Medicin till cushing ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.

viktoriaeriksson

Trådstartare
(JAG LÄGGER UT TRÅDEN HÄR OCKSÅ DÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR TIPS!)
Hej, jag har en 15-årig ponny som visat några symptom på cushing, vi har ännu inte gjort ett test men det ska göras inom kort. Och vi blev oroliga för att om han har cushing så är medicinen väldigt dyr! 2900 kr för 100 tabletter, det blev ungefär 1000 kr i månaden och vi har ingen lust att lägga ut dom pengarna eftersom han egentligen bara är en liten hobbyponny här på gården pga alla i familjen rider och tävlar stora hästar! Och vi har tänkt att sälja honom men nu när vi anar cushing är det nog svårare att sälja...

Så varför jag skapar en tråd är för att jag läste någonstans att munkpeppar kan vara förebyggande mot cushing, jag har som sagt inte lust eller ekonomin att köpa medicin. Har någon några tips?? :(
 
Var har du läst om munkpeppar och cushing?
Jag tror inte alls på att det skulle kunna ersätta medicinering. Däremot är det kanske möjligen troligt att det lindrar symptomen lite. Men cushing är vad jag vet en ganska allvarlig sjukdom som påverkar hästen på flera olika sätt och där risken för fånganfall innebär en ökad risk för hästens liv. Jag hade inte experimenterat med örtpreparat på en sådan häst utan att vara säker på att det är ofarligt, hur man nu får reda på det. Min erfarenhet är att man inte ska tro på allt som skrivs från tex olika foderföretag om det positiva med olika tillskott.

Det bästa måste absolut vara att testa för cushing, ta reda på hur mkt medicinen kommer att kosta och att sedan utifrån det bestämma om ni ska betala den kostnaden eller avliva hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har en 15-årig ponny som visat några symptom på cushing, vi har ännu inte gjort ett test men det ska göras inom kort. Och vi...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Korven
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 538
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 002
Senast: Madick
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 886
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp