Medicinintyg vid flygresa till Grekland?

abc

Trådstartare
Vet att man behöver intyg för att ta med narkotikaklassade läkemedel. Men vad gäller vid antidepressiva? Krävs de något intyg eller är det bara att ta med de?
 
Apoteket skriver:

Icke-narkotiska preparat: Vid resa mellan länder som omfattas av Schengenavtalet finns inga gemensamma regler på intyg eller liknande för att få ta med icke-narkotiska mediciner för eget bruk. Det är i stället upp till varje land att besluta vilka regler som gäller.
För att visa att medicinen är din kan det vara bra att ta med originalförpackningen, som visar att medicinen är utskriven till dig. Du kan även kontrollera med ambassaden i Sverige till det land du ska besöka.
 
  • Gilla
Reactions: abc
Apoteket skriver:

Icke-narkotiska preparat: Vid resa mellan länder som omfattas av Schengenavtalet finns inga gemensamma regler på intyg eller liknande för att få ta med icke-narkotiska mediciner för eget bruk. Det är i stället upp till varje land att besluta vilka regler som gäller.
För att visa att medicinen är din kan det vara bra att ta med originalförpackningen, som visar att medicinen är utskriven till dig. Du kan även kontrollera med ambassaden i Sverige till det land du ska besöka.
Tack. Kanske kan höra med resebolaget med.
 
Jag har alltid haft med mig högvis av mediciner till Grekland, dock inte antidepressiva. Men ingen har någonsin kollat.
 
Jag har alltid haft med mig högvis av mediciner till Grekland, dock inte antidepressiva. Men ingen har någonsin kollat.

Har alltid högvis med medicin med mig i mitt sk "reseapotek" pga paranoid när jag reser. Har aldrig heller blivit kollad. Inte ens på Ben Gurion när de gått igenom hela mitt handbagage har de varit intresserade.

TS: för säkerhetsskull hade jag haft recept med mig om medicinen varit narkotikaklassad :)
 
Har alltid högvis med medicin med mig i mitt sk "reseapotek" pga paranoid när jag reser. Har aldrig heller blivit kollad. Inte ens på Ben Gurion när de gått igenom hela mitt handbagage har de varit intresserade.
När jag åkte hem från Grekland senast pep säkerhetsbågen och jag blev uttagen för visitering SAMT genomgång av allt handbagage som en kille kollade igenom.

När jag kom hem och och packade upp såg jag att jag glömt en hel flaska solkräm i ryggan. Som alltså var både röntgad och manuellt genomgången :banghead:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Utan att ge er bakgrund av privata skäl så behöver sonen eventuellt fortsätta äta glutenfri kost även i skolan i höst. Min kommun kräver...
Svar
15
· Visningar
1 744
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 113
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 308
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 470
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp