Medicinsk översättning önskas.

sissu

Trådstartare
Har fått lisvskadeanmälan från kliniken nu, men förstår inte hela innebörden av alla ord.
Kan någon hjälpa mig att tyda så jag förstår allting. Är inte säker på vad det står då vet. skriver som en kråka, men följande ord vill jag gärna ha förklarat.

-höjda ventrofiler och lymfopeni-

-låga alluriner- om jag har ser fel på orden så korrigera gärna så det blir rätt.

MVH/
 
lymfopeni=lågt antal lymfocyter i blodet
ventro har med vener att göra kan det menas ventrombos ,vilket är blodpropp ?
alluvialer, slaggämnen kanske ?
 
Den första raden ska var höjda neutrofiler och lymfopeni. Det är olika typer av blodceller. Lymfopeni betyder mkt låga halter av den typen och tillsammans med höga neutrofiler tyder det oftast på en aktiv, kronisk infektion, lite beroende på utseendet på cellerna.

Alluriner, har du förmodligen sett fel på, men jag kan inte för mitt liv se vad det skulle kunna vara... :confused:

Vad har det varit för fel på hästen?
 
Detta är ju som sagt de medicinska termerna.

Snabbresumé förklarat på "svenska" är det så här.

Han har anemi, vilket gör att han inte kan syresätta sig som i sin tur satt sig på han muskler med mer eller mindre konstant smärta. Han har förstorad köldskötel (?stavn.) som gör att hans ämnesomsättning inte fungerar som den bör, magen överkänslig vilket i sin tur i kombination med annat satt sig i hans hovar, hovköttsinflammation i alla fyra med på gränsen till rotation, (hänger på en skör tråd) och gett en toxation och slaggprodukter,lymfkötlar som blir förstorade och går upp och ner, hältor och feber som kommer och går. Kan ha glömt något.

Allt detta utifrån en ekollonförgiftning och på detta även en Elishios som gjorde att hans skador blev påtagligt sämre fortare för hans kropp orkar inte längre kämpa mot det kroniska.

Jag hoppas verkligen många läser detta och lägger i bakhuvudet Stormys historia och resa genom åren så folk kan börja inse hur farligt det kan vara och sluta säga att "min är inte påverkad eller sjuk, utan titta på hästens beteénde och krämpor på annat vis när de vet att det finns ek i hagen".
Fanns mer kunskap och information skulle det aldrig behövt tagit så här lång tid.
MVH/
 
Eftersom det andra är olika blodvärden, kan alluriner möjligen vara en felläsning och det ska stå ALBUMINER?

Om jag minns rätt från gammelstoets blodprov (TYVÄRR slängt pappret) så stod den en rad med albumin där?

Jag kan minnas fel, bara något som slog mig eftersom det andra pratade om olika blodvärden.
 
Albumin är ett plasmaprotein och protein heter väl äggviteämne på svenska..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: manda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 128
Senast: Takire
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp