Medlemskap

Tigertofflan

Trådstartare
Jag är nu medlem i rasklubben och i den lokala brukshundsklubben, men insåg precis att den lokala brukshundsklubben inte anordnar några BPH - men det gör de på SBK i grannkommunen. Så då måste jag väl bli medlem där också? Och sen finns det specialklubbar för tex nose work. Vill man vara med på deras tävlingar gäller det att vara medlem även hos dem. Och utanför detta finns träningshallar och fristående instruktörer som är grymma på sina grejer.

Hur gör ni som tävlar med medlemskap i diverse klubbar? Gäller det att fokusera på en sak åt gången eller?
 
Jag har bara tävlat rallylydnad och lure coursing senaste tiden (eller ja, senaste tiden innan coronan då...). Det har gått utmärkt med enbart medlemskap i Svenska Vinthundsklubben för det. Planerar däremot att bli medlem i en närliggande brukshundklubb så snart de arrangerar kurser som passar oss.

Om de inte ändrat något med BPH så räcker det väl bara att vara medlem inom någon SKK-klubb, dvs, det går utmärkt att vara med i någon brukshundklubb eller någon rasklubb, det behöver inte vara arrangerande klubb där.

Eftersom jag hittills inte hittat någon klubb som känns "mig" så är jag inte med i klubbar mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Jag är nu medlem i rasklubben och i den lokala brukshundsklubben, men insåg precis att den lokala brukshundsklubben inte anordnar några BPH - men det gör de på SBK i grannkommunen. Så då måste jag väl bli medlem där också? Och sen finns det specialklubbar för tex nose work. Vill man vara med på deras tävlingar gäller det att vara medlem även hos dem. Och utanför detta finns träningshallar och fristående instruktörer som är grymma på sina grejer.

Hur gör ni som tävlar med medlemskap i diverse klubbar? Gäller det att fokusera på en sak åt gången eller?

Nej, du måste inte vara medlem i arrangerande lokal klubb för att anmäla dig till prov eller tävling, t ex BPH eller en lydnadsklass.
 
Jag är med i två förbund och fyra olika klubbar. Jag vet inte riktigt varför men jag stödjer gärna klubbarna även om jag inte deltar i all deras verksamhet.
 
Jag är nu medlem i rasklubben och i den lokala brukshundsklubben, men insåg precis att den lokala brukshundsklubben inte anordnar några BPH - men det gör de på SBK i grannkommunen. Så då måste jag väl bli medlem där också? Och sen finns det specialklubbar för tex nose work. Vill man vara med på deras tävlingar gäller det att vara medlem även hos dem. Och utanför detta finns träningshallar och fristående instruktörer som är grymma på sina grejer.

Hur gör ni som tävlar med medlemskap i diverse klubbar? Gäller det att fokusera på en sak åt gången eller?
Du behöver inte vara medlem i varenda SBK-klubb som arrangerar en tävling, det vore ju väldigt dyrt för de som tävlar mycket och ofta 😅
Tidigare har jag varit huvudmedlem i en BK och sedan delmedlem (dvs billigare pris när man redan är medlem i annan BK) på en annan då jag faktiskt oftare tränade på deras planer än min huvud-BKs planer.
Rasklubben har jag oftast varit medlem i men ibland gått ur och sedan gått med när det varit något speciellt som tävling eller så.
Du behöver inte ens vara medlem i någon BK för att tävla, det räcker med medlemskap i rasklubben.
 
Du behöver inte vara medlem i varenda SBK-klubb som arrangerar en tävling, det vore ju väldigt dyrt för de som tävlar mycket och ofta 😅
Hahaha jaaa men det var ju exakt så jag kände! 😂 Men så om jag är ansluten till en lokalklubb inom SBK så kan jag delta på alla SBK-anslutna tävlingar oavsett anordnande klubb? Och sen bestämmer varje anordnande klubb om ev. medlemskrav för kurser? Det verkar nämligen som att medlemskap krävs för att delta i kurs hos de SBK-klubbar jag kikat in hos.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Hahaha jaaa men det var ju exakt så jag kände! 😂 Men så om jag är ansluten till en lokalklubb inom SBK så kan jag delta på alla SBK-anslutna tävlingar oavsett anordnande klubb? Och sen bestämmer varje anordnande klubb om ev. medlemskrav för kurser? Det verkar nämligen som att medlemskap krävs för att delta i kurs hos de SBK-klubbar jag kikat in hos.
Det stämmer, det räcker med att du är medlem i en klubb och tävlar för den så kan du delta i alla SBK anslutna tävlingar. Medlemskap för att gå kurs brukar vara vanligt :)
 
Det stämmer, det räcker med att du är medlem i en klubb och tävlar för den så kan du delta i alla SBK anslutna tävlingar. Medlemskap för att gå kurs brukar vara vanligt :)
Jamen gud så bra!

Är jag välkommen på SKK-tävlingar också, om jag är medlem i SBK-klubb? Eller fyller rasklubben en funktion där eftersom den är SKK-ansluten?
 
  • Gilla
Reactions: Is
Hahaha jaaa men det var ju exakt så jag kände! 😂 Men så om jag är ansluten till en lokalklubb inom SBK så kan jag delta på alla SBK-anslutna tävlingar oavsett anordnande klubb? Och sen bestämmer varje anordnande klubb om ev. medlemskrav för kurser? Det verkar nämligen som att medlemskap krävs för att delta i kurs hos de SBK-klubbar jag kikat in hos.

Kurs och tävling går inte under samma regler. :)

Jamen gud så bra!

Är jag välkommen på SKK-tävlingar också, om jag är medlem i SBK-klubb? Eller fyller rasklubben en funktion där eftersom den är SKK-ansluten?

För att delta i utställningar krävs SKK-medlemskap, t ex genom att ansluta sig till sin rasklubb.
 
Tillägg, du har förstått att det är sbk centralt som tar 400 kr? Dvs extra medlemskap i andra sbk klubbar om du exempvis vill gå kurs brukar ligga runt 100 kr

(off topic men helt jäkla galet system med tanke på hur extremt lite SBK gör för lokalklubbarna nu för tiden.
Ekonomin brukar vara 400 kr till centralt, 25 kr till distriktet och 75 kr, beroende på vad klubben satt men för oss iaf, till lokalklubben. På det vägrar SBK ens tänka tanke på att ha exempelvis lägre pris för pansionärer för då skulle centralt förlora för mycket pengar...)
 
Tillägg, du har förstått att det är sbk centralt som tar 400 kr? Dvs extra medlemskap i andra sbk klubbar om du exempvis vill gå kurs brukar ligga runt 100 kr

(off topic men helt jäkla galet system med tanke på hur extremt lite SBK gör för lokalklubbarna nu för tiden.
Ekonomin brukar vara 400 kr till centralt, 25 kr till distriktet och 75 kr, beroende på vad klubben satt men för oss iaf, till lokalklubben. På det vägrar SBK ens tänka tanke på att ha exempelvis lägre pris för pansionärer för då skulle centralt förlora för mycket pengar...)
Nej, det har jag inte förstått. Kikade lite nu på förbundets och den lokala klubbens sidor och det verkar ju stämma dock. Så då har jag betalat 400 kr till förbundet och 120 kr till min lokala klubb? Låter ju snedfördelat, ja. Men det innebär ju också att om jag ska gå kurs och därmed bli medlem hos fler klubbar, kommer medlemsavgiften jag ska betala att enbart vara till den lokala klubben, och därmed mycket lägre än vad jag först betalt. Det är ju bra!
 
Hahaha jaaa men det var ju exakt så jag kände! 😂 Men så om jag är ansluten till en lokalklubb inom SBK så kan jag delta på alla SBK-anslutna tävlingar oavsett anordnande klubb? Och sen bestämmer varje anordnande klubb om ev. medlemskrav för kurser? Det verkar nämligen som att medlemskap krävs för att delta i kurs hos de SBK-klubbar jag kikat in hos.
Ja exakt. För kurs krävs i princip alltid medlemskap, men är du då redan medlem i annan SBK-klubb kan du bli delmedlem i den arrangerade BKn (kostanden är då lägre eftersom du bara betalar avgiften till den lokala klubben, du har redan betalat avgiften till SBK genom medlemskap i din huvudklubb).
 
Nej, det har jag inte förstått. Kikade lite nu på förbundets och den lokala klubbens sidor och det verkar ju stämma dock. Så då har jag betalat 400 kr till förbundet och 120 kr till min lokala klubb? Låter ju snedfördelat, ja. Men det innebär ju också att om jag ska gå kurs och därmed bli medlem hos fler klubbar, kommer medlemsavgiften jag ska betala att enbart vara till den lokala klubben, och därmed mycket lägre än vad jag först betalt. Det är ju bra!
Precis så 🙂
 
Jag har gjort BPH med tre av mina hundar och har aldrig varit medlem i någon brukshundklubb. Det räcker med medlemskap i någon klubb inom organisationen (jag är medlem i länsklubb, två rasklubbar och två specialklubbar).
 
Jag har gjort BPH med tre av mina hundar och har aldrig varit medlem i någon brukshundklubb. Det räcker med medlemskap i någon klubb inom organisationen (jag är medlem i länsklubb, två rasklubbar och två specialklubbar).
Okej, bra att veta. Apropå det, var utlyses BPH någonstans? Måste man in hos alla lokala klubbar och kolla, eller finns det någon samlingssida a la SBK Tävling?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag sitter från och med i år med i styrelsen för den lokala aktivitetsgruppen under vår specialklubb. Vi ska anordna aktiviteter för...
Svar
9
· Visningar
546
Senast: Maniac123
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Lite luddig rubrik, men visste inte hur jag skulle formulera mig. Snart kommer våran valp, och vi har börjat kika på olika klubbar som...
Svar
7
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp