Medicin mot noskvalster

J

Jeeves

Är det någon som kan hjälpa mig att komma ihåg namnet på medicinen mot noskvalster? Har ett namn i bakhuvudet - Interceptor - men hittar det inte i medicinregistret.

Har vi någon veterinär rent av här på sidan? Följande symptom;

kraftiga indragningar via nos
plötslig hälta,återkommande
Trötthet

Jag blir snart knäpp på hans symptom, som från början gavs diagnosen;

prostataförstoring ( han hade en del blod i urinen under ett par dagar ) Medicinerades för detta plus kemisk kastrering när medicinen inte hjälpte.

Erlichia - kan inte de exakta värdena men han hade tydligen svagt påvisbara postivit för fästingburen sjukdom. De kollade detta p g a vandrande hälta.

Efter ca 2-3 månader var han ok igen och den senaste månaden har han varit samma gamla galna hund. Så i förra veckan började han dra in luft på det här viset och jag tänkte att det låter som noskvalster och att det är dags för en provtagning o medicinering kanske, avvaktar lite och så i går - hälta igen plus att han nu plötsligt är så där dämpad och lite trött.

Är det någon som känner igen sig i det här? Kan tillägga att han är genomgången flera gånger på djursjukhus och ingenting annat har hittats via röntgen eller blodprover. Börjar blir desperat för det kommer i skov och han går från att vara i full kondition till att bli en skugga på bara någon veckas tid. Alla funderingar är välkomna.
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Du har rätt namn på preparatet, det heter Interceptor. Att du inte hittar det i Fass.vet beror på att det är ett licenspreparat!

Hälta ska han ju dock inte få av noskvalster. När mina har haft så har det bara varit de inverterade nysningarna och snorklingarna. (Alla mina är behandlade för noskvalster, tror lillhunden var kronisk bärare på något höger. Hon gick obehandlad ganska länge. Sen när jag skaffade ny hund började han snorkla efter någon vecka, och båda hundarna behandlades och inga mer snorklingar. Sen skaffade jag några år senare ännu en ny hund, som började snorkla en vecka efter hemkomst. Behandlades och inga mer snorklingar)
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Licenspreparat, då är det receptbelagt och ganska kostsamt?

Hur lång behandlingstid, alltså hur länge ger du preparatet till en hund som väger 40 kg?
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Om du kollar på Fass på djurläkemedel hittar du Interceptor: http://www.fass.se/LIF/home/soktraf...t10=&area=all&allCategories=false&searchtype=

Det låter som om din hund har två separata problem:
*Noskvalster
*Trötthett och hälta

Är det något specifikt ben han haltar på? Hur gammal är han?
Det låter ju som något systemiskt eftersom han blir allmänpåverkad. Min första tanke var någon form av cancer, t.ex. leukemi, eller någon immunmedierad sjukdom. Men det borde ju synas på blodprovet :confused:
 
Sv: Medicin mot noskvalster

De ska ha det 3ggr med 7-10 dagars intervall. Och det är inte dyrt (kommer inte exakt ihåg vad det kostar).
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Ja, hela den här sjukdomsbilden startade för ett antal månader sedan, dessförinnan har han varit kärnfrisk och en hund som är som en kanonkula i alla sammanhang. Han har alltid varit den robusta, starka hunden här hemma.

Han är nu 5 år gammal och schäfer. De har tagit alla tänkbara blodprover på honom, även sköldkörtelprov och har då endast vid ett tillfälle hittat svaga tecken på fästingburen sjukdom. Sen så var det ju prostatan men jag är själv mycket tveksam till den diagnosen eftersom jag haft en schäfer med dessa besvär förut och de symptomen var helt annorlunda. Jag tänker som du att det måste hänga ihop med hans immunförsvar eftersom det kommer i skov på något sätt och även om det verkar helt galet så hänger alltså hans hältor ihop med det övriga. Hältan vandrar, sitter ibland bak och ibland fram. Jag tänker reumatiskt, för det har väl med immunförsvar att göra? Men å andra sidan så borde väl veterinären ha upptäckt något i så fall.

Sen har jag blivit tittad konstigt på när jag frågade om det kunde vara något med vattnet här? Vi flyttade hit för ett år sen men jag har bott här som liten och har ett minne av att alla våra hästar insjuknade i något som visade sig vara orsakat av avsaknad av något ämne. Vi hade satt ett nytt vattenfilter som filtrerade bort järn och annat och en klok gammal veterinär kom på detta och sa till oss att prova med att koppla förbi stallets vatten så att det inte filtrerades. Hästarna blev alltså bra på kort tid med lite hjälp av tillskott. Så nu funderar jag på om det kan vara någon brist? Kan någon form av brist på t ex järn eller selen eller t ex att vattnet har för hög kopparhalt visa såna här konstiga symptom? Djuren reagerar kanske före oss. Jag vet inte, jag har blivit tittad konstigt på som sagt så nu vågar jag inte ta upp det igen på kliniken...

Leukemi, det hoppas jag verkligen att de hade sett på blodproven som är tagna men jag ska ringa på måndag och kolla det.

Kom gärna med fler funderingar!
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Anledningen till att jag kom att tänka på cancer är att många cancertyper ger ospecifika symptom. Eller så är det bara för att jag precis läst kapitlet om onkologi i smådjursmedicin :angel: Men som sagt borde de ha sett på blodprovet om det var leukemi.

Nu har jag slagit upp olika sjukdomar som ger hälta på som flyttar mellan benen:
-panostit (är dessutom schäfer-relaterat, dock är det unghundar som drabbas)
-borrelia
-reumatoid artrit (drabbar dock främst mindre raser)
-SLE (en immunmedierad multisystemisk sjukdom)
-benmärgsneoplasi (leukemi)

Jo reumatism är immunmedierat, det sker en immunreaktion mot kroppens egna antigener i lederna.

När det gäller vattnet så borde det vara såpass mycket mineraler i hundfodret att hans behov uppfylls därigenom. Men det är bara min gissning...
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Licenspreparat, då är det receptbelagt och ganska kostsamt?

Hur lång behandlingstid, alltså hur länge ger du preparatet till en hund som väger 40 kg?

Har du fler hundar ska alla behandlas, även de utan symptom.

Nu är det ett antal år sen, men det kostade typ 200 kr att behandla tre hundar, två på 30 kg/st och 1 på 7 kg.

Det ligegr på recept ja, men som sagt inte dyrt.

Behandlar som någon redan sagt tre gånger med en veckas mellanrum. Kostnaden (ca 200 om jag inte alldeles knarkar, INTE dyrt iaf) är alltså då för hela behandlingen på de tre hundarna (totalt 67 kg), och jag fick tabletter över också.
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Jag ska ringa veterinären i morgon bitti för en tid eller för recept enbart eftersom att symptomen är så typisk för noskvalster, så får vi bena ut och behandla efter hand hela sjukdomsbilden.

Vi har inte fler hundar men väl vildkatter som springer här på gården, de är i hans hundgård och bo på nätterna t o m och jag vet inte hur vi ska bli av med dem. Kommunen vägrar att komma ut eftersom vi bor i sk samlad bebyggelse, ej tätort, och fånga dem går inte. Att halva familjen dessutom är kattallergiker gör ju inte saken lättare, vi kan inte ta hand om dem ens i stallet. Jag misstänker att den mask som jag hittat i hundgården är parasiter från katt eftersom hunden är avmaskad ordentligt och det är inte roligt om det är så att noskvalstret sprid via dem.
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Fast när det gäller noskvalstren är nog katterna oskyldiga, om jag inte missminner mig så kan de inte få dessa kryp.
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Hoppas att du har rätt. Jag förstår bara inte varifrån han får det i så fall för han är enda hunden och är inte typen som är framme och hälsar på andra hundar precis.

Jag tyckte att det här bröt ut ordentligt efter att vi varit ute en riktig långrunda i skogen och vi har inte gått där på flera månader så han snusade runt ordentligt hela rundan. Kan noskvalster leva kvar i marken ett tag, t ex om det har varit räv eller andra hundar där tidigare?
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Jo han kan mycket väl ha fått det från skogen, kvalstren kan överleva några veckor i fuktig miljö så de behöver alltså inte ha direktkontakt med andr ahundar för att smittas.
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Du kan även använda Stronghold Spot on. Den är inte för noskvalster i Sverige:angel: men i Frankrike och andra länder i europa där dom kostat på testerna som måste göras, använder man Stronghold mot noskvalster.
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Det här har du fått lite om bakfoten. Om det funntits dokumentation utifrån hade det inte varit ngt problem men nu är det så att noskvalster är ett relativt speciellt nordiskt problem o vår marknad är för liten för att kosta på studierna.
Men visst använder vi stronghold mot noskvalser ändå.
PL
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Är detta receptbelagt? Vad har du för erfarenhet av medlet när det gäller att bekämpa noskvalster, fungerar det bättre eller sämre än Interceptor eller Ivomec ( injektion )?

Vet man varför vissa hundar får detta mera frekvent? Kan man förväxla inåtvända nysningar som är typiskt för noskvalster med t ex någon form av hjärtproblem, hosta, annan halsinfektion? Min hund måste sövas ner för att det ska gå att ta prov i näsa eller hals tyvärr och är dessutom extremt känslig för medlen som de söver ner hundar med ( han får motsvarande vad man annars skulle ge en katt ), har varit nära att förlora honom vid ett tillfälle på detta sätt.
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Min fick noskvalster för något år sedan hon hade dessa snörvlingar men hon var inte så allmänpåverkad som du beskriver att din blir.

En förpackning med interceptor 23mg 8tab kostade 284kr.
 
Sv: Medicin mot noskvalster

mina hundar har också fått noskvalster vid ett antal tillfällen och alla gångerna har samma hund drabbats värst. jag tror att tiken har snörvlat kanske en eller två gånger. också när de drabbades av skabb var det den ena hunden som kliade sig sönder och samman medan den andra bara fick en liten fläck och andra gången inte kliade sig alls. jag tror att min ena hund kanske har ett lite sämre immunförsvar, eller att han är lite känsligare. han tål inte vete så bra heller och han blir riktigt sjuk om han äter kattmat. om man ska tro reklamen så sitter en himla massa % av immunförsvaret i magen ;). om det då rubbas lite så kanske han lättare drabbas av allt möjligt?
 
Sv: Medicin mot noskvalster

*kl*
Lånar tråden lite..
Vad jag förstått finns det ett par preparat som används vid just noskvalster, finns det något som inte är receptbelagt? Banminthen antar jag inte behövs recept till, men jag vet inte om jag vågar använda det då en av hundarna är blandras med collie eller sheltie:crazy: och om jag inte fått det helt om bakfoten kan det väl vara ganska stor risk för överkänslighet mot detta preparat hos båda dessa raser?
Vill ju helst få tag på medicin fortast möjligt, för idag är väl knappast möjligt att få tag på sin vet
 
Sv: Medicin mot noskvalster

Är ivermektin som det finns problem med hos ffa collieraser. Dvs inte pyrantel (som ingår i banminth mfl). Fast det har såvitt jag vet ingen som helst effekt på noskvalster.

Det är ju ingen fara vänta tills imorgon och få ett recept.
 

Liknande trådar

J
Övr. Hund Sitter här lite i chocktillstånd och undrar vad som hände. Min 6-årige schäferhane blev blind på båda ögonen i går e m. Han busade och...
2 3
Svar
45
· Visningar
19 943
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp