Medlemsavgifter

lucyinthesky

Trådstartare
vi har en liten förening i vår by och det finns en ridbana, som en av de som bor i byn har servitut på.
Hittills har vi haft en medlemsavgift på 100kr, medlemsmöten någon gång per och årsmöten. Nu på årsmötet härom veckan chockhöjde årsmötet medlemsavgiften till 500 kr, med motiveringen att det behövs pengar till nytt underlag.
Till saken hör att tidigare har vi beslutat om mdlmavg för kommande år, men nu har det ändrats till beslut om innevarande år. Har hittills inte lyckats få fram stadgarna, så jag vet inte vad som är angivet.
Finns det någon generell regel annars?
 
Vad är problemet?
Ni får betala mindre än en femtiolapp i månaden? Majoriteten av pengarna till nytt underlag kommer inte komma från era medlemsavg.
Hade äg inte låtit andra slita på ridbanan hade denne kanske inte behövt byta underlag på länge.
 
vi har en liten förening i vår by och det finns en ridbana, som en av de som bor i byn har servitut på.
Hittills har vi haft en medlemsavgift på 100kr, medlemsmöten någon gång per och årsmöten. Nu på årsmötet härom veckan chockhöjde årsmötet medlemsavgiften till 500 kr, med motiveringen att det behövs pengar till nytt underlag.
Till saken hör att tidigare har vi beslutat om mdlmavg för kommande år, men nu har det ändrats till beslut om innevarande år. Har hittills inte lyckats få fram stadgarna, så jag vet inte vad som är angivet.
Finns det någon generell regel annars?
Finns nog inget annat att stödja sig på än föreningens egna stadgar och vad som sägs där om att ändra avgiften.
 
vi har en liten förening i vår by och det finns en ridbana, som en av de som bor i byn har servitut på.
Hittills har vi haft en medlemsavgift på 100kr, medlemsmöten någon gång per och årsmöten. Nu på årsmötet härom veckan chockhöjde årsmötet medlemsavgiften till 500 kr, med motiveringen att det behövs pengar till nytt underlag.
Till saken hör att tidigare har vi beslutat om mdlmavg för kommande år, men nu har det ändrats till beslut om innevarande år. Har hittills inte lyckats få fram stadgarna, så jag vet inte vad som är angivet.
Finns det någon generell regel annars?

Äsch. Mitt svar var inte relevant nog
 
vi har en liten förening i vår by och det finns en ridbana, som en av de som bor i byn har servitut på.
Hittills har vi haft en medlemsavgift på 100kr, medlemsmöten någon gång per och årsmöten. Nu på årsmötet härom veckan chockhöjde årsmötet medlemsavgiften till 500 kr, med motiveringen att det behövs pengar till nytt underlag.
Till saken hör att tidigare har vi beslutat om mdlmavg för kommande år, men nu har det ändrats till beslut om innevarande år. Har hittills inte lyckats få fram stadgarna, så jag vet inte vad som är angivet.
Finns det någon generell regel annars?
Det går ju inte att på årsmötet ändra till höjning innevarande år eftersom de som deltar på årsmötet redan ska ha betalt avgift för året.
 
Jag tror att TS har missförstått något här.
En 100 lapp per medlem och månad täcker knappast till underhåll, det här är kontentan av att inte debitera den kostnad som faktiskt är relevant för verksamheten. Då kommer det i efterskott, beroende på vilken typ av förening det handlar om så skulle det kunna vara fullt möjligt av föreningen att utdebitera för reparation på volten under innevarande år.
 
Men, det är väl ändå inte medlemsavgiften som skall betala för ett nytt underlag? Vi är max 1o medlemmar, ett nytt underlag var beräknat till 150´ - så det kommer ju att ta ett antal år att samla ihop till det underlaget via medlemsavgiften.. .

Min fråga gällde om ett årsmöte kan besluta om höjning av avgiften för innevarande år. Enligt vad jag tidigare lärt mig kan man inte detta, då precis som LenaH skriver, att de som deltar på årsmötet, då inte har betalat avgift för året. Men, jag var osäker på om det är en generell regel, eller om det enbart styrs av innehållet i stadgarna? Om inget direkt står angivet i stadgarna (läste SvRf´s typstadgar och det står inte specat där om vilket år), så kanske man kan anta att det bör gälla för det kommande året?
 
Men, det är väl ändå inte medlemsavgiften som skall betala för ett nytt underlag? Vi är max 1o medlemmar, ett nytt underlag var beräknat till 150´ - så det kommer ju att ta ett antal år att samla ihop till det underlaget via medlemsavgiften.. .

Min fråga gällde om ett årsmöte kan besluta om höjning av avgiften för innevarande år. Enligt vad jag tidigare lärt mig kan man inte detta, då precis som LenaH skriver, att de som deltar på årsmötet, då inte har betalat avgift för året. Men, jag var osäker på om det är en generell regel, eller om det enbart styrs av innehållet i stadgarna? Om inget direkt står angivet i stadgarna (läste SvRf´s typstadgar och det står inte specat där om vilket år), så kanske man kan anta att det bör gälla för det kommande året?

Men vad anser du att medlemsavgiften ska täcka då? Vem ska betala för det slitage som medlemmarna åsamkar vid ridning, i vår förening är avgiften baserad på just att finansiera underhåll och ev reparation.

En förening kan lägga ut en extra ekonomisk utdebitering till sina medlemmar om sådant behov finns, hur den ska debiteras ut och till vem hänger på hur föreningen är uppbyggd. Vem äger/ansvarar ekonomiskt för volten, medlemmar eller den som har servitut.

Min fråga var om du verkligen hade förstått om det handlade om en ökning av medlemsavgiften, eller om det i själva verket handlade om en extra utdebitering till medlemmarna för innevarande år? Det senare är fullt möjligt.
 
Jo, det gör det. Punkt 21 på dagordningen för årsmöte.
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_348/cf_559/Typstadgar_f-rening.PDF
(sid 5)

Denna volt behöver inte alls ha stadgar från ridsportförbundet, som medlem har man däremot rätt att få ett exemplar av de stadgar som tillämpas och det kan man enkelt be om.

Det kan vara så att det handlar om en ren och skär ekonomisk förening, kring det objekt som kräver omhändertagande och pengatillförsel.

Vår ridklubb tillämpar inte ridsportsförbundets stadgar, trots att vi är flera stall med ridvolt. Vår ridvolt får disponeras av andra, men de betalar samma medlemsavgift, har samma ansvar som städdagar etc. Vill man göra sig fri från detta ansvar, så kostar det 2500 kr per stall och år.
 
Denna volt behöver inte alls ha stadgar från ridsportförbundet, som medlem har man däremot rätt att få ett exemplar av de stadgar som tillämpas och det kan man enkelt be om.

Det kan vara så att det handlar om en ren och skär ekonomisk förening, kring det objekt som kräver omhändertagande och pengatillförsel.

Vår ridklubb tillämpar inte ridsportsförbundets stadgar, trots att vi är flera stall med ridvolt. Vår ridvolt får disponeras av andra, men de betalar samma medlemsavgift, har samma ansvar som städdagar etc. Vill man göra sig fri från detta ansvar, så kostar det 2500 kr per stall och år.
Nej, det vet vi ju inte men jag svarade på att TS inte hittade något i typstadgarna och det finns det.
 
Vad ingår i medlemsavgiften? Kan man inte skilja på medlemsavgift och avgift för användning av ridbanan. Vad innebär servitut på en ridbana? Vem äger, vem kan nyttja, vem står för underhåll?
 
vi har en liten förening i vår by och det finns en ridbana, som en av de som bor i byn har servitut på.
Hittills har vi haft en medlemsavgift på 100kr, medlemsmöten någon gång per och årsmöten. Nu på årsmötet härom veckan chockhöjde årsmötet medlemsavgiften till 500 kr, med motiveringen att det behövs pengar till nytt underlag.
Till saken hör att tidigare har vi beslutat om mdlmavg för kommande år, men nu har det ändrats till beslut om innevarande år. Har hittills inte lyckats få fram stadgarna, så jag vet inte vad som är angivet.
Finns det någon generell regel annars?
Vad ska de använda pengarna till? Nytt underlag? Ja det tar ju lång tid med 500kr och 10 medlemmar. Det är väl en ideell förening antar jag. Mitt förslag är att de som är intresserade genast går igenomekonomin och behovet naturligtvis och börjar arbeta på att få ihop pengar, söka pengar, skaffa inkomster etc. Övriga går ur föreningen. Då slipper de jobba och slipper betala och slipper använda anläggningen. Får ni se hur många som är kvar. Djklr grannen orkade inte ens diskutera här. På ett annat ställe gjorde de så och den med " servitutet " blev själv. Det har hänt förr alltså.
 
Senast ändrad:
Det är för mig oklart vem som äger ridbanan? Är det föreningen som äger ridbanan? Men den ligger på mark som ägs av den som här nämns som innehavare av servitutet?

Först och främst tycker jag det är en väldigt irrelevant frågeställning i grund och botten. Föreningen gissar jag är till för att förvalta den gemensamma ridbanan. Nu behövs nytt material, och det ska väl rimligen bekostas av föreningen. För att få in pengar till det behövs kapitaltillskott. Det kan ske genom medlemsavgift (rimligt med tanke på hur låg den är idag) och/eller via separat nyttjandeavgift för ridbanan. Hur som helst kommer det ju att bli en ökad avgift för att täcka den faktiska kostnaden av att ha en ridbana.

Alternativet är att fortsätta slita utan att ersätta, och betala lite för en dålig ridbanan hellre än lite mer för en godtagbar standard.
 
Vet inte hur detta spårade ur - min fråga var helt enkelt om man på årsmötet kan höja medlemsavgiften för innevarande år, eller om det korrekta alltid är att man beslutar om avgiften för kommande år!

Jag undanber mig övrig diskussion, som inte har med frågeställningen att göra.
 
Vet inte hur detta spårade ur - min fråga var helt enkelt om man på årsmötet kan höja medlemsavgiften för innevarande år, eller om det korrekta alltid är att man beslutar om avgiften för kommande år!

Jag undanber mig övrig diskussion, som inte har med frågeställningen att göra.
Läs i stadgarna, inget vi kan svara på.
 
Vet inte hur detta spårade ur - min fråga var helt enkelt om man på årsmötet kan höja medlemsavgiften för innevarande år, eller om det korrekta alltid är att man beslutar om avgiften för kommande år!

Bara stadgarna kan svara på det.

DESSUTOM kan ju en extra föreningsstämma alltid besluta om höjning av medlemsavgift/extra avgift senare under året, så för min personliga del hade jag faktiskt tyckt att det smidigaste var att höja vid årsmötet, då många av medlemmarna redan är närvarande och mötet därmed beslutsfattande.

Men även detta regleras i stadgarna, troligen genom hur dagordningen ska distribueras och godkännas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp