Bukefalos 28 år!

Mediabevakning av VM?

S

smaland

Hur kan det komma sig att det nästintill är tomt på inslag i sportnytt, inga artiklar i rikstidningar när vi har ett så stort och fint evenamang som VM för isllandshästar i Sverige??
Vad har PR-avdelningen gjort, vilket bemötande har de fått av journalister från rikstidningar?
Det enda jag sett är lite artiklar i lokalpressen (Norrköpings Tidningar).
Islandshästen är fakriskt den tredje största hästrasen i Sverige, varför detta låga intresse från pressen?
Någon som sett mer artiklar/inslag än jag...?
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Ja du, det kan man undra. Vet inte varför islandshästridning är en så diskriminerad sport... :mad:

Jag jobbar på en lokaltidning som vanligtvis bevakar våra lokala stjärnor (tre från vårt spridningsområde som tävlade på vm för sverige). Jag var på tävlingarna som privatperson och tyckte att det skulle vara skönt att slippa jobba och bara slappna av. Jag tog ändå en del kort så efter att tävlingarna var slut ringde jag till sporten och frågade om de inte ville ha några bilder på våra stjärnor eftersom det nu gått så bra. Fick svaret att det var så trångt i tidningen.

Fine, tänkte jag, man var ju helt utanför vad som hände runt om i landet och världen när man var på vm så jag tänkte att det kanske hänt nåt STÖRRE!
Bläddrade upp tidningen i morse, en trevlig liten artikel (fast med några namnfel, vem är steiner pedersen?? :devil: ) fast utan bild.
Däremot var det ett ännu trevligare rep om veteranbilar... Suck!!!

Har de över huvud taget sänt nåt på tv?
Vi kan ju trösta oss med att Island iallafall hade ett tv-team på plats... Man kanske borde flytta i alla fall :confused: :D
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Ne, begriper inte.
I helgen var det däremot ett inslag på någon av TV-kanalerna om en kubbtävling på Gotland... :confused:
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Ett VM på hemmaplan i en sport med islandshästar med så många intresserade över landet... Och i riksmedia INGENTING!

Det är egentligen skandalöst eftersom jag vet att mediagruppen i VM-gänget ändå jobbat hårt med kontakterna.

Tittade på Sportspegeln igår för att få se åtminstone ett klipp från denna fantastiska finaldag som vi var med om (jag var där och rös bla. i finalen Tölt T2 med Silkes fantastiska löstygeltölt!), men det nämndes inte ens.... Men det var ett himla tjat om speedway, DTM och fotbollsallsvenskans 784:e omgång, helt utan nyhetsvärde. Jag har full respekt för att sändningen domineras av friidrotts-VM, men i övrigt är prioriteringarna som vanligt skumma.

Men tyvärr är det nog så, med en sport med 70% kvinnointresse så faller det ur prioriteringarna på den mansdominerade sportbevakningen. :mad:

Vi får väl mailbomba alla sportredaktioner fram till nästa gång (om 15 år eller så, snyft :-() så att saken ändras!

Heder åt de tidningar som ändå tagit saken på allvar och presenterat en av de absolut största hästsportgrejerna i Sverige på flera år!
 
Sv: Mediabevakning av VM?

tjoho, lokalradion intervjuade Anna och Magnus idag.... hade väl varit bättre om de kunde haft nåt UNDER VM!! :devil:
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Det som är så konstigt är att det faktiskt har varit mycket pressfolk på plats. Jag vet att SVT kommer att sända en del från VM, men vet inte när men det kommer iallafall en del från VM därifrån.

Det största missen är väll tex. att serien hästliv som Malin Bayard har(tror jag) inte var där med sitt program, det är ju en stor grej för Sverige att få anordna VM i en hästsport, så lite intresse kunde även sånna ställen ha visat tycker jag!

Konstigt att det bara finns ute på nätet från VM på typ Aftonbladet, tycker dom kunde tryckt någe om de i riktiga tidningen med. Kan dom ha med alla fotbollsresultat kan dom minnsann i min mening ha med resultaten från VM som anordnats i Sverige med 15nationer inblandade! Och dessutom 26000 besökare.

Ishockeyn står det jämt om, men att VM fyllde hela Norrköpingsishall med folk under Galashowen syns det inte ett ljud om.

Tråkigt med denna bortvinkning av islandshästar!
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Jag skrev till en av Sveriges större dagstidningar och frågade VARFÖR i all världen de inte skriver ett endaste litet ord om det. Det är ju ändå VM! Med tanke på att de rapporterar från alla möjliga konstiga sporter som anordnar världsmästerskap.
Jag fick till svar att "VM för islandshästar är inget vi prioriterar"(!), möjligtvis i framtiden, men det var inte aktuellt! Knäppt!
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Jag vet att det va en tjej från expressen där, jag släppte igenom henne till pressgaten från korsningen..
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Hörde lite löst att dom kommer att visa en sammanfattning den 19:e eller 20:e. En timme i ettan eller tvåan.
Men det var bara nåt jag hörde.
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Att folk visar presskort och går in gratis behöver tyvärr inte betyda att de kommer att skriva nåt om det....

Innan de tog bort gratis inträde för de med presskort på Tivoli i Köpenhamn gick ca 30000 pers gratis in där med presskort varje år. Och SÅ många var det inte som skrev om det :devil:
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Råkade se slutet av ett inslag från VM på TV imorse. Tror det var TV4 inslag. Intervjuer med både Anna och Magnus Skulasson och Jessica Rydin. Tyvärr ganska tråkiga hästbilder och alltför mkt personbilder. De berättade bara om vem som vunnit töltfinalen - alltså inga bilder från den.

kotte
 
Sv: Mediabevakning av VM?

marijaa skrev:
Bläddrade upp tidningen i morse, en trevlig liten artikel (fast med några namnfel, vem är steiner pedersen?? :devil: ) Däremot var det ett ännu trevligare rep om veteranbilar... Suck!!!

Den här artikeln:
lokalgrej
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Steiner Pedersen. haha.
Hur fick dom till det?
Jag har kommit fram till att alla gillar Stian, men varför, det vet jag inte än.
Mer än att han är en otroligt duktig ryttare och att Han och Jarl är otroligt bra tillsammans, det är något mer som får alla på fall, men vad?
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Om det är ngn här som förstår Isländska kan jag rekommendera ett besök på ruv.is. där kan man klicka på en ruta som det står "sjónvarpið" på och där finns nyheterna de senaste veckorna och varje kväll under VM var det inslag från VM i nyheterna (vinklat från isländskt perpektiv förståss)
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Var det något mer än det på Nyheterna?
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Inte som jag har hittat, de visade från VM varje dag efter nyheterna men det verkar inte finnas på nätet, de visade just en 45 minuters sammanställning av de avsnitten på TV men tyvärr skickade inte ut det på nätet.
 
Sv: Mediabevakning av VM?

grrr, nu är jag är så förbannad.... :mad:

Idag hade de ett låååångt inslag om VM i speedway (stavas det så??). Det var visst 11000 på läktarna skröt de med.
Efter de var det ett ännu lääääängre inslag om ett jippo i Stockholm. Där Tony R och prinsen själv var med och körde go-kart.
Men snälla. Är det verkligen sån torka?

Jag protesterade iallafall högt för mig själv. :D "Det här är ju fjantigt" sa jag och stängde av tv:n... :devil: Som om det gör nån nytta, men men...
/marijaa, med en hel del självdistans... ;)
 
Sv: Mediabevakning av VM?

Jag tror att en liten orsak är att SIF inte är med i RF och allså är det inte en idrott att rida islandshäst. Jag gissar att det påverkar sportjournalisterna.

Men det är nog bara en liten del av förklaringen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp