Bukefalos 28 år!

Medicinering inkontinens?

Turali

Trådstartare
Jag har en tik som nyligen fyllde 8 år, och som varit inkontinent sedan hon kastrerades vid 4 år års ålder. Vi har provat lite olika mediciner, och den som hon har nu fungerar dåligt - och jag vet inte vad nästa steg kan tänkas vara.

Till en början fick hon propaline. Det fungerade sådär, och det var krångligt att behöva ge henne i munnen 3 gånger om dagen.
Efter ett par månader bytte jag till rinexin - som hon gick på ca 2 år.
För två år sedan hörde veterinären att hjärtat lät lite märkligt vid en undersökning. Han trodde det var ett blåsljud.

Ett år senare åker jag in till veterinären igen för att jag hör, om jag lägger örat mot bröstkorgen, hur hennes hjärta låter. De veterinärer som lyssnat säger att de aldrig hört någonting liknande, ett pipande läte. Hunden är ultraljudad av hjärtläkare utan att hitta några fel hittades, och är inte trött på något vis. Folk som möter henne tror det är en unghund.

Jag är ganska övertygad om att det är propaline/rinexinet som orsakat hennes hjärtproblem. Hon har inte varit med om något trauma och hjärtproblem finns inte i rasen över huvudtaget.
För ett år sedan slutade jag med rinexinet - och efter det har hjärtljudet varken blivit bättre eller sämre. Hunden får istället incurin varannan dag (som inte får ges oftare). Första månaderna fungerade det bra, men senaste veckorna hjälper det knappt alls....

Senaste dygnet har det hänt tre olyckor. Det är ett evigt tvättande och hunden blir lite låg när jag behöver flytta på henne för att ta undan sakerna. Det droppar när hon rör sig, och när hon somnar och slappnar av blir det pölar.
Tycker problemet främst märks efter rastning, trots att hon kissat av sig på promenaden dröjer det inte mer än en liten stund innan "olyckan är framme".

Jag håller på att bli helt knäckt på det eviga kissandet. Finns det någon medicin jag har missat? Eller finns det någon behandling man kan göra? Min mor pratade om att man kunde spruta in botox i urinblåsan på människor, går det göra liknande på hundar?
 
Sv: Medicinering inkontinens?

Enligt FASS kan du ge Incurin varje dag.

För oral administrering. Ett samband mellan slutlig effektiv dos och kroppsvikt har inte dokumenterats och därför måste dosen bestämmas individuellt för varje hund.

Följande doseringsschema rekommenderas:

Börja behandlingen med 1 tablett (1 mg estriol) dagligen. Om behandlingen är framgångsrik, sänks dosen till en halv tablett om dagen. Om initialbehandlingen inte lyckas, ökas dosen till 2 tabletter om dagen, given som 1 dos. Några hundar behöver inte daglig behandling - behandling varannan dag kan försökas när den effektiva dagliga dosen har etablerats. Minimidosen skall inte vara mindre än 0,5 mg per hund per dag. Säkerställ att dosen för att uppnå terapeutisk verkan är så låg som möjligt. Använd inte mer än 2 tabletter per hund per dag. Om inget svar på behandlingen erhålls, bör diagnosen omprövas för att undersöka andra orsaker till inkontinens, sådana som neurologiska störningar, neoplasi i urinblåsa och dylikt. Djuren bör undersökas var 6:e månad under behandlingen.


Så du kan justera dosen, men om det inte fungerar bör man undersöka hunden för att se om det finns någon annan bakomliggande orsak.
 
Sv: Medicinering inkontinens?

Tack så mycket!
Det hade jag missat - trodde det var varannan dag som gällde.
 
Sv: Medicinering inkontinens?

Incurin funkade inte på min inkontinenshund, hon läckte ändå.

Det enda som funkade var Rinexin.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 294
Senast: super
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 199
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp