Medicinera mot Cushings

Kettlas

Trådstartare
Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering:
Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS (han var ett gränsfall). Vår hovslagare kunde också se att han hade haft en fångkänning. Redan på våren 2014 hade han sedan en tid visat störningar i pälssättningen, börjat uppvisa allt tydligare omfördelning av fettet (fettnacke, svankrygg m.m) samt fått rejäla svullnader i groparna ovanför ögat och testades för Cushings, provsvaret var dock negativt. Nu under hösten och vintern tycker vi att han visar allt mer uppenbara symptom på Cushings, han blir t.ex allt mer krusig i pälsen och faller ur i överlinjen.
Nu har jag och dottern, efter viss vånda, i samråd med veterinär, beslutat att medicinera ett tag och se om det har någon effekt. Vi har alltså valt att köra behandling direkt utan att testa först eftersom symptomen är såpass tydliga. Har också läst en del (framför allt engelska) utredningar som tycks dra slutsatsen att det inte är ovanligt att Cushings föregås av EMS.
Någon som har erfarenhet? Har förstått att det tar minst en månad, kanske betydligt längre, tills man kan se en eventuell effekt. Vad skall vi titta efter i första hand när vi söker tecken på förbättring? Vi har inte klippt hästen för vi ville att veterinären skulle se honom, men nu har hon redan skrivit ut medicinen men har inte möjlighet att komma ut förrän om två veckor. Dottern vill gärna klippa men jag tycker inte det spelar någon roll, han går ganska lätta pass och blir inte ens svettig...kan tillägga att han dock inte är överviktig.
Det jag mest undrar är hur stor chansen är att medicinering hjälper...pållen är en rolig prick och läromästare som skänker framför allt mig själv och ett par unga medryttare stor glädje, dottern har en ny häst och tvekar till att dra ut på detta för länge...på sistone har han dock börjat kännas lite "matt" på ett diffust sätt, svårt att sätta fingret på men det gör att vi måste ta tag i saken. Ingen hälta, han kollades nyligen (har även hovbroskförbening).
Tacksam för allra minsta lilla respons på detta!
 
Min såg gladare och piggare ut. Pälsen som var 1 år gammal började fällas. Han fick tillbaka lite muskler, hade han inte fått svår fång hade han levt idag
 
Hästen i mitt stall med cushings blev en ny häst efter ca 1-2 månaders medicinering enligt ägaren. Jag tycker knappt det syns på honom längre, han är pigg, ser inte lika "tom" ut längre och har fått en annan kropp.
 
Det står en ponny (22år) med cushings i stallet där min häst står. Haft det i ca tre år och är oförskämt fräsch i mina ögon. Spontant hade jag inte gissat att hon har sjukdomen, om jag inte visste och bara såg henne i hagen t.ex. Lite rund om magen just nu och lite fluffig av vinterpäls, men annars fin. Medicineras dagligen, men har klarat sig bra på en låg dos. Hon har klarat sig helt från fång och så, turligt nog.
Ponnyn går dock mest bara i hagen, rids inte. Verkar trivas med livet - pigga ögon osv.

Kanske inte så mycket konkret info. Men förhoppningsvis lite pepp. Håller tummarna!
 
Men varför inte testa för cushings? Själva labb-provet kostar ca 400 kr bara. Det är ju en medicin de ska ha resten av livet (och ganska dyr) så då tycker ju jag det är bättre att ta ett blodtest först för att se att de verkligen behöver den?

Min 20-åriga pålle testades och diagnostiserades med cushings i oktober, hade tydliga symptom men mådde psykiskt bra. När vi påbörjade medicineringen reagerade han kraftigt, tappade aptit, verkade deppig, orkeslös....tog ca 6 veckor tills det vände och han blev sig själv igen, det själv han var för 10 år sedan :-O Han behöver lite extra vitaminer/antioxidanter för att hålla sig pigg nu, jag märker direkt om han inte fått dem några dagar, då blir han "låg" igen. Men i övrigt mår han hur bra som helst, alla i stallet reagerar på att han verkar pigg och glad. Han är fortfarande muskelfattig och har svårt att få något hull, men det tar tid. Vi tog nya prover för någon månad sen och då var hans värden som vilken frisk häst som helst.

Min veterinär sa åt mig att börja med 1 tablett på en gång, sa att det var så man gjorde. Jag har sen förstått att man överlag råder att man ska vänja in medicinen, börja med en halv tablett. Hade vi gjort det hade vi kanske sluppit de där ångestladdade 6 veckorna i början...

Det finns mycket att lära sig om cushings, och man verkar kunna påverka en hel del med kosten. Det finns en grupp på fejan "Equine cushingdisease horses" som har samlat länkar till forskning och där det finns många som delar med sig av sina erfarenheter och stödjer varandra, där finns mycket att hämta.
 
Men varför inte testa för cushings? Själva labb-provet kostar ca 400 kr bara. Det är ju en medicin de ska ha resten av livet (och ganska dyr) så då tycker ju jag det är bättre att ta ett blodtest först för att se att de verkligen behöver den?

Min 20-åriga pålle testades och diagnostiserades med cushings i oktober, hade tydliga symptom men mådde psykiskt bra. När vi påbörjade medicineringen reagerade han kraftigt, tappade aptit, verkade deppig, orkeslös....tog ca 6 veckor tills det vände och han blev sig själv igen, det själv han var för 10 år sedan :-O Han behöver lite extra vitaminer/antioxidanter för att hålla sig pigg nu, jag märker direkt om han inte fått dem några dagar, då blir han "låg" igen. Men i övrigt mår han hur bra som helst, alla i stallet reagerar på att han verkar pigg och glad. Han är fortfarande muskelfattig och har svårt att få något hull, men det tar tid. Vi tog nya prover för någon månad sen och då var hans värden som vilken frisk häst som helst.

Min veterinär sa åt mig att börja med 1 tablett på en gång, sa att det var så man gjorde. Jag har sen förstått att man överlag råder att man ska vänja in medicinen, börja med en halv tablett. Hade vi gjort det hade vi kanske sluppit de där ångestladdade 6 veckorna i början...

Det finns mycket att lära sig om cushings, och man verkar kunna påverka en hel del med kosten. Det finns en grupp på fejan "Equine cushingdisease horses" som har samlat länkar till forskning och där det finns många som delar med sig av sina erfarenheter och stödjer varandra, där finns mycket att hämta.
 
Jo vi resonerar som så att provet för Cushings visar ibland fel. Om provet skulle vara negativt så har han fortfarande alla kardinalsymptomen på Cushings så då kör vi medicinering ändå. Däremot får vi såklart ta oss en funderare om vi inte ser ngn skillnad om säg, 6 veckor eller så. Kanske skall vi då testa för att se hur hans värden egentligen ligger.
Bra info om biverkningarna, verkar ju väldigt lämpligt att "mjukstarta" behandlingen.
 
Min häst som är relativt ung testar positivt för EMS. Men det räckte inte med att behandla mot det. Fångkänning ändå. Testar negativt mot cushing. Fick medicinen ändå. Tog nog 6-8 veckor så rasades det i vikt, hästen vaknade till, bulorna ovanpå ögonen försvann och svullnaderna i kroppen minskade.
Kommer aldrig ta bort medicinen, oavsett vad testerna visar i framtiden. Nu tar jag inga fler prov för cushing, utan kollar bara att det är rätt dos av medicinen med blodprov var 6:e månad.
 
Har tagit ACTH-prov våren och hösten -13, negativt. Positivt EMS-prov med 10h fasta och sockerlösning vintern 13-14. Sattes på diet och ökad motion med inte tillräckligt resultat.
Fångkänning igen april -14, då det bums skrevs ut Prascend. Blodprov taget sommaren-hösten -14, vintern -14-15 för att kontrollera att rätt dos ges av tabletten.
Juli -14 hade jag en helt ny häst!
Får förutom medicinen mineraler från Polen. Allt för att underlätta och hålla hästen frisk.

Kommer tyvärr inte ihåg värdet på proverna. Men negativt. Medicinen fick jag som sista utväg. Kan vara riktigt grav EMS också som ställer till det. Men törs inte plocka bort medicinen nu när det fungerar så bra... Även fast jag helst inte vill ge medicin i onödan. Är inte helt 100 på att det verkligen är cushing. Kanske hade fungerar lika bra med medicinen mot EMS. Och hur vet man det... Utan att utlösa en ny fångkänning...

April -14 var då det sa pang i grästillväxten. Var ju då värmen kom pang bom. Och i det som kom upp i sjukhagen var antagligen fullt med stressat socker av den plötsliga starka solen och värmen.
 
När man har en konstaterad cushinghäst vill man ju inte ge större dos än nödvändigt så att ge en icke konstaterad häst låter för mig lite konstigt. När vi drog ner dosen på min med veterinär inblandad så såg jag/vi att det blev sämre så vi ökade igen. OCH vi tog regelbundet ACTH-prov för att veta.
 
Vi tar ju regelbundna blodprover. Och trots negativa test så tror två klinikveterinärer, en hemmavet och min klinikhovis att det är cushing. Jag kommer alltid undra. Eftersom jag är en orolig själ. Hennes positiva reaktion på medicinen gör att Jag inte törs testa att ta bort den. Hon har under förra året tappat drygt 100 kg övervikt. Fettdepåerna och svullnaderna är borta. Hon har fått humör. Och har åsikter. Och är pigg. Levnadsglad. Allt hon inte var förut när hon var en sjuk robot.

Och allt hände efter att vi började medicinera. Då sa det pang efter drygt 6-8 veckor och hon fick en pigg blick hon inte hade innan. Jag har frågat om nytt acth-test. De tycker onödigt och slöseri på mina pengar när allt äntligen går bra med henne.
 
Senast ändrad:
Vi tar ju regelbundna blodprover. Och trots negativa test så tror två klinikveterinärer, en hemmavet och min klinikhovis att det är cushing. Jag kommer alltid undra. Eftersom jag är en orolig själ. Hennes positiva reaktion på medicinen gör att Jag inte törs testa att ta bort den. Hon har under förra året tappat drygt 100 kg övervikt. Fettdepåerna och svullnaderna är borta. Hon har fått humör. Och har åsikter. Och är pigg. Levnadsglad. Allt hon inte var förut när hon var en sjuk robot.

Och allt hände efter att vi började medicinera. Då sa det pang efter drygt 6-8 veckor och hon fick en pigg blick hon inte hade innan. Jag har frågat om nytt acth-test. De tycker onödigt och slöseri på mina pengar när allt äntligen går bra med henne.

Vad fick hon för medicinering mot EMS och får hon fortfarande den?
 
Ingen behandling mot EMS förutom strikt kost (@TinyWiny har noga räknat ut varenda mineral hon behöver/dag utefter våran senaste silageanalys) och motion.
Med tanke på hur bra hon svarade på prascenden och kost + motion så ville inte veterinärerna rota mer i det. Jag kan ju annars felsöka i evigheters evighet och aldrig ge upp felsökandet... Men finns en gräns hur mycket jag orkar felsöka också. Det ska vara värt det liksom.
 
Jag har erfarenhet av två hästar med denna sjukdom (cushing) En som går på medicin dagligen och samtidigt rids helt som vanligt, tävlas i hoppning osv.

Sedan hade vi en 14:årig B-ponny som hade cushing. Hon blev bättre av medicinen men hon rekommenderades att inte ridas för hårt. Tyvärr hade hon fått akut fång en dag när vi kom dit och blev då utdömd av veterinären så pga kombinationen cushing samt svår fång hade vi inget annat val än att ta bort henne :/

Jag har alltså både sett bra och dåliga sidor av denna sjukdom.
 
Har tagit ACTH-prov våren och hösten -13, negativt.
Fångkänning igen april -14, då det bums skrevs ut Prascend. Blodprov taget sommaren-hösten -14, vintern -14-15 för att kontrollera att rätt dos ges av tabletten.
Juli -14 hade jag en helt ny häst!

Personligen tror jag inte att det är prascend som hjälper. ACTH-värden varierar under året och har sin topp på sensommaren/hösten. Hos hästar med PPID är skillnaden markant. Titta på grafen läsgst ner på sidan här:

http://liphookequinehospital.co.uk/wp-content/uploads/2012/03/PituitaryParsIntermediaDysfunction.pdf

Fick du negativt resultat på ACTH-test taget på hösten 2014 så är jag mycket tveksam till att din häst har PPID. Det kan ju dock ha gått snett med provtagningan – sånt händer.

PPID-hästar får nästan alltid laminitis/fång på hösten p.g.a. förhöjt ACTH vid denna tidpunkt. Din häst fick “fångkänning igen april –14”. Detta tyder snarast på IR. Prascend har ingen inverkan på IR eller EMS vad jag vet. Jag tror att det är andra faktorer som har gjort att din häst nu mår bättre. Förmodligen någon ändring i foderstaten. När började du med en balanserad foderstat?
 
Jag har erfarenhet av två hästar med denna sjukdom (cushing) En som går på medicin dagligen och samtidigt rids helt som vanligt, tävlas i hoppning osv.

Men man får väl inte tävla när hästen medicineras för PPID?

PPID-hästar får nästan alltid laminitis/fång på hösten p.g.a. förhöjt ACTH vid denna tidpunkt.

Hur ska jag tänka kring min häst med konstaterad PPID då? Hon har aldrig haft minsta fångkänning vad vi vet. Jag har uteslutit all stärkelse i foderstaten och hon får ytterst lite socker. Jag frågade vet om IR test senast när vi tog nytt ACTH men hon tyckte att det var bortkastade pengar eftersom hästen inte alls är överviktig eller 'ser ut' som en IR-häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 868
Senast: pews1972
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 148
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 117
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 962
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp