medicin och idrott?

bigganl

Trådstartare
Är det någon som vet om det är ok inom idrotten att deltagare använder medicin mot add/adhd? Är det som tex astmamedicin, att det är ok bara de anger detta så att de får någon slags dispens? eller?
Någon som har koll på detta?
 
Sv: medicin och idrott?

Man får nog kolla substansen i läkemedlet gentemot respektive idrottsförbunds dopinglista.

Jag har ju dock svårt att se att en adhd/add-medicin skulle ses som prestationshöjande (och därmed inte ge några problem vid eventuell dispens).
 
Sv: medicin och idrott?

Jag har spelat innebandy på elitnivå för något år sedan och tog då bricanyl. Det är dopingklassat så jag fick lov att ha intyg från läkare och sedan fick vi söka dispens.

Kanske denna sida kan hjälpa dig, jag vet ju inte vad det ör för medicin det handlar om:
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopinglistor/Roda-listan/

Och kanske denna:
http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dispens/Tavlingsniva/
Beroende på vad det är för tävlingsnivå det handlar om.


Annars kanske någon annan av sidorna där på riksidrottsförbundet kan vara till hjälp, det är väl ändå de som har hand om såndant.
 

Liknande trådar

Tjatter Ska ju en tur till USA och sällskapet jag åker med har en massa mediciner och verkar inte ta på allvar riktigt de här med att fixa rätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 338
Senast: sthu
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 565
Kropp & Själ Jag har flera mediciner som är ljuskänsliga och någon som är fuktkänslig. Jag har dem i sina originalförpackningar och resten i dosett...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 412
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp