medryttar-priser

P

puckis

vad tar ni av era medryttare?

Min häst kostar ca 5300 i månaden. Sedan tillkommer ju bensin och träningar men det är ju inte inräknat i medryttarpris. Hur mycket skulle ni ta i månaden för någon som rider 1ggr/ veckan?
 
Jag tar ingenting, men det är bara för att jag känner en enorm lättnad att slippa stressa till stallet tidiga mornar före jobbet.

Jag jobbar så länge på dagarna (2 dgr/v)så det är mycket värt för mig att slippa vara i stallet då, så jag har inte hjärta att ta betalt i pengar dessutom. :o

Kalla mig översnäll om ni vill...

(Dessutom är inte min häst nån stjärna som medryttaren kan utvecklas av, direkt... :smirk:)
 
Oj! Att inte ta betalt är nog ovanligt i Stockholm där det kostar miljoner att ha häst...Räkna ut vad hästen kostar per dag ungefär (jag antar att din häst står på fullservice så att medryttare slipper allt stalljobb) och ta det. Tyvärr är det inte gratis med häst! En kompis till mig tar 800 kr per månad för två dagar och då står hästen på fullservice.
 
den enda jag känner som tar betalt, tar REJÄLT betalt (tycker jag). 1000:-/månaden och då får man rida ut en dag i veckan.
 
Jag är inte hästägare öht. men jag tar mig friheten att svara ändå.

Att ta betalt eller inte är ju upp till en själv. Man ska väl fundera över vad man vill ha medryttaren till, avlastning eller hjälp med det ekonomiska, någon som tränar och utbildar hästen, en kombination av allt osv.

Om man verkligen behöver avlastning finns det många som blir så tacksamma att de inte vill ha betalt, de anser att det är fel att ta betalt utav någon som hjälper en.

Sen kanske man behöver hjälp med pengar och vill ha medryttare enbart för det, men då tycker jag man ska erbjuda lite för pengarna, som tex. 1000 kr i månaden är ganska mycket för att bara få rida ut en gång i veckan och förmodligen inte få så mycket eget ansvar.

Om man vill ha någon som utblidar hästen tycker jag man ska betala, om inte ryttaren motsätter sig det.

Utbud och efterfrågan.. bor du på landet så kanske du inte kan få lika mycket betalt som i storstaden, fast då kanske du har en billigare hyra.

Vad kommer din medryttare få göra? Träna? Rida i skogen? Bara trava och skritta?

Tänk på vad du skulle vilja betala om du inte hade häst själv.

Jag har aldrig betalat som medryttare, å andra sidan ställde jag upp jämt när det fanns behov, fixade gladeligen allt som tillhör, följde med på tävlingar osv. osv. osv.
Ägarna har fått tid till annat och fått hjälp med allt som kan tänkas (skörda hö, måla staket, ja jag sa ju allt..) och jag har fått vara i närheten av hästar och fått rida.

Oj förlåt, jag kanske tappade bort mig från frågan. Men som sagt, vad får medryttaren göra? Vad är du ute efter?


:bump: Tess :bump:
 
När jag hade betalande medryytare så fick hon betala vad det kostade per dag..alltså kostanden för hästen / 30 dagar = dygns kostnad och sen * så många dagar hon had ehonom.
Så i ditt fall hade 4 dagar/månad blivit ca 700kr
 
Jag håller med Caradan...Ta din stallhyra, slå ut den på 30 dagar och ta dagskostnaden gånger antalet dagar din medryttare ska rida.

Vad du kan ta betalt tycker jag beror på vad du låter din medryttare göra. Att rida ut en gång i veckan skulle jag inte betala massor för!
 
Men varför är det så många i Sthlms-trakten som står på anläggningar som dom egentligen inte har ekonomi för? Jag skulle tycka det var hemskt om stallhyran var så dyr att jag i princip skulle vara beroende av att ha medryttare...
 
jag vill ha betalt 400:- månaden om jag hittar någon medryttare.

Dels för att få hjälp med det ekonomiska och dels för att inte behöva åka ut sent på kvällen för att fixa boxen åt hästen. Då kan jag ändå inte rida samtidigt.
Vill även att hästen SKA ridas mer oavsett om det är träning eller skogsridning.

Det jag vill att medryttaren gör är:

mockar och fixar kvällsfodret och gör i ordning morgonfodret.
Två veckodagar i veckan och sedan på helgen skulle vi kunna rida ut tillsammans om jag får låna en häst tex.

Medryttaren skulle få göra vad den vill med hästen, rida ut i skogen eller rida i ridhuset, dock skulle den få köpa sitt eget ridhuskort då det följer ryttaren och inte hästen.
det är 600:-/halvår eller 1000:-/ år

Men vill medryttaren inte rida i ridhuset så slipper den ju såklart.
Han/hon skulle få rida hur den vill bara den tar hänsyn till hästen!
Medryttaren skulle få träna med min häst för egen tränare om h*n ville det, ville kosta på det.
Skulle även få vara med på clear rounder och klubbhoppningar och lokalhoppningar på ridskolan i närheten om det fanns intresse.
(dock går inte hästen att lasta så det är bara på den ridskolan :crazy: men ändå)

400:- tycker inte jag är mycket för 2-3 dagar i veckan + lite småtävlingar eller träningar om det intresset fanns (fast det får ju medryttaren stå för kostnaden men möjligheten att få låna min häst då finns ju)

Men det verkar inte finnas någon här som vill betala det.... :(
Jag bor 7 mil norr om sthlm, Norrtälje.

Så priserna gäller nog mest i innerstaden då en boxplats med full service kostar runt 5000 och då förstår jag att man vill ha mer betalt också även om jag själv aldrig skulle betala så mycket...
 
Dyrt

Det beror på att det ÄR dyrt i Stockholm.
Det finns billigare alternativ, men då finns det oftast knapp någon kollektivtrafik dit.
 
5300/månad lät som ganska mycket även i sthlm tycker jag. Vad ingår i den kostnaden?

Som medryttare tycker jag det är helt OK att betala en framräknad del av hästens omkostnader. Dvs kostnad för stallhyra, foder och skoningar. Däremot tycker jag inte det är OK att betala träningar för ägaren, bensinkostnader (den behöver ju inte åka när jag är där och jag betalar ju redan mina egna bensinkostnader) och försäkringar. Det är också lite tveksamt om jag skulle ställa upp på att betala del av utrustningskostnad till hästen. (ok jag kan köpa nåt ibland, men kanske inte 50% av sadel eller annan sådan långtidsinvestering)

Eftersom jag rider islandshäst och har lite koll på stallhyror (brukar ligga runt 2500/mån för fullskötsel inkl foder i islandshäststall) så tycker jag det är lagom att betala runt 450kr i månaden/dag i veckan man rider. Alltså rider man 2 dgr/vecka betalar man ca 900 kr/mån! Då har jag räknat på skoning varannan månad á 800kr.

Detta är dock förutsatt att man rider på samma villkor som hästägaren själv. Dvs får träna hästen på bana eller rida ut vilket som passar (både mig och hästen). Ska man bara skritta ut hästen på dess vilodag så tycker jag det är en helt annan sak.

Om/när jag själv blir hästägare kommer jag vilja ha betalt vad hästen kostar mig de dagar jag inte är där enligt ovan. Åtminstone om medryttaren rider på samma eller lägre nivå än jag själv. Är medryttaren mycket duktig och därmed hjälper mig att utbilda hästen så kan kostnaden också komma att sänkas för då är det ju jämförbart med att lämna hästen på träning...
 
Dessa diskussioner är alltid lika skojjiga.
Och nu så skall jag förstöra alltihop.

Jag tycker att medryttare gott kan betala för att rida.
Men jag tar själv inte betalt.

Jag har satt mina medryttare på slavkontrakt i stället.
De får ha varsin stalldag i veckan.

Då så skall de lunch-fodra, fylla vatten till alla hästar (tungt), och mocka om där finns något att mocka (lösdrift, endast sjuka hästar inne) och mocka ridbanan. Samt hålla allmänt snyggt och prydligt. För det så får de rida så mycket som de orkar.

Problemet hos mig, är att det finns absolut inga allmänna kommunikationer. Så de som rider här måste ha bil. Och bil och bensin kostar. Så det finns inget utrymme för mig att ta betalt.
 
Då jag har flera hästar och därför ganska många medryttare så tar jag lite olika för vilken häst de är medryttare på och hur mycket de hjälper till med i stallet.
Mina medryttare har ganska stor frihet när de rider, de får vara ute och tävla, träna för tränare och annat som de vill.
Ex på vad jag tar: De som rider min B-ponny betalar från 250 kr / månad - 350 kr / månad för 1 dag i veckan. Om du betalar det billigare så mockar du boxen till hästen och eventuellt gör i ordning fodret. Betalar du det dyrare så rider du bara och pysslar med hästen.
Min arab ligger ca 100 kr dyrare. Och min D-ponny ligger någonstans mittemellan.
Min 5 åriga russhingst har jag två duktiga tjejer som är medryttare på mina andra hästar som rider honom någon gång ibland, och då betalar de inget för dessa gånger, eftersom han inte kan så mycket.
Sedan har jag två tjejer som rider helt gratis, men då mockar dom 2 boxar var och sköter insläppet åt mig 1 dag i veckan, så jag får vara ledig. Dom följer med som hästskötar på tävlingar, och ställer gärna upp om jag ringer och behöver deras hjälp om jag ska bort eller något liknande.
Sedan har jag en kille som får komma ut och rida hur ofta han vill gratis (ca 1 gång i veckan) för att han är så himla gullig :D , och väldigt trevligt sällskap när jag ska ut på långritter. (Och så kommer han även att följa med och hjälpa till på tävlingar också)
 
Re: Dyrt

Men hur många står på stora anläggningar pga att dom inte har körkort och bil? Jag tror inte att det är så många faktiskt.
 
Re: Dyrt

Jag tror tvärt om att det är ganska många !

Om man har häst, men inte bil och körkort så måste man ju kunna ta sig till anläggningen på något vis.
 
Jag som medryttare har ridit många olika hästar. Jag har betalt per månad

0:- för tre dagar i veckan på en dressyrstammad snygg valack, där jag hade tillgång till transport och hade fria händer. Mockade och gjorde mat.

1400:- för två dagar i veckan på trevlig dressyrhäst. Tillgång till ridhus. Mockade men ej foder.

Och så har jag hittat hästar i alla prisklasser där emellan.

Min erfarenhet är att folk inte tar betalt för hästhyran, utan del i stallhyra. Jag är övertygad om att alla hästar jag ridit hade jag fått rida gratis om hästägaren inte betalade stallhyra. I Sthlm är stallhyrorna dyra och då blir "del i stallhyra" en viss summa.

Jag tycker du gott kan ta betalt. Om din medryttare rider 2 dagar i veckan så är 2/7 av stallhyran en bra summa att utgå ifrån.
 
Visst är det hemskt men alternativet är att inte ha häst alls. Jag har medryttare för att jag behöver pengarna.
 
Jag har både haft och varit medryttare och tagit betalt av dom som ridit. Men det har rört sig om 400 kr/månad för två ggr i veckan. Det har varit trevliga hästar som man kan kan göra annat än att rida i skogen med.

Nu får jag säkert mothugg av många, men om jag var "ekonomiskt beroende" av att ha medryttare skulle jag fundera på om jag kanske inte ska ha egen häst. Varför inte bli medryttare själv?
 
stallhyran/7*<antal dagar i veckan> är väl rimligt, sedan får du ju se till din egen situation och hur det ser ut på medryttarfronten där du bor.

exempel: stallhyra 7000:-/månad (väldigt hög stallhyra ja, men för att det ska bli enkelt att räkna :D) ger om medryttaren rider:
1 dag/vecka, 1000:-/mån
2 dagar, 2000:-/mån
3 dagar, 3000:-/mån
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
6 705
Senast: azagh
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 410
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp