Medryttaravtal

Det beror på vad man skriver in i det förstås...

Vi har en medryttare till vår ponny, och i vårt avtal har vi skrivit in följande

-Hästens namn och regnr

-Medryttarens namn och personnr

-Ägarens namn och personnr

-När avtalet ingicks och hur länge det gäller (i vårt fall förlängs det med en månad i taget om ingen av parterna säger upp avtalet, vilket betyder en månads uppsägningstid)

-hyrans storlek och när den ska vara betald

-vem som betalar för vad (hos oss betalar ägaren allt utom eventuella kostnader vid skada på hästen som uppstått när medryttaren ridit eller hanterat hästen)

-medryttarens ansvar och rättigheter (t ex rykt, motion, mockning, hantera hästen säkert, följa ägarens råd vad gäller skötsel och utrustning, inte låna ut hästen till tredje part, rätt att träna och tävla m m)

-ägarens ansvar (tillhandahålla utrustning, utfodra, släppa in och ut ur hagen, täckesbyten, hålla hästen skodd, avmaskad, vaccinerad etc)

-Att båda parter har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om avtalet inte följs.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!
 
Var då någonstans? Säljer de sådan avtal på samma ställen där du kan köpa köpeavtal?
 
Okej, tack så mycket! Har ni köpt ett sånt där färdigt och så "format" det efter egna behov, eller hur har ni gjort?
 
Vad har du gjort dem på då? (Ursäkta att jag är trög, men jag förstår inte riktigt :crazy:) Köper man ett avtal och formar det efter eget behov, eller har du skrivit ett helt eget? Kan/får man göra så (enligt lag)?
Vad är fördelen med att skriva ett sådant avtal?
 
Egna Medryttaravtal

Jag har gjort helt egna i Word.
Naturligtvis är det lagligt att göra egna :crazy:, om man inte kopierar hela avtal från andra.
Fördelen med att skriva ett eget avtal är att man kan få med allting.
Oftast finns det många saker som är speciella för just det medrytteriet.
Risken finns ju också att man glömmer en del saker. *ler*
 
Re: Egna Medryttaravtal

Okej, då kanske jag tar och gör det då. Då mslipper man ju lägga ut pengar på att köpa. :smirk:
Vad är "viktigt" att få med då?
Har nån exempel på hur man ska utforma det? Ska man göra det lite grann (i utseende, menar jag) som ett köptekontrakt (sånt där som man köper)?
 

Liknande trådar

Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
300
Senast: Milene
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdagskvällen står det Skånska kavalleriet i fokus på Hässleholms museum. Då berättar Marco Smedberg om sin bok ”Det skånska...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett nybyggt stall och en ny verksamhet står framför ryttaren Douglas Lindelöw. Men först ska han rida i Scandinavium. – Erbjudandet kom...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sophie Jahn växte upp i utsatthet och när vuxenvärlden svek blev hästarna hennes räddning. Här berättar hon vikten av att våga prata och...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp