du har för utbildningar men skulle du inte vilja ha ngn slags verksamhet eller liknande?

Just det där att dra in pengar och göra ngt jag brinner för verkar ha knutit sig. Har försökt lite, men inte tjänat pengar för att försörja mig. Nu försöker jag utforska det jag brinner för lite lugnare och se om jag kan hitta ngt sätt att få med folk.

Den enda affärsidé som hyfsat har funkat är att lära ut hundmöten till damer i rika kvarter 🤪 väldigt nära bedrägeri. 😢
 
Mammas kompis har varit lyxhustru i alla år, fram tills för kanske några år sedan när shell fick det sämre ekonomiskt och sparkade massa folk. Hennes gubbe jobbade åt shell. De har bott utomlands fram tills dess. Alltid hemma på somrarna dock, i Sverige. Nu bor de permanent i Sverige, har köpt lite fastigheter de pysslar med och nu arbetar hon lite extra inom vården men bara för att hon vill, inte för att hon måste. De har alltid haft hembiträde (heter det så?) och mammas kompis har kört barn, de har tre barn så mycket tid har spenderats i bil till och från skolor.
Jag har aldrig sett det som konstigt, varit lite lyxigt att kunna åka till Dubai, ha gratis boende på ”palmen” och egen guide ;)
 
Det är inte det som stör mig utan just att hans grejer är viktigare än mina. Att jag är ett bihang till honom. Jag skulle aldrig vilja leva så.
Det håller jag verkligen med om - ifall där nu faktiskt är fråga om ett val mellan två sidor. Om den ena partnern tvingas ge upp något för den andres skull. Finns där inget som håller en kvar blir det ju isåfall en principsak utan nåt att ta på. Under förutsättning att det nya alternativet faktiskt är nåt man kan tänka sig att leva.

Själv gjorde jag ett sånt misstag (hans val kom före mitt) och jag led alla tänkbara kval under ett antal år i annat land, innan jag vägrade fortsätta. Idag kan jag inte begripa hur jag kunde gå med på det upplägget. En mycket stor lärdom, i och för sig, som jag knappast fått annars.....
 
Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐

Bryr mig inte men skulle inte själv sätta mig i den sitsen om JAG inte hade fett mycket kapital. Vi pratar flera miljoner. I alla fall i Sverige bygger hela skyddanätet på att du har jobb/har jobbat. Att du har en sgi, rätt till akassa.

Pensionen känns som minsta problemet om man drabbas av livslång sjukdom och skiljer sig.
 
Bryr mig inte men skulle inte själv sätta mig i den sitsen om JAG inte hade fett mycket kapital. Vi pratar flera miljoner. I alla fall i Sverige bygger hela skyddanätet på att du har jobb/har jobbat. Att du har en sgi, rätt till akassa.

Pensionen känns som minsta problemet om man drabbas av livslång sjukdom och skiljer sig.

Jag skulle nog säga att det är just då pensionen är viktig som attans. Att den är inbetald och hyfsad. För med livslång sjukdom lär man inte få till någon bra ytterligare pensionsrätt. Skiljer man sig i arbetsför ålder med hälsan i behåll kan man ha goda möjligheter att hinna få in inbetalningarna.

Och som vi alla vet; kvinnor lever längre och friskare efter pensionen än män.
 
Bryr mig inte men skulle inte själv sätta mig i den sitsen om JAG inte hade fett mycket kapital. Vi pratar flera miljoner. I alla fall i Sverige bygger hela skyddanätet på att du har jobb/har jobbat. Att du har en sgi, rätt till akassa.

Pensionen känns som minsta problemet om man drabbas av livslång sjukdom och skiljer sig.
Jag skulle nog säga att det är just då pensionen är viktig som attans. Att den är inbetald och hyfsad. För med livslång sjukdom lär man inte få till någon bra ytterligare pensionsrätt. Skiljer man sig i arbetsför ålder med hälsan i behåll kan man ha goda möjligheter att hinna få in inbetalningarna.

Och som vi alla vet; kvinnor lever längre och friskare efter pensionen än män.
Fast det förutsätter ju att man jobbar i Sverige också. Visst att det finns de som fortfarande är anställda i Sverige men är placerade utomlands, men de flesta i den situationen är nog anställda i landet de jobbar. Då är det inte svensk pension eller svenskt skyddsnät som gäller oavsett, så det känns som en lite skev utgångspunkt när det handlar om utlandsjobb. Visst, vissa länder har samma typ av system, men i många fall är det privat pensionssparande och privata försäkringar som är skyddet, så då är svensk anställning irrelevant.
 
Har bättre skydd nu än innan när jag ströjobbade utomlands.

Får fast summa vid skilsmässa el dödsfall. Pensionen sparar vi till när hästen inte äter upp pengarna 🤪

Har en backupplan där med.
Jag förstår inte helt och hållet. Ni kan inte spara till pension, för hästen äter upp pengarna. Jag har sparande för huset, djuren, båda barnen och ända kan hålla normal nivå på kostnader för hästen.
Det känns väldigt osäkert, med så låg inkomst när man har djur.
För övrigt så har jag inga kommentarer. Lev ditt liv på ditt eget sätt ❤, men notera att om det händer din partner något så är du väldigt sårbar, ekonomiskt.
 
Det beror ju på var i livet man är.
Jag har följt med min sambo till en annan plats i Sverige. Men det som jag vill göra finns inte här, så jag åker iväg och gör det några månader om året. Nu så driver jag egen verksamhet som jag i värsta fall kan leva på om det skiter sig i livet. Det blir snålt, men det går. Jag lever utan SGI och får låg pension. Men min verksamhet kommer att fortsätta att generera inkomst bredvid pensionen, så det blir bra ändå.
Om jag skulle få tråkigt så har jag en bok som jag borde skriva. Som förberedelse för det så borde jag läsa några böcker för att hitta rätt stil, samt gå någon typ av skrivarkurs. Det kan man ju göra var som helst.

För typ 15 år sedan så hade det varit en personlig katastrof för mig att inte få arbeta i en egen anställning. Jag hade då ännu inte fått uppleva tillräckligt för att vara nöjd med att umgås bara med mig själv. Numera är huvudet så fullt att det räcker som underhållning i oöverskådlig framtid.

Allt har sin tid.
 
Jag förstår inte helt och hållet. Ni kan inte spara till pension, för hästen äter upp pengarna. Jag har sparande för huset, djuren, båda barnen och ända kan hålla normal nivå på kostnader för hästen.
Det känns väldigt osäkert, med så låg inkomst när man har djur.
För övrigt så har jag inga kommentarer. Lev ditt liv på ditt eget sätt ❤, men notera att om det händer din partner något så är du väldigt sårbar, ekonomiskt.

Det är väl mest när hästen åker runt i Europa för massa 10 tusentals kronor i lastbilarnas limousin som mina pensionsinbetalningar ryker 🤪

Lilla bebisen 😍 det finns någon gräns för alla. Men ja, sparande är inte vår grej riktigt.
 
Det håller jag verkligen med om - ifall där nu faktiskt är fråga om ett val mellan två sidor. Om den ena partnern tvingas ge upp något för den andres skull. Finns där inget som håller en kvar blir det ju isåfall en principsak utan nåt att ta på. Under förutsättning att det nya alternativet faktiskt är nåt man kan tänka sig att leva.

Själv gjorde jag ett sånt misstag (hans val kom före mitt) och jag led alla tänkbara kval under ett antal år i annat land, innan jag vägrade fortsätta. Idag kan jag inte begripa hur jag kunde gå med på det upplägget. En mycket stor lärdom, i och för sig, som jag knappast fått annars.....

Har också levt så, och då hade jag anställning, men levde inte mitt eget liv.

Pensionen har jag inte sån stor ångest för som alla andra. Varför skulle jag behöva lyx då när jag aldrig behövt det innan. Sedan kommer det nog lite pengar ungefär då.

Men ja, pensionssparar
 
Fast det förutsätter ju att man jobbar i Sverige också. Visst att det finns de som fortfarande är anställda i Sverige men är placerade utomlands, men de flesta i den situationen är nog anställda i landet de jobbar. Då är det inte svensk pension eller svenskt skyddsnät som gäller oavsett, så det känns som en lite skev utgångspunkt när det handlar om utlandsjobb. Visst, vissa länder har samma typ av system, men i många fall är det privat pensionssparande och privata försäkringar som är skyddet, så då är svensk anställning irrelevant.

Njae. Jag tänker inte så mycket på hur man löst ekonomin, mest att det görs. I väldigt många länder är pension mycket kopplat till förvärvsarbete och ersättningsnivå för det, även om fördelningen offentligt / privat diffar mycket. Arbetsgivare står ofta för stor del av pensionen oavsett vart den stoppas in.

Inlägget var mest en reaktion på att pension uttrycktes som det minst viktiga om man skiljer sig efter att man hamnat i livslång sjukdom. Jag tänker helt tvärtom.
 
Absolut, tycker det du säger är väldigt viktigt. Oavsett ens prioriteringar är det viktigt att man tar sina på allvar.

Tyvärr har jobb bara varit pengar för mig, nödvändigt ont. Så det var ju liksom inget att avstå från. Hade ngt skit jobb i en cool stad sist.

Hästen är min viktigaste prio. Nu blir det nog en vända på 6 mån där han inte får följa med (för hans skull) men då ordnar vi det. Jag vill inte heller bo i ett fattigt land, är för blödig.

Hade en stall kompis ett tag där båda åkte Europa runt på olika ställen, de fick det att funka på något sätt.
Jag tänker inte bara på jobb och pengar utan på vad det är man vill helt enkelt. Fick känslan i första inlägget att förhållandet byggde lite på den här dealen att du följde med helt enkelt men det kanske är just bara "lyxhustru" försörjningsgrejen som du menade hänger på den dealen? Och att du måste arbeta på nåt vis om han jobbade bara från sverige?
 
Jag tänker inte bara på jobb och pengar utan på vad det är man vill helt enkelt. Fick känslan i första inlägget att förhållandet byggde lite på den här dealen att du följde med helt enkelt men det kanske är just bara "lyxhustru" försörjningsgrejen som du menade hänger på den dealen? Och att du måste arbeta på nåt vis om han jobbade bara från sverige?

Jag menade nog mer situationen precis som du säger.

Jag skulle nog behöva ha ngn plan om vi bara bodde i Sverige, men inte ha ngt minibelopp för inkomst eller ett måste att ta en anställning jag inte mår bra av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp