Bukefalos 28 år!

medryttare + ansvar

V

vickis-pajala

det pågår ju ständigt heta diskutioner här på buke gällande medryttare

men det jag funderar på är lite vad gäller i fall medryttaren trillar av hästen, under ridning eller på annat sätt gör sig illa, vid skötsel eller hantering vems är ansvaret är det medryttaren som rider/hanterar på egen risk eller är det hästägaren som får hosta upp kulorna

i fall hästen gör sig illa då medryttaren tar handom hästen vad gäller i detta läge

// vickis som INTE har medryttare men funderar i alla fall:D
 
Sv: medryttare + ansvar

gör jag mig illa ligger det på mig själv, i mitt tycke.

Ang. hästen beror det väl lite på hur den gör illa sig skulle jag tro. Är det ren försummelse från medryttaren hoppas jag iaf att denne skulle ta sitt ansvar.

rent formelt och juridiskt har jag ingen aning :p
 
Sv: medryttare + ansvar

det finns väl tilläggsförsäkringar om hästen skadar medryttaren.
 
Sv: medryttare + ansvar

Det är upp till medryttaren att försäkra sig själv. När det gäller hästar brukar man behöva en olycksfallsförsäkring modell + som kostar lite mer. Däremot har jag varit medryttare i stall där jag innefattats av stallägarens försäkring (blir väl någonslags verksamhetsförsäkring kan jag tänka mig.).
 
Sv: medryttare + ansvar

borde man inte kunna skriva in det i kontraktet?

typ "medryttaren ansvarar själv för sin olycksfallsförsäkring vid hantering av hästen (hästarna? vistelsen i stallet och dess hästar?)...
och "medryttaren är skyldig att betala XX% av totala veterinärkostnaden om denna agerat oaktsamt"...

fast jag skulle nog själv vara lite skeptisk till att bli medryttare om jag ska betala hästens skador, man gör ju inget med vilja för att skada hästen så att säga.
 
Sv: medryttare + ansvar

men vi kan ju ta ett skräck senario :crazy:

medryttaren är ute och rider i skogen hästen blir rädd medryttaren trillar av och bryter handleden, hästen galopperar iväg och får en kraftig hälta som vet konstaterar.

med ryttaren kan inte jobba på ett par veckor pga den brutna handleden och ägaren kan inte rida hästen för hältan

vem betlar för den förlorade arbetsinkomsten för medryttaren och vem betalar vetrinären :confused:

även gällande utrustning som går sönder vid ritt
 
Sv: medryttare + ansvar

hästen är väl förmodligen försäkrad, och grejjerna med?

om ägaren är över 18 så tycker iaf jag att det är dennes ansvar. Hästar ÄR levande varelser, vad som helst kan hända. Det vet man när man är 18 år och förhoppningsvis har hästvana.

Så, jag skulle nog skriva kontrakt med medryttaren och frånsäga MIG allt ansvar.
Om den istället skulle ha löpning som hobby och snubbla till och vricka foten och ta emot sig med handen så att handleden går av, är det markägarens fel då? Lite så resonerar jag...

Sen vet jag inte hur jag skulle skriva in ang. utrustning och hästen, det är svårt... för lika väl som det kan hända ryttaren något så kan det ju hända hästen något, den risken tar ju båda.

Tillslut, man VILL ju inte att något ska hända, så jag skulle låta människan provrida under min uppsikt, och låna en häst och rida med några gånger på uteritter.
Min häst går inte att galoppera ute i ett högre tempo, då är det hej då, sådana saker skulle JAG behöva göra j*t klart för en ev. medryttare, + att u-svängar i 190 som min häst sysslar med...
 
Sv: medryttare + ansvar

om medryttaren gör sig illa tycker jag ansvaret såklart ska ligga på medryttaren!
det viktigaste är att medryttare + ägare är överens om vad som gäller.
 
Sv: medryttare + ansvar

kan tillägga att när jag tog upp ridningen igen efter uppehåll så tecknade jag en olycklsfallsförsäkring. Rider man på anläggningar osv så är man ju oftast försäkrad via klubben men är lite skillnad om man rider medryttarhäst så det verkade smart.

Bor medryttaren hemma fortfarande täcks denne väl av föräldrarnas försäkringar ?
 
Sv: medryttare + ansvar

Tillslut, man VILL ju inte att något ska hända, så jag skulle låta människan provrida under min uppsikt, och låna en häst och rida med några gånger på uteritter.
Min häst går inte att galoppera ute i ett högre tempo, då är det hej då, sådana saker skulle JAG behöva göra j*t klart för en ev. medryttare, + att u-svängar i 190 som min häst sysslar med...

men att provrida under ägarens uppsikt och rida hästen i skogen själv som medryttare är väll två vitt skillda saker :confused:

olyckor händer oavsett

oavsett häst så kan ju hästen bli rädd och då är det ju inte sagt att medryttare galopperat i 390 knutar utan haft ett lungt tempo och hästen blivit rädd
 
Sv: medryttare + ansvar

men har alla som nu har medryttare ett kontrakt och vet vad som gäller vid tillfällen då men gjort illa sig :confused:

och jag tänker lite på kostnaden kring en olycksfalls försäkring :confused:

har alla 18 åringar och uppåt i åldern en stadig inkomst och har råd och betla en relativt dyr försäkring

vad täcker hästen försäkring gällande ryttaren :confused:
 
Sv: medryttare + ansvar

olycksfallsförsäkring kostar inte särskilt mycket... min går på nån hundring/år.

har aldrig haft kontrakt på nån av medryttarhästarna jag har haft, inte heller har vi pratat om ev. skador osv.

Men är hästen försäkrad och skadar sig i en olycka så bör väl försäkringen täcka det oavsett vem som rider den ?
 
Sv: medryttare + ansvar

olycksfallsförsäkring kostar inte särskilt mycket... min går på nån hundring/år.

har aldrig haft kontrakt på nån av medryttarhästarna jag har haft, inte heller har vi pratat om ev. skador osv.

Men är hästen försäkrad och skadar sig i en olycka så bör väl försäkringen täcka det oavsett vem som rider den ?

jo det stämmer att försäkringen täcker ju hästen skador :D
 
Sv: medryttare + ansvar

det pågår ju ständigt heta diskutioner här på buke gällande medryttare

men det jag funderar på är lite vad gäller i fall medryttaren trillar av hästen, under ridning eller på annat sätt gör sig illa, vid skötsel eller hantering vems är ansvaret är det medryttaren som rider/hanterar på egen risk eller är det hästägaren som får hosta upp kulorna

i fall hästen gör sig illa då medryttaren tar handom hästen vad gäller i detta läge

// vickis som INTE har medryttare men funderar i alla fall:D

Som medryttare eller ryttare öht så får man vänta sig att olyckor kan hända och det bör vara ens eget ansvar. Om hästägaren däremot undanhåller information om hästen, t.ex. att den brukar bocka eller sticka med ryttaren eller sparka vid hantering, så är det hästägarens ansvar tycker jag.
Om hästen gör illa sig pga att den sticker och ryttaren ramlar av så är det sådant man får vänta sig och då får man använda sig av hästens försäkring. Om medryttaren däremot får för sig att rida bara i halsring på en skuttig häst eller ska ta in den från hagen genom att hålla den i pannluggen så är det medryttarens fel. Vad gäller rent juridiskt så tror jag det blir svårt att få ersättning i båda fallen tyvärr.
 
Sv: medryttare + ansvar

men att provrida under ägarens uppsikt och rida hästen i skogen själv som medryttare är väll två vitt skillda saker :confused:

olyckor händer oavsett

oavsett häst så kan ju hästen bli rädd och då är det ju inte sagt att medryttare galopperat i 390 knutar utan haft ett lungt tempo och hästen blivit rädd

absolut! men har medryttaren testat hästen på banan 3 gånger å ut 2-3 gånger, så har man ju ett hum om de passar och hur mkt medryttaren klarar av!
menade absolut inte att den inte kommer trilla av och /eller göra misstag efter det :)
 
Sv: medryttare + ansvar

har alla 18 åringar och uppåt i åldern en stadig inkomst och har råd och betla en relativt dyr försäkring

dyr? kostar inte SÅ mkt. dessutom bör man ha någon form av invalidförsäkring oavsett vad man gör.
vad gör du om du krockar och inte kan jobba i hela ditt liv? grattis till den inkomsten lixom... man FÅR inte massa pengar från staten iaf.
 
Sv: medryttare + ansvar

finns det ingen medryttare på detta forum som kan berätta vad den och hästägaren har för avtal gällande skador på sig själv :confused:

tindra har kommit med sina erfarenheter kring detta :D:bow:
 
Sv: medryttare + ansvar

Vad har man inte försäkringar till om inte vid olyckor. Medryttaren skaffar sig en egen eftersom jag har svårt att tro att en skada skulle kunna gå på ägarens försäkring - de är väl ändå personliga??! Och hästen har förhoppningsvis en egen försäkring - sen om medryttaren har vart oaktsam så kan ju den betala självrisk om inte annat. (heter det självrisk)
Annars så måste man vara medveten om att olyckor kan ske. Och olyckor är ju just olyckor - inte så mycket att skylla på någon annan i mitt tycke.
Ingen annan än du själv utsätter dig för att rida och konsekvenserna som kan komma med det.
 
Sv: medryttare + ansvar

kl.

Jag rider många olika slags hästar åt folk och jag har en utökad olycksfalls försäkring inom ridning/skötsel osv. Den står jag för själv.

Sen är det upp till hästägaren att ha sin häst försäkrad. Har jag vid mitt hanterande av hästen varit oaktsam och varit en bidragande faktor till att hästen skadat sig är det jag som står för självrisken annars står ägaren för detta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 555
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Okej, det här blir väl mest bara en skriva-av-mig-tråd men jag vet inte riktigt var annars jag ska vända mig. Jag var medryttare åt en...
Svar
11
· Visningar
2 276
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 034
Senast: Happimess
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp