Mediciner som tar slut - nytt fenomen?

Ja, det här med framförhållning går ju tyvärr inte ihop med mediciner som har expeditionsintervaller. Det vill säga, med vissa mediciner får du inte hämta ut förrän på ett visst datum, oftast samma dag då medicinen tar slut. Om det är medicin man behöver för att fungera försätter det en i en ganska jobbig sits med noll marginaler.

Önskar att fler blev medvetna om att det för många inte är så enkelt som att "du får väl se till att ha lite extra hemma" eller "planera bättre". Det blir ett inbyggt moment av hjärtat i halsgropen. @parellikusken skrev om det men det är något som många inte riktigt förstår så det tål att sägas igen.
 
Jag kan tyvärr inte ha framförhållning med mina mediciner av olika orsaker, utan måste hämta ut samma dag de tar slut. Ibland har jag fått gå utan medicin ett par dagar, men har nu äntligen hittat ett apotek som har min medicin i lager, så går alltid dig.
alltså, det är inte särskilt ovanligt att ha fasta intervaller för uthämtning av läkemedel. Nu har du hittat ett apotek som brukar ha din medicin i lager. Men det går (som jag skrev i ett tidigare svar) också att be vilket apotek som helst att ha den i lager. Ställ frågan till farmaceuten: "är det möjligt för er att se till att ni alltid har den här medicinen hemma, för jag hämtar alltid på detta apoteket"
 
Brukar du i vanliga fall hämta ut medicinen på samma apotek eller tar du det apotek du råkar vara närmast för stunden, alternativt skickar efter på nätet?

Vissa läkemedel säljs väldigt sällan och då vill apoteken helst inte ha dem på lager, särskilt inte om det är dyra läkemedel som man riskerar att få slänga pga kort/utgången hållbarhet.
Om man som kund kan tänka sig att alltid hämta ut medicinen på samma ställe, så kan man be apoteket att alltid ha den på lager. Men då gäller det ju att man fortsätter gå till det apoteket, det är ju lite taskigt mot apoteket om man sen ändå går till andra ställen...

//jobbar på apotek

Jag har två apotek som jag alltid försöker gå till – ett i stan för att fylla på befintliga recept och ett för att hämta ut nya recept när jag ändå är på sjukhuset. Så jag har två apotek som jag dras till. Nu när jag har ischias blev det bara ett jag råkade ha vägarna förbi.

Förresten så har du mitt drömjobb! :love:
 
framfö...vaddå??? Vad är det för något???

MVH Luttrad... :meh:
jag ska förtydliga lite vad jag menar...
Det händer då och då att det kommer personer som vill rusa in och hämta ut "icke livsviktiga mediciner" på sitt recept precis när vi håller på att dra ner jalusiet för att stänga apoteket. "det går ju snabbt!" har de som motivering till varför vi ska hålla apoteket öppet i ytterligare 5 minuter bara för dem.
Jag är på stans enda kvällsöppna apotek och hade det handlat om en person som kommer rusande från akuten och med ett nyutskrivet recept på antibiotika (eller något annat livsviktigt) så kan man absolut vara flexibel. Men jag köper inte att man blir sur över att apoteket stänger vid sin angivna stängningstid, när man kunde varit där för flera dagar sedan eller åtminstone tidigare på dagen än när dörren ska låsas.
 
Men jag köper inte att man blir sur över att apoteket stänger vid sin angivna stängningstid, när man kunde varit där för flera dagar sedan eller åtminstone tidigare på dagen än när dörren ska låsas.

Såklart (för mig, uppenbarligen inte andra) att man inte kan kräva något sådant. Det finns ju jättebra appar – jag använder MyTherapy – där man registrerar sitt innevarande saldo och dagliga intag av läkemedel och sedan väljer när man vill ha påminnelse om att det snart är dags att hämta ut mer.

Nu har jag börjat göra i ordning mediciner i koppar några dagar i förväg, så jag ser när lagret börjar sina i tid. För att vara utan antipsykotiska är liksom ett kast jag får stå om jag inte har koll. Jobbigt att hålla koll på 8-9 olika mediciner? Ja, men man får hitta sitt sätt om man tycker att det är viktigt för en.
 
Nu har jag börjat göra i ordning mediciner i koppar några dagar i förväg, så jag ser när lagret börjar sina i tid. För att vara utan antipsykotiska är liksom ett kast jag får stå om jag inte har koll. Jobbigt att hålla koll på 8-9 olika mediciner? Ja, men man får hitta sitt sätt om man tycker att det är viktigt för en.
Dosetter är bra skit (inte bara för gamlingar...), för att hålla ordning på sina mediciner, om man har många... *tips
 
jag ska förtydliga lite vad jag menar...
Det händer då och då att det kommer personer som vill rusa in och hämta ut "icke livsviktiga mediciner" på sitt recept precis när vi håller på att dra ner jalusiet för att stänga apoteket. "det går ju snabbt!" har de som motivering till varför vi ska hålla apoteket öppet i ytterligare 5 minuter bara för dem.
Jag är på stans enda kvällsöppna apotek och hade det handlat om en person som kommer rusande från akuten och med ett nyutskrivet recept på antibiotika (eller något annat livsviktigt) så kan man absolut vara flexibel. Men jag köper inte att man blir sur över att apoteket stänger vid sin angivna stängningstid, när man kunde varit där för flera dagar sedan eller åtminstone tidigare på dagen än när dörren ska låsas.
Såklart man kommer när apoteket är öppet. Men det var ju inte den framförhållning det syftades på i inlägget du svarade på. Utan då var det att beställa i tid det handlade om.
 
Väldigt många mediciner går ju att beställa online så slipper man jaga runt bland flera olika Apotek. Gillar också att man kan kolla lagerstatus i FASS så man vet vart det är störst chans att man hittar sin medicin innan man åker hemifrån. Jag minns fortfarande hur hemskt det var innan avregleringen då det fanns ett fåtal apotek och det tog en hel evighet varje gång man behövde något.
Jag trodde jag hade beställt en av mina mediciner online, men fick besked dagen efter att de inte hade den. Surt tyckte jag som annars hade åkt till andra sidan stan där det fanns någon kvar när jag beställde. Dagen efter var den slut överallt.

Mitt minne innan avregleringen är att de få gånger en medicin inte fanns fick jag antingen info om var den fanns eller när den skulle komma in. Nu vet ingen ens vilken månad den beräknas komma tillbaka 😡
 
Brukar du i vanliga fall hämta ut medicinen på samma apotek eller tar du det apotek du råkar vara närmast för stunden, alternativt skickar efter på nätet?

Vissa läkemedel säljs väldigt sällan och då vill apoteken helst inte ha dem på lager, särskilt inte om det är dyra läkemedel som man riskerar att få slänga pga kort/utgången hållbarhet.
Om man som kund kan tänka sig att alltid hämta ut medicinen på samma ställe, så kan man be apoteket att alltid ha den på lager. Men då gäller det ju att man fortsätter gå till det apoteket, det är ju lite taskigt mot apoteket om man sen ändå går till andra ställen...

//jobbar på apotek
Jag gör det, och de två mediciner som jag använder regelbundet är inte särskilt ovanliga.
 
Jag trodde jag hade beställt en av mina mediciner online, men fick besked dagen efter att de inte hade den. Surt tyckte jag som annars hade åkt till andra sidan stan där det fanns någon kvar när jag beställde. Dagen efter var den slut överallt.

Mitt minne innan avregleringen är att de få gånger en medicin inte fanns fick jag antingen info om var den fanns eller när den skulle komma in. Nu vet ingen ens vilken månad den beräknas komma tillbaka 😡
Lagerstatus kan du kolla på FASS (om det inte är narkotikaklassat) och restnoteringar samt prognos och slutdatum kan du kolla på Läkemedelsverkets hemsida. Inte svårare än så. Sen kan datumen ibland bli framflyttade exempelvis pga leveransproblem från tillverkaren. Fortfarande, det är inte apotekens fel, eller att marknaden numera är fri.
Sen tycker jag självklart också att det är väldigt svårjobbat när så mycket är restnoterat, det är hemskt problematiskt på veterinärsidan just nu.
 
Lagerstatus kan du kolla på FASS (om det inte är narkotikaklassat) och restnoteringar samt prognos och slutdatum kan du kolla på Läkemedelsverkets hemsida. Inte svårare än så. Sen kan datumen ibland bli framflyttade exempelvis pga leveransproblem från tillverkaren. Fortfarande, det är inte apotekens fel, eller att marknaden numera är fri.
Sen tycker jag självklart också att det är väldigt svårjobbat när så mycket är restnoterat, det är hemskt problematiskt på veterinärsidan just nu.

Tyvärr så har prognoserna varit något slags önsketänkande, som om man restade i ett X antal månader som standard eller nåt... sen kommer datumet för när medicinen ska vara åter, och då restas den igen.

Apropå framförhållning, jag ställdes just inför denna dilemma:

Min usprungliga dos på medicin hade avregisterats, men det fanns en retard form, så jag fick den utskriven istället. Min utskrivna förpackningsstorlek fanns inte, men det gick att byta- Jag började ana ugglor i mossen, och tog ut lite mer medicin än vad jag fick rabatterat. Men där kom dilemmat: Ska jag ha framförhållning och hamstra för att den enda tillverkaren av den här medicinen är otroligt opålitlig? eller intre hamstra, då det finns otaligt många människor i min sits som behöver medicinen exakt lika mycket, och för de tar det också slut, men snbbare om jag hamstrar?

Medicinen blev så klart restad. Skulle ha inkommit för 10 dagar sen, men blev om-restad igen. Kommer kanske om 5 dagar, Jag har ungefär 30 dagar kvar innan det tar slut för mig.

Dålig framförhållning?
 
Lagerstatus kan du kolla på FASS (om det inte är narkotikaklassat) och restnoteringar samt prognos och slutdatum kan du kolla på Läkemedelsverkets hemsida. Inte svårare än så. Sen kan datumen ibland bli framflyttade exempelvis pga leveransproblem från tillverkaren. Fortfarande, det är inte apotekens fel, eller att marknaden numera är fri.
Sen tycker jag självklart också att det är väldigt svårjobbat när så mycket är restnoterat, det är hemskt problematiskt på veterinärsidan just nu.

Lagersaldo stämmer dåligt när det står " Ett fåtal" har alla apotek sagt till mig. Det kan lika gärna vara noll och inget kvar.
Man får ringa till varje apotekskedja var för sig, för att kolla om de har nåt. Jag vet inte om jag får säga vilka apotekskedjor som har varit hjälpsamma och inte, men vissa sticker ut med extrem snorkighet, vissa sticker ut med hjälpsamhet.

Den bästa kundtjänsten frågade vilka ställen jag kunde tänka mig att åka till och hur mycket jag ville ha, sen kollade de runt själva och skickade mig ett sms att X antal paket var bokade till mig på X och Y apotek. Otroligt gulligt, jag bad om ingenting egentligen, kundservicepersonalen sa att de kommer kolla runt och jag behöver inte vänta i luren... Sen fick jag paketen direkt reserverade och allt.
 
Tyvärr så har prognoserna varit något slags önsketänkande, som om man restade i ett X antal månader som standard eller nåt... sen kommer datumet för när medicinen ska vara åter, och då restas den igen.

Apropå framförhållning, jag ställdes just inför denna dilemma:

Min usprungliga dos på medicin hade avregisterats, men det fanns en retard form, så jag fick den utskriven istället. Min utskrivna förpackningsstorlek fanns inte, men det gick att byta- Jag började ana ugglor i mossen, och tog ut lite mer medicin än vad jag fick rabatterat. Men där kom dilemmat: Ska jag ha framförhållning och hamstra för att den enda tillverkaren av den här medicinen är otroligt opålitlig? eller intre hamstra, då det finns otaligt många människor i min sits som behöver medicinen exakt lika mycket, och för de tar det också slut, men snbbare om jag hamstrar?

Medicinen blev så klart restad. Skulle ha inkommit för 10 dagar sen, men blev om-restad igen. Kommer kanske om 5 dagar, Jag har ungefär 30 dagar kvar innan det tar slut för mig.

Dålig framförhållning?
Är medicinen restnoterad spelar det ingen roll vilken framförhållning man har såklart. Det är jättetråkigt att allt fler mediciner blir restnoterade stup i kvarten. Men läget är likadant i övriga europa och har inget med sveriges apoteksmarknad att göra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 167
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp